www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
#Herken zakelijke websitebezoekersINFLUX PR

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 55 dagen geleden)

Een op de drie Nederlandse werknemers niet op de hoogte van AVG-beleid

Amsterdam, NL - 11 december 2019 - Een derde van de Nederlandse werknemers weet niet of er binnen hun bedrijf maatregelen zijn genomen om te voldoen aan AVG-voorwaarden, ondanks dat deze wetgeving al ruim anderhalf jaar van kracht is. Een deel van de ondernemingen investeert wel in het trainen van hun werknemers, maar als geheel schieten Nederlandse bedrijven hierin tekort. Zo weet 32,4% van de werknemers niet of er bijvoorbeeld een zakelijke e-mail encryptie-oplossing beschikbaar is.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Egress, aanbieder van people-centric data security-oplossingen, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 250 Nederlandse werknemers.

‘Gewone’ werknemer minder goed op de hoogte
Ondanks dat werknemers in veel organisaties centraal staan in het AVG-beleid, blijkt uit het onderzoek dat dit beleid onder lang niet alle werknemers bekend is. Het lijkt erop dat de verantwoordelijken voor informatiebeveiliging binnen organisaties wel op de hoogte zijn, maar dat deze kennis onvoldoende gedeeld wordt met de groep daarbuiten. Zo ligt het percentage eind- en medeverantwoordelijken dat aangeeft dat er een e-mail encryptie-oplossing beschikbaar is beduidend hoger dan bij niet-verantwoordelijken: 75,3% versus 33,1%. En waar bijna de helft van de niet-verantwoordelijken niet weet of de AVG-wetgeving heeft gezorgd voor veranderingen in de manier waarop de organisatie informatie deelt, ligt dat percentage onder verantwoordelijke werknemers op 10%.

Bijna 16% van alle respondenten geeft aan dat er binnen hun organisatie wel eens per ongeluk bedrijfsgegevens of bedrijfsgevoelige informatie openbaar is gemaakt. Ook hier is een duidelijk verschil te zien tussen werknemers die verantwoordelijk zijn voor informatiebeveiliging en niet-verantwoordelijken: 32% tegenover 6,9%. Het is een indicatie dat lang niet alle datalekken door bedrijven gemeld worden aan hun personeel. Ook het recordaantal datalekken dat dit jaar al gemeld is bij de Autoriteit Persoonsgegevens onderbouwt deze conclusie.

Positief is dat de resultaten laten zien dat de helft van de werknemers op de hoogte is van de beleidsveranderingen die doorgevoerd zijn naar aanleiding van de AVG-wetgeving. In het merendeel van de gevallen (52,3%) gaat het daarbij om het trainen van werknemers. Ook geeft bijna 55% van de respondenten aan dat informatiebeveiliging voor meer werknemers binnen het bedrijf onderdeel is geworden van het takenpakket.

Discrepantie
Axel van Drongelen, General Manager Benelux bij Egress: “Het onderzoek toont duidelijk aan dat er een discrepantie bestaat tussen het beleid dat door de organisatietop wordt uitgestippeld en de invulling van het personeel dat geacht wordt dit beleid uit te voeren. Werknemers die niet verantwoordelijk zijn voor informatiebeveiliging zijn zich bijvoorbeeld veel minder bewust van het gevaar dat onverantwoorde omgang met bedrijfsgevoelige data met zich meebrengt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het gegeven dat respondenten die wel verantwoordelijk zijn voor informatiebeveiliging vaker aangeven dat onbewuste datalekken ontstaan via externe tools zoals WeTransfer of FTP-diensten. Dat duidt erop dat werknemers op zoek gaan naar manieren om veiligheidsmaatregelen te omzeilen, ook omdat er vaker gebruik wordt gemaakt van een e-mail encryptie-oplossing. Ze staan dus niet stil bij de risico’s van hun gedrag.”

Van Drongelen pleit er dan ook voor om nog meer bewustzijn te creëren onder werknemers: “Als je niet weet dat je iets verkeerd doet, kun je je gedrag ook niet verbeteren. Het is positief om te zien dat veel bedrijven investeren in het trainen van hun werknemers als het gaat om het delen van informatie. Tegelijkertijd blijkt dat er nog veel meer bewustwording nodig is om het gevaar van onbewuste interne datalekken in te dammen.”

Grootste angst voor datalekken binnen zorg
In het onderzoek zijn ook de verschillen tussen sectoren bekeken, zoals de zorg, financiële instellingen, overheid en de dienstensector. Medewerkers in de zorg blijken de grootste angst voor onbewuste interne datalekken te hebben, 32,4% noemt dit de grootste bedreiging voor de IT-beveiliging. Dit is flink hoger dan het gemiddelde van 22,8%. Aangezien de zorgsector ook koploper is in de meldingen van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens, lijkt deze angst niet ongegrond. Medewerkers in de commerciële dienstverlening scoren iets boven het gemiddelde met 23%.

Werknemers bij financiële instellingen zijn het meest AVG-bewust, 81% van de respondenten werkzaam in die sector geeft aan dat er veranderingen zijn doorgevoerd naar aanleiding van de wetgeving. Bij de overheid en in de zorg ligt dat percentage op 50%. Het per ongeluk lekken van persoonlijke of bedrijfsgevoelige informatie speelt de zorg met 19,8% bovengemiddeld parten. Het feit dat er binnen de zorg vaker persoonlijke informatie extern gedeeld wordt via e-mail, 60,3% versus 48,9% gemiddeld, kan hier debet aan zijn.

Van Drongelen: “De zorg is bij uitstek een sector waar veel persoonlijke informatie uitgewisseld wordt. Maar ook hier zien we dat ruim een kwart van de werknemers niet weet of het beleid voor het delen van informatie gewijzigd is als gevolg van AVG. Ook opvallend: bijna 15% van de zorgwerknemers is van mening dat hun bedrijf helemaal geen risico loopt als het gaat om IT-beveiliging. Ook dit duidt op een gebrek aan bewustzijn.”

-EINDE-

Het volledige rapport komt per januari 2020 beschikbaar

Over Egress
Egress stelt de mens centraal in de benadering van databeveiliging en helpt gebruikers gevoelige data veilig te ontvangen, beheren en delen op een manier die voldoet aan compliance-vereisten en bovendien de bedrijfsproductiviteit verhoogt. Dankzij machine learning zorgt Egress ervoor dat informatie voldoende beschermd is tegen het risico van een datalek. Een soepele gebruikservaring zorgt voor een naadloze adoptie.

Het prijswinnende platform van Egress wordt gebruikt door organisaties en overheden over de hele wereld en biedt zowel e-mailencryptie, veilige bestandsuitwisseling en online samenwerkingsdiensten, als risicobeheer, voorkomen van per ongeluk versturen en compliance audits en rapportages.

Het hoofdkantoor van Egress bevindt zich in Londen, met regionale kantoren in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Nederland.

Media contact
Sebastiaan Scheepers, Wisse Kommunikatie
sebastiaan.scheepers@wisse-worldcom.nl
+31(0)629433003
Laatste van Egress
Een op de drie Nederlandse werknemers niet op de hoogte van AVG-beleid
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Verstreken tijd: 2 jaar en 55 dagen
Egress contact

Logo Egress

www.egress.com/nl
Egress sociaal

Egress tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix