www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl

EIF investeert via October 100 miljoen euro in MKB

Institutionele topbeleggers waaronder CNP Assurances, Bpifrance en Zencap, vernieuwen steun aan het Europese MKB

Amsterdam, 3 december 2019 – Het Europees Investeringsfonds (EIF), CNP Assurances, Bpifrance en Zencap zijn het eens geworden over een nieuwe investering van 100 miljoen euro in het Europese MKB via het financierings-platform October. De betrokken partijen participeerden ook in het voorgaande institutionele fonds.

Met de hernieuwde toezegging spreken deze partijen hun vertrouwen uit in October. “Wij bieden twee voordelen voor institutionele investeerders die het MKB-ecosysteem in Europa willen ondersteunen: wij zijn een pan-Europees platform dat actief is in Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland en binnenkort ook Duitsland. Daarnaast stellen wij hen in staat om kleine en middelgrote ondernemingen op grote schaal te ondersteunen dankzij onze technologie", zegt Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland.

Pierre Moscovici, Europees Commissaris voor Economische en Financiële Zaken, Belastingen en Douanezaken, vult aan: "October is een succesvolle en innovatieve kredietverstrekker en biedt een haalbaar alternatief voor bankleningen. October heeft al zevenhonderd bedrijven in heel Europa ondersteund in hun financiering en dankzij deze overeenkomst is er nu nog eens 100 miljoen euro beschikbaar.”

Plan Juncker
De EIF-verbintenis wordt aangegaan in het kader van het programma Private Credit Tailored for SME’s. Het programma combineert middelen van het EIF en de Europese Unie in het kader van het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI). Dit vormt de kern van het investeringsplan voor Europa, ook bekend als het Plan Juncker. Het doel van het programma is de bevordering van particuliere institutionele investeringen ter ondersteuning van meer markt gebaseerde en op maat gemaakte financieringsoplossingen voor het Europese MKB.

"Gediversifieerde schuldfondsen bieden kleine bedrijven een alternatief voor traditionele bankleningen, met inbegrip van op maat gemaakte schuldpakketten, snelle inzet en een flexibele aanpak", aldus Pier Luigi Gilibert, Chief Executive van het EIF. "Het doel van ons programma is om de groeiende Europese particuliere kredietmarkt te ondersteunen. We zijn blij dat we opnieuw een partnerschap hebben gesloten met October.”

Financieringen
Met de toezegging van 100 miljoen euro financiert October het MKB in Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland en Duitsland met nieuwe leningen van 30.000 tot vijf miljoen euro. October werd in 2015 gelanceerd als een technisch platform om eenvoudige, snelle en directe leningen aan kleine bedrijven op grote schaal te ondersteunen. Tot op heden zijn meer dan zevenhonderd kleine en middelgrote ondernemingen gefinancierd door zowel institutionele als individuele investeerders. De gemiddelde lening via October aan het MKB is verstrekt, bedraagt €490.000.

Mannaerts: “October heeft al steun verleend aan een ecosysteem van bedrijven die meer dan 26.000 banen in Europa vertegenwoordigen. De betrokkenheid van institutionele partners heeft een grote impact op de groei en het bewaken van dit ecosysteem.”

Over October
October is het grootste en snelst groeiende platform voor MKB-financiering in continentaal Europa en beschikbaar voor Nederlandse, Franse, Spaanse en Italiaanse ondernemers en investeerders. October heeft al meer dan 350 miljoen euro aan leningen verstrekt aan meer dan 700 verschillende MKB-ondernemingen. October Nederland is één van de oprichters van de Stichting MKB Financiering (SMF), die als doel heeft de toegang tot alternatieve (non- bancaire) financieringsmogelijkheden voor ondernemers te verbeteren. Deze stichting wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Over het Europees Investeringsfonds
Het Europees Investeringsfonds (EIF) maakt deel uit van de Europese Investeringsbank (EIB). Het hoofddoel ervan is micro-ondernemingen en kleine en middelgrote ondernemingen te helpen toegang te krijgen tot financiering. Het EIF verleent risicokapitaal ter ondersteuning van investeringen in eigen middelen van het MKB in EU-lidstaten, kandidaat-lidstaten en ontwikkelingslanden. De activiteiten van het EIF bevorderen de EU-doelstellingen innovatie, onderzoek en ontwikkeling, de oprichting van ondernemingen, groei en het scheppen van werkgelegenheid (www.eif.org / www.eib.org).

Over het investeringsplan voor Europa
Het investeringsplan voor Europa (ook bekend als Plan Juncker) is in 2014 gelanceerd om de neerwaartse trend in investeringen tegen te gaan en Europa economisch verder te ontwikkelen. De innovatieve aanpak van het plan maakt het mogelijk publieke en particuliere middelen te mobiliseren voor investeringen in strategische sectoren van de Europese economie. Het plan-Juncker heeft bijna 390 miljard euro aan investeringen gegenereerd en 929 duizend bedrijven in heel Europa ondersteund.
Laatste van October Nederland B.V.
EIF investeert via October 100 miljoen euro in MKB
Accon avm vervangt 1100 mobiele telefoons voor Nokia smartphones omwille van veiligere bedrijfscommunicatie

Bereidheid tot volgen van opleiding binnen de zorgsector groot

Derde werknemers vermoedt dat collega’s bewust sjoemelen met declaraties

NetApp Reports Fourth Quarter and Fiscal Year 2020 Results

Onderzoek Proofpoint: 72% van de Nederlandse bedrijven kampte afgelopen jaar met minstens één cyberaanval

Databricks verwelkomt Paul Leventis als nieuwe Senior Director Software Engineering & Site Lead

Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Snowflake onthult de Data Cloud, zodat organisaties kunnen verbinden, samenwerken en waarde kunnen toevoegen met data

Snowflake kondigt nieuwe fase van samenwerking met Salesforce aan om zakelijke transformaties van klanten met data te versterken

Staples introduceert 'Plan C' en helpt organisaties bij de veilige terugkeer naar de werkplek en met aanpassingen aan ´het nieuwe normaal´

Panasonic produceert prototype beademingsapparatuur voor COVID-19 patiënten

Bynder neemt video-creatie en distributie platform We Adapt over

Poly introduceert Room Solutions voor Microsoft Teams Rooms voor slimme, eenvoudige en consistente samenwerking

Nutanix autoriseert Arrow Electronics als officieel opleider

Netwerkbeheerders spelen sleutelrol in creatie omzet uit nieuwe diensten voor edge-computing

Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s

Pega introduceert Pega Process Fabric - het 'platform voor platforms' dat taken tussen enterprise systemen stroomlijnt

Dataiku en Snowflake sluiten partnership voor cloud enterprise AI-oplossingen

Capgemini en Audi starten nieuwe joint venture XL2

Lineas stapt over op endpoint-bescherming van SentinelOne

VMware introduceert elastische infrastructuur voor AI/ML-applicaties met VMware vSphere 7

Dedrone en BlackBerry werken samen tegen ongeautoriseerde droneactiviteiten

Trendship wil lef en ondernemerschap tonen

Thierry Delaporte nieuwe CEO & Managing Director Wipro

Dell Technologies versnelt inzet van AI in public en private clouds

LANCOM LW-600: nieuw Wi-Fi 6 access point met rookmelder-design

Nieuws! Serie interviews met de beste ‘Digital Transformers’ in de markt

Plus500 gaat partnerschap aan met BSC Young Boys, kampioen van de Zwitserse Super League

Hybride voordeel met de nieuwe Razer Ornata V2

Matrix42 helpt zorgpersoneel op COVID-19-afdelingen door licenties te schenken voor video call devices
October Nederl.. contact

Logo October Nederland B.V.

nl.october.eu
October Nederl.. sociaal

October Nederl.. tweets

Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel