www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 61 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Phishing is populairste aanvalstactiek, niet alleen in december

Steeds betere methodes met gevorderde automatisering

Sinterklaas, Black Friday en Kerst lijken hoogtijdagen te zijn voor cybercrime, maar, hoewel er een toename is, rapporteert F5 Labs een tegengeluid dit jaar. Waar voorheen een piek in het aantal phishingaanvallen werd gezien tijdens de feestmaanden, is er de afgelopen tijd een veel grilliger beeld te zien. Phishing is inmiddels de populairste aanvalstactiek geworden en wordt het hele jaar door volop toegepast.

De afgelopen jaren nam het aantal phishingaanvallen sterk toe, waarbij de afgelopen drie jaar het aantal sterk opliep in oktober tot januari, de drukke e-commerce maanden. Die seizoenstrend laten aanvallers nu links liggen, zo blijkt uit het Phishing en Fraud Report 2019 van F5 Labs, de onderzoekstak van F5 Networks.

“Het gebruik van social media legt veel persoonlijke gegevens bloot en door het jaar heen zijn er voldoende aanleidingen en gebeurtenissen om als aanvaller op aan te haken. Met het juiste haakje komen ze makkelijk binnen”, stelt David Warburton, Principal Threat Evangelist, F5 Networks, en co-auteur van het rapport.

Beschikbaarheid gegevens
Het is tegenwoordig zo makkelijk om aan informatie over mensen te komen dat phishing veruit de eenvoudigste manier is om een netwerk binnen te komen. Adressen van doelwitten komen van verschillende bronnen, zoals spamlijsten en open source inlichtingendiensten. Afhankelijk van de intensiteit van een aanval kan het aantal potentiële slachtoffers oplopen tot duizenden, maar het kan ook om een specifiek persoon gaan. Phishing is industrie-onafhankelijk, maar de financiële sector, zorg, onderwijs, non-profit en accounting zijn vaker het doelwit dan andere branches.

“Phishing gebeurt zo veel, omdat het zo makkelijk is en het werkt”, aldus Warburton. “Aanvallers hoeven zich niet druk te maken over het hacken van een firewall, een zero-day exploit vinden of het ontcijferen van encryptie, laat staan in een liftschacht naar beneden klimmen met wat inbrekersgereedschap. Een goede mail met een linkje naar een nep-website is voldoende.”

“Het gebruik van social media legt veel persoonlijke gegevens bloot en door het jaar heen zijn er voldoende aanleidingen en gebeurtenissen om als aanvaller op aan te haken. Met het juiste haakje komen ze makkelijk binnen”, stelt Warburton.

Versleutelde malware
Aanvallers doen er alles om het er zo echt mogelijk uit te laten zien. Liefst 71 procent van de phishing sites gebruikt bijvoorbeeld HTTPS, en 85 procent gebruikt getekende digitale certificaten. Om nog meer vertrouwen te wekken, gebruikt een vijfde hiervan Organization Validation (OV) of Extended Validation (EV). De meest overgenomen merkidentiteiten zijn Facebook, Microsoft Office Exchange en Apple.

Blogspot.com is een van de populairste domeinen voor phishing-sites, met 4 procent van de geanalyseerde phishing-instances, en 43 procent van de malware. Het bekende domein is makkelijk in gebruik en biedt TLS-certificaten op OV-niveau voor alles sites. De meest gebruikte patronen in URL’s zijn .htm (19,4 procent), .php (7,4 procent), login (3,0 procent), and admin (1,2 procent).

F5 Labs zag ook dat meer dan 7 procent van de malware-sites gebruikmaakt van versleutelde verbindingen via niet-standaard HTTPS-poorten (bijv. 8443). Warburton: “HTTPS-encryptie wordt steeds vaker gebruikt om malware te verstoppen. De meerderheid kan niet niet worden onderschept zonder SSL/TLS inspectie.”

Automatisering
Een andere belangrijke ontwikkeling is het groeiende aantal phishers die gebruik maken van automatisering om aanvallen te optimaliseren. Data laat zien dat veel phishing-sites certificaten krijgen via services als cPanel (geïntegreerd met de Comodo CA) en LetsEncrypt. Iets meer dan een derde van de site hadden certificaten voor slechts 90 dagen, wat suggereert dat er gebruik wordt gemaakt van automatische certificering. Het overgrote deel (95 procent) van de sites wordt minder dan 10 keer bezocht, en 47 procent slechts eenmalig. Dit betekent dat aanvallers het opzetten van zo’n site grotendeels moeten automatiseren om de investering terug te verdienen.

Tips tegen phishing
F5 Labs geeft ook een aantal tips om succesvolle phishing te voorkomen.

Gebruik multifactor-authenticatie als extra beveiliging voor gestolen inloggegevens. Label alle mail van externe bronnen om spoofing te voorkomen. Maak antivirussoftware een kritieke tool voor alle relevante systemen, om malware-installaties te stoppen.

Webfiltering zorgt ervoor dat gebruikers niet gemakkelijk op phishing sites terechtkomen. Daarnaast is het verstandig om versleuteld verkeer te inspecteren op malware. Malware-verkeer dat communiceert met command en control servers over versleutelde tunnels is onherkenbaar zonder iets van een decryptie-gateway. Het is van belang om intern verkeer eerst te ontsleutelen voordat het verstuurd wordt naar tools voor incidentdetectie.

Verbeter reporting-mechanismes. Incident-response moeten een gestroomlijnde methode hebben voor gebruikers om phishing-pogingen te melden. Ten slotte is betere zichtbaarheid middels endpoint-monitoring noodzakelijk om te zien welke malware actief is in het netwerk en welke credentials mogelijk zijn misbruikt.

Over F5

F5 (NASDAQ: FFIV) geeft ‘s werelds grootste bedrijven, service providers, overheden en consumentenmerken de gelegenheid om elke app, waar dan ook, veilig aan te bieden aan de gebruikers. F5 levert cloud en security applicatieservices die organisaties in staat stelt een infrastructuur te kiezen die het beste bij hen past, zonder concessies te doen op snelheid en controle. Meer informatie op f5.com. Volg @f5networks op Twitter of bekijk de LinkedIn en Facebook pagina’s voor de laatste ontwikkelingen.

F5, NGINX, Aspen Mesh, Silverline and BIG-IP is a trademark or service mark of F5 Networks, Inc., in the U.S. and other countries. All other product and company names herein may be trademarks of their respective owners.

This press release may contain forward looking statements relating to future events or future financial performance that involve risks and uncertainties. Such statements can be identified by terminology such as "may," "will," "should," "expects," "plans," "anticipates," "believes," "estimates," "predicts," "potential," or "continue," or the negative of such terms or comparable terms. These statements are only predictions and actual results could differ materially from those anticipated in these statements based upon a number of factors including those identified in the company's filings with the SEC.
Laatste van F5
F5 zet zwaarder in op open source met nieuwe initiatieven voor de NGINX-community

Overkoepelend security-rapport: Web-applicaties grootste risico en daders meestal staatshackers

Mobiele operators starten steeds meer eigen 5G core netwerken
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone
Verstreken tijd: 2 jaar en 61 dagen

Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf
Logo Transitieprofs
Logo Barracuda Networks