www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl

AFAS Foundation en Missing Chapter Foundation ontwikkelen lesprogramma om kinderarmoede in Nederland bespreekbaar te maken

In Nederland groeien bijna 400.000 kinderen op in armoede. Dit gegeven is niet te accepteren in een rijk land als Nederland. Daarom ontwikkelen de AFAS Foundation en Missing Chapter Foundation een lesprogramma om kinderarmoede in Nederland bespreekbaar te maken en hiermee uit de taboesfeer te halen. Onder andere Akwasi (schrijver, acteur en rapper) en top-voetballer Memphis Depay, die beiden zelf uit een situatie van kinderarmoede komen, leveren hun persoonlijke bijdrage aan het lesmateriaal middels een interview. Het initiatief voor dit praktische lesprogramma is een concrete aanbeveling van kinderen zelf vanuit een eerder kinderarmoedeproject in vijf gemeenten. Het lesmateriaal wordt dan ook ontwikkeld op basis van inzichten uit co-creatiesessies met kinderen. Met deze leerlijn worden direct ruim 200.000 leerlingen in groep 7 en 8 bereikt. In januari 2020 wordt gestart met het lesprogramma rondom kinderarmoede.

Foto: Laurentien van Oranje, oprichter van Missing Chapter Foundation.

Lesprogramma op initiatief van kinderen
Bijna 1 op de 9 kinderen en jongeren in Nederland moet zich zorgen maken of er wel geld is voor eten of schoolspullen. Vaak voelen de kinderen stress bij hun ouders, zijn ze gespannen en kunnen ze zich moeilijker concentreren op school. Daarnaast is er een reëel risico op sociale uitsluiting, omdat ze om financiële redenen niet of onvoldoende kunnen deelnemen aan activiteiten binnen en buiten school. Het probleem van kinderarmoede ‘veert niet terug’ op latere leeftijd, en is eerder een probleem dat doorwerkt in een volgende generatie.

Laurentien van Oranje, oprichter van Missing Chapter Foundation: “Deze krachtige leerlijn is opgezet met kinderen. Zij denken steeds mee en wij luisteren naar hun inzichten, gevoelens en ideeën. Ze houden ons scherp over wat er leeft binnen kinderen en hun gezin en waar de diepere behoeften liggen. Daarmee leggen ze de basis van duurzame oplossingen.”

Gerben Eversdijk, directeur van de AFAS Foundation, is enthousiast over de samenwerking: “Het probleem kinderarmoede is onderbelicht en ook onacceptabel in een welvarend land als Nederland. Elk kind moet kind kunnen zijn en zorgeloos opgroeien. Wij zijn overtuigd van de absolute noodzaak en willen dit samen met Missing Chapter Foundation aanpakken en de kinderen die het aangaat uit hun isolement halen.”

Maak het taboe bespreekbaar en geef tips
Uit eerdere onderzoeken door Missing Chapter over kinderarmoede is gebleken dat schaamte een van de grootste issues is voor kinderarmoede en daarmee een van de eerste zaken om aan te pakken. In het lesprogramma staan concrete tips om elkaar hierin te helpen. Zo is het materiaal zowel interessant voor kinderen (en ouders) die wel en niet in armoede leven. De meest logische plek om hiermee te beginnen is het basisonderwijs, omdat de kennis wordt aangevuld en het taboe hierdoor bespreekbaar gemaakt wordt. Het programma fungeert daarmee als middel om de negatieve effecten van kinderarmoede te verminderen. Met dit maatschappelijk initiatief worden 7.600 basisscholen bereikt.

Ontwikkeling van het lesprogramma
De AFAS Foundation ondersteunt de ontwikkeling van een lesprogramma voor het basisonderwijs dat door Missing Chapter wordt uitgewerkt, samen met educatieve partner Young Crowds. Hierbij wordt ook extra aandacht besteed aan de instructie voor de leerkracht hoe om te gaan met een scholier uit de klas die in een soortgelijke situatie zit. Centraal in het lesmateriaal staat een digitaal platform voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Iedereen krijgt toegang tot achtergronden over kinderarmoede, up-to-date informatie, video’s en opdrachten voor interactie in de klas. Dit digitale platform wordt ingericht met extra opdrachten en informatie, actueel nieuws en verwijzing naar hulpinstanties voor op school en thuis.

Over Missing Chapter Foundation
Missing Chapter Foundation (MCF) is opgericht om op verfrissende manier strategische verbindingen te leggen tussen de onbevangen vragen van kinderen enerzijds en de mindset en acties van volwassenen anderzijds. De missie van Missing Chapter Foundation is dat het normaal wordt dat kinderen als gelijkwaardige gesprekspartner meedenken met besluiten die hun leven aangaan. De stichting begeleidt de stappen, is de vertaler tussen kinderen en volwassenen en helpt partners om kinderinclusie zelf in de praktijk te brengen.

Over de AFAS Foundation
De AFAS Foundation inspireert om beter te doen en droomt ervan om de wereld een stukje mooier te maken voor diegenen die dit hard nodig hebben. De foundation stelt op een innovatieve en transparante manier geld beschikbaar voor duurzame projecten die over de hele wereld - op gebied van gezondheidszorg, maatschappij en onderwijs - een grote impact maken.
Laatste van AFAS Software
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan

Drie op tien werknemers vindt dat organisatie digitaal achterloopt
Het welbekende Heliview recept met een nieuw ingrediënt

Winvision versterkt Leadership Team met Raymond van Ham en Mike van Zandwijk

Slechts 24 procent van de organisaties weet goed om te gaan met verandering

Buitink Technology brengt complete lijn voertuigschermen voor coronapreventie op de markt

HMD Global haalt 230 miljoen USD op in nieuwe investeringsronde

Nieuwe Dell Latitude Chromebook Enterprise geeft bedrijven vertrouwen om vanaf elke locatie te werken

CyberArk voor tweede keer leader in Gartner Magic Quadrant voor Privileged Access Management

Siemens levert planningsmodule aan Batenburg Techniek

Livegang van 5G heeft grote gevolgen voor mobiel gamen

Pinewood ontzorgt Haaglanden Medisch Centrum (HMC) op digitale veiligheid

Plus500 behaalt omzet van 564,2 miljard dollar in eerste helft van 2020

Meer dan 600 startups en scale-ups krijgen Corona-overbruggingsfinanciering

Nutanix Hybrid Cloud Infrastructure is nu beschikbaar op Amazon Web Services
JEE-O kiest Linku als partner voor digitale strategie

Logius vertrouwt IT-infrastructuur toe aan Solvinity

Concept uitgeefgroep brengt boek ‘Onderzoekend vermogen in de praktijk’ uit voor hbo-studenten

Halfjaarcijfers 2020: Ctac houdt omzet op peil en boekt licht hoger resultaat ondanks Covid-19

IT-Dienstverlener iQibt behaalt in één keer de ISO 9001 en ISO 27001 certificering

De Nederlandse hostingprovider IPS B.V. (IPS) kiest voor aansluiting bij Total Webhosting Solutions (TWS)

StarlingX Open Source Community lanceert release 4.0 en verbetert security door verdere integratie met Kata Containers

NanoCore duikt op in Nederland met PostNL-campagne

Hyundai kondigt IONIQ aan als submerk voor volledig elektrische modellen

Plus500 sponsort Legia Warschau

Fortinet introduceert ‘s werelds eerste hyperscale firewall
AFAS Software contact

Logo AFAS Software

info@afas.nl
  www.afas.nl
AFAS Software sociaal

AFAS Software tweets

Logo Linku
Logo SKEPP B.V.
Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Ivanti
Logo Greenhouse Datacenters
Logo Youfone