Contentbureauwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Medische IoT-oplossing BreathBase maakt gebruik van een elektronische neus, “de SpiroNose”, ontwikkeld door Evalan

BreathBase zorgt voor diagnose van astma, COPD, longkanker en andere longziekten

Amsterdam, 3 december 2019 – Het Amsterdamse IoT-bedrijf Evalan heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de SpiroNose, een product van BreathBase. Evalan heeft in het ontwikkelproces met name zorggedragen voor het sensorsysteem en het device dat de meetgegevens verzamelt en doorstuurt. De SpiroNose van Breathomix analyseert uitgeademde lucht. Hierdoor kunnen longziekten, zoals astma, COPD, longkanker en andere aandoeningen eerder gediagnosticeerd worden en kan meer gericht een behandeling gestart worden.

De sensoren in de SpiroNose meten de complete mix van VOC’s (vluchtige organische componenten) in de uitademingslucht. De sensorwaarden worden vervolgens geanalyseerd en gecorrigeerd voor de omgevingslucht. Op deze manier wordt er voor elke patiënt een individueel ademprofiel gecreëerd. Ademprofielen van nieuwe patiënten kunnen vergeleken worden met een bestaande database gevuld met ademprofielen en klinische gegevens van duizenden patiënten met een bekende diagnose.

BreathBase platform
Door de ademprofielen van nieuwe patiënten te vergelijken met deze onlinereferentiedatabase kan er nauwkeurig bepaald worden welke diagnose het meest waarschijnlijk is. De SpiroNose meet zowel de uitgeademde lucht als de omgevingslucht en verstuurt de meetgegevens via een gateway naar het BreathBase platform. Daar worden de meetgegevens geanalyseerd, gecorrigeerd en vervolgens vergeleken met de referentiewaarden. Met behulp van Artificial Intelligence technieken wordt uiteindelijk een advies gegeven over de meest waarschijnlijke diagnose.

Veilige data gateway
In samenwerking met Breathomix, ontwikkelde Evalan een productieversie van het systeem. Daarbij was Evalan verantwoordelijk voor alle fysieke onderdelen van de SpiroNose: het sensorsysteem en een veilige data gateway. De cloudoplossing, de databases en de portal voor de artsen werden ontwikkeld door Microsoft en Tecknoworks. De nieuwe SpiroNose is volledig geïntegreerd in de Azure Cloud van Microsoft, en maakt gebruik van specifieke functies zoals IoT Hub, Device Twins, Cosmos en SQL db en Artificial Intelligence modules. Tijdens de ontwikkeling is tevens het design verbeterd en is de hardware geschikt gemaakt om ingezet te kunnen worden binnen de zorgpraktijk.

Henk Schwietert, CEO van Evalan: “Rianne de Vries, PhD student van het Amsterdam UMC en Chief Operating Officer bij Breathomix, heeft de afgelopen jaren samen met een team van andere onderzoekers onder leiding van Prof. Dr. Peter Sterk een grootschalige studie uitgevoerd waarbij de SpiroNose werd getest in meerdere Nederlandse ziekenhuizen en huisartsenpraktijken. Deze test bleek succesvol, waarna Breathomix werd opgericht en ons benaderde om de SpiroNose te verbeteren en deze gereed te maken voor grootschalige uitrol. De eerste exemplaren van de nieuwste SpiroNose zijn inmiddels geproduceerd en geleverd aan ziekenhuizen in binnen- en buitenland."

80 KB jpg  Spironose 3.jpg
452 KB png  Spironose 2.png
393 KB png  Spironose 1.png
302 KB jpg  Henk Schwietert Evalan 1.jpg

Over Evalan
Evalan is een snel groeiende en innovatieve advies- en implementatiepartner op het gebied van Internet of Things. Het bedrijf gaat met haar klanten een intensieve samenwerking aan om tot het beste resultaat te komen. Evalan focust zich met name op remote monitoring, biometrische metingen en telemetrische oplossingen voor de zorg, industrie en overheid. Het bedrijf ontwikkelt mobiele devices, sensoren, datamanagementsystemen, dataverwerkingsalgoritmes en userinterfaces op uiteenlopende platformen. Klanten van Evalan zijn onder andere Heineken, het ministerie van Defensie, BAM en het UMC Utrecht. In 2010 en 2014 behaalde Evalan een positie in de top 100 meest innovatieve Nederlandse MKB-bedrijven van de Kamer van Koophandel. Het bedrijf is opgericht in 2005 en is vanuit Amsterdam actief in vijftig landen. Meer informatie is te vinden op www.evalan.com of volg Evalan op Twitter of Linkedin.

Meer informatie voor de pers
Maartje van Oeveren
Maartje@maartjevanoeveren.com
Laatste van Evalan BV
Proximity Badge van Evalan helpt je afstand houden op kantoor

Radboudumc zet IoT-medicijndoosje in om therapietrouw te bevorderen

Evalan BV contact

Logo Evalan BV

Evalan BV sociaal

Evalan BV tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel