www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
Datum: (1 jaar en 57 dagen geleden)

Medische IoT-oplossing BreathBase maakt gebruik van een elektronische neus, “de SpiroNose”, ontwikkeld door Evalan

BreathBase zorgt voor diagnose van astma, COPD, longkanker en andere longziekten

Amsterdam, 3 december 2019 – Het Amsterdamse IoT-bedrijf Evalan heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de SpiroNose, een product van BreathBase. Evalan heeft in het ontwikkelproces met name zorggedragen voor het sensorsysteem en het device dat de meetgegevens verzamelt en doorstuurt. De SpiroNose van Breathomix analyseert uitgeademde lucht. Hierdoor kunnen longziekten, zoals astma, COPD, longkanker en andere aandoeningen eerder gediagnosticeerd worden en kan meer gericht een behandeling gestart worden.

De sensoren in de SpiroNose meten de complete mix van VOC’s (vluchtige organische componenten) in de uitademingslucht. De sensorwaarden worden vervolgens geanalyseerd en gecorrigeerd voor de omgevingslucht. Op deze manier wordt er voor elke patiënt een individueel ademprofiel gecreëerd. Ademprofielen van nieuwe patiënten kunnen vergeleken worden met een bestaande database gevuld met ademprofielen en klinische gegevens van duizenden patiënten met een bekende diagnose.

BreathBase platform
Door de ademprofielen van nieuwe patiënten te vergelijken met deze onlinereferentiedatabase kan er nauwkeurig bepaald worden welke diagnose het meest waarschijnlijk is. De SpiroNose meet zowel de uitgeademde lucht als de omgevingslucht en verstuurt de meetgegevens via een gateway naar het BreathBase platform. Daar worden de meetgegevens geanalyseerd, gecorrigeerd en vervolgens vergeleken met de referentiewaarden. Met behulp van Artificial Intelligence technieken wordt uiteindelijk een advies gegeven over de meest waarschijnlijke diagnose.

Veilige data gateway
In samenwerking met Breathomix, ontwikkelde Evalan een productieversie van het systeem. Daarbij was Evalan verantwoordelijk voor alle fysieke onderdelen van de SpiroNose: het sensorsysteem en een veilige data gateway. De cloudoplossing, de databases en de portal voor de artsen werden ontwikkeld door Microsoft en Tecknoworks. De nieuwe SpiroNose is volledig geïntegreerd in de Azure Cloud van Microsoft, en maakt gebruik van specifieke functies zoals IoT Hub, Device Twins, Cosmos en SQL db en Artificial Intelligence modules. Tijdens de ontwikkeling is tevens het design verbeterd en is de hardware geschikt gemaakt om ingezet te kunnen worden binnen de zorgpraktijk.

Henk Schwietert, CEO van Evalan: “Rianne de Vries, PhD student van het Amsterdam UMC en Chief Operating Officer bij Breathomix, heeft de afgelopen jaren samen met een team van andere onderzoekers onder leiding van Prof. Dr. Peter Sterk een grootschalige studie uitgevoerd waarbij de SpiroNose werd getest in meerdere Nederlandse ziekenhuizen en huisartsenpraktijken. Deze test bleek succesvol, waarna Breathomix werd opgericht en ons benaderde om de SpiroNose te verbeteren en deze gereed te maken voor grootschalige uitrol. De eerste exemplaren van de nieuwste SpiroNose zijn inmiddels geproduceerd en geleverd aan ziekenhuizen in binnen- en buitenland."

80 KB jpg  Spironose 3.jpg
452 KB png  Spironose 2.png
393 KB png  Spironose 1.png
302 KB jpg  Henk Schwietert Evalan 1.jpg

Over Evalan
Evalan is een snel groeiende en innovatieve advies- en implementatiepartner op het gebied van Internet of Things. Het bedrijf gaat met haar klanten een intensieve samenwerking aan om tot het beste resultaat te komen. Evalan focust zich met name op remote monitoring, biometrische metingen en telemetrische oplossingen voor de zorg, industrie en overheid. Het bedrijf ontwikkelt mobiele devices, sensoren, datamanagementsystemen, dataverwerkingsalgoritmes en userinterfaces op uiteenlopende platformen. Klanten van Evalan zijn onder andere Heineken, het ministerie van Defensie, BAM en het UMC Utrecht. In 2010 en 2014 behaalde Evalan een positie in de top 100 meest innovatieve Nederlandse MKB-bedrijven van de Kamer van Koophandel. Het bedrijf is opgericht in 2005 en is vanuit Amsterdam actief in vijftig landen. Meer informatie is te vinden op www.evalan.com of volg Evalan op Twitter of Linkedin.

Meer informatie voor de pers
Maartje van Oeveren
Maartje@maartjevanoeveren.com
Laatste van Evalan BV
Evalan introduceert IoT-bouwsteen BACE

Evalan ontwikkelt ademhalingsfrequentie-sensor voor NextPerception

Nieuw IoT-ontwikkelproject voor monitoren in- en opname sondevoeding
Data Matters en VHIC lanceren Strongroom pre-ingest

Renewd neemt deel aan Green Consumption Pledge van Europese Unie

Barracuda introduceert snel, schaalbaar en veilig back-up platform voor gegevens in Microsoft Office 365

Ivanti breidt Neurons Platform uit met beheer en beveiliging van IoT-apparaten in de gezondheidszorg

Thuisprinter is serieus veiligheidsissue voor bedrijven

Cisco-studie ziet kritieke rol voor privacy als gevolg van de pandemie

Beheer van IT-omgeving offshore windpark Borssele V in handen van Conclusion Mission Critical

Esri stelt kaarten, data en locatiediensten beschikbaar voor ontwikkelaars met ArcGIS developer platform

Nederlandse startup introduceert privacyvriendelijk social network Quodari
CISO-onderzoek: Mobiele apparaten centraal in cybersecurity-strategie

Sitech Services en Valid verlengen outsourcing-samenwerking

Rapport: Amerikaanse overheidsorganisaties verliezen miljoenen bij een gemiddeld datalek of netwerkprobleem

Splashtop haalt 50 miljoen dollar aan nieuwe financiering binnen en bereikt unicorn-status

Ontwikkelaars in detailhandel en horeca verhelpen kwetsbaarheden sneller dan andere sectoren

Het project van Schneider Electric met E.ON wint de enerTIC Award voor groene en digitale ‘Smart Grid’-technologie

Jamf uitgeroepen tot ‘Leader’ in het IDC MarketScape: Worldwide Unified Endpoint Management Software for Apple Devices 2021-rapport

Schneider Electric en de VELUX Groep gaan samenwerken op het gebied van duurzame energie

Hoogopgeleide werkzoeker haat bazige recruiter, wil gelijkwaardig zijn

In 2020 meer gegoogled naar (kinder)psycholoog en eenzaamheid

Nieuw jaar, nieuwe versie van DanaBot

Voor het vierde jaar op rij groei voor TP Vision

Tablet als zoethoudertje?

Orange Business Services Flexible SD-WAN ondersteunt Getinge met meer flexibiliteit om de gezondheidssector te helpen

Thuiswerken is een blijvertje, maar een goede thuiswerkplek blijft een uitdaging

Pandemie stelt digitalisering Nederlandse MKB uit

Logo Boys with Brains
Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.