Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: Marcommit

Nederlandse professionals zijn het meest bekend met 3D-printtechnologie

3D Printing Sentiment Index van Ultimaker toont aan dat 83 procent van de Nederlandse professionals bekend is met 3D-printen

Utrecht - Ultimaker,wereldleider op het gebied van desktop 3D-printen, maakt vandaag de uitkomsten van de 3D Printing Sentiment Index bekend. In dit onderzoek, uitgevoerd door internationaal onderzoeksbureau Savanta, is een analyse gemaakt van het huidige gebruik van 3D-printers in twaalf landen. Daarnaast is ook de potentie van deze technologie voor de komende jaren onderzocht en het sentiment omtrent 3D-printen. Amerika behaalt de eerste plaats in de index, Nederland de tiende. Nederland komt wel op de eerste plek als het gaat om bewustzijn van 3D-printtechnologie.

41 procent van de Nederlandse respondenten heeft ervaring met 3D-printen
De index is gebaseerd op verschillende elementen. Voor ieder land is onderzocht hoe professionals in uiteenlopende sectoren over 3D-printen denken, wat zij weten van de mogelijkheden en hoever de adoptie van deze technologie is. Het onderzoeksbureau deed 2.548 interviews met gekwalificeerde professionals en een diepgaande analyse van macro-economische factoren. Wanneer we kijken naar alle landen kent 67 procent van de respondenten de termen ‘3D-printen’ of ‘additive manufacturing’. In Nederland is deze kennis een stuk beter: 83 procent van de respondenten is bekend met deze woorden. Maar kennis betekent niet per definitie het gebruik van de technologie: van de Nederlandse respondenten heeft 41 procent de technologie daadwerkelijk gebruikt. Ook hier scoort ons land hoger dan het gemiddelde van 35 procent. Niet gek, gezien verschillende 3D-printbedrijven in Nederland hun thuisbasis hebben.

65 procent verwacht revolutie door 3D-printen
Twee derde van de ondervraagde respondenten wereldwijd verwacht dat 3D-printen een revolutie teweeg gaat brengen in hun industrie. Daarnaast verwacht 40 procent dat 3D-printen het komende jaar al een significante verbeterslag in bedrijfsprocessen laat zien, door het terugdringen van tijd en kosten. In Nederland verwacht 24 procent van de respondenten dit in 2020.

Wanneer we kijken naar het verleden en de mate van adoptie van 3D-printen, heeft slechts tien procent van de Nederlandse respondenten deze technologie al meer dan vijf jaar in gebruik. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld de Verenigde Staten, waar twee keer zoveel respondenten (19%) 3D-printers al minstens vijf jaar gebruiken. Het gemiddelde van de twaalf landen ligt ook op tien procent. 3D-printen krijgt in elk geval de komende tijd genoeg aandacht in Nederland, zo blijkt uit het onderzoek. Nederland en China scoren namelijk het hoogste op budget voor de komende periode en plannen om te investeren in 3D-printen.

“De 3D Printing Sentiment Index toont ons dat 3D-printen niet meer als hype wordt gezien, maar als een blijvende technologie,” geeft Rohit Jhamb, Director Global Research & Analytics bij Ultimaker, aan. “Voor de bedrijven die minder vooruitstrevend zijn en nog huiverig over 3D-printen, laat de index zien dat veel andere bedrijven de voordelen al zien en het de investering waard is.”

Jos Burger, CEO van Ultimaker, voegt hieraan toe: “We vinden het altijd belangrijk om in gesprek te blijven met eindgebruikers. De resultaten van de 3D Printing Sentiment Index geven ons vertrouwen dat we de juiste koers varen met betrouwbare en gebruiksvriendelijke oplossingen, waarmee iedereen snel ROI kan behalen met 3D-printen. We bieden een open ecosysteem van hardware, software en materialen, zodat bedrijven een complete oplossing ontvangen die naadloos integreert met de al bestaande workflows. Hiermee faciliteren we een toekomst waarin 3D-printen van steeds groter belang wordt en de drijvende kracht zal zijn achter digitale distributie en lokale productie.”

Meer informatie over dit onderzoek vind je hier: https://3d.ultimaker.com/Ultimaker-3D-Printing-Sentiment-Index

Over het onderzoek
Savanta Group, een onafhankelijk onderzoeksbureau, heeft dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ultimaker in drie belangrijk wereldregio’s: Europa, APAC en Noord-Amerika. Tussen 1 augustus en 30 september zijn 2.548 professionals uit twaalf landen bevraagd over 3D-printen middels een online survey. De respondenten zijn tussen de 18 en 64 jaar en werkten parttime of fulltime. De respondenten werken in verschillende sectoren zoals het onderwijs, de architectuur en automotive. Meer informatie over de respondenten kun je hier vinden: https://3d.ultimaker.com/Ultimaker-3D-Printing-Sentiment-Index
Laatste van Ultimaker
Ultimaker ondersteunt ziekenhuizen met 3D-printen in coronacrisis

ERIKS kiest Ultimaker voor het opschalen van de 3D-print capaciteit voor OEM- en MRO-klanten

Ultimaker lanceert Ultimaker Cura 4.5 en maakt Ultimaker Marketplace online beschikbaar
Massale overstap op videobellen vaak zonder controle op veiligheid en privacy

Cloud ontvangt grootste deel technologiebudget Limburgse bedrijven

Connected Conservation-programma nu ook van start in Kenia om bedreigde diersoorten te beschermen

Interxion en VHTO lanceren datacenter-game voor jongeren

Papierloos transport en geavanceerde pallet scanning via Shippeo’s real-time visibility platform

Plus500 benoemt David Zruia als nieuwe CEO en meldt een recordaantal Actieve Klanten

Lexmark gecertificeerd volgens de ISO 20243-norm

Simac Masic implementeert PC’s van HPS Industrial in farma-industrie

Fujitsu stimuleert datagestuurde transformatie om nieuwe digitale business mogelijk te maken

Canalys noemt Trend Micro als wereldleider in Global Cybersecurity Channel
Bastiaan Topper opvolger van Peter Altevogt als CEO van Korton Group

80% werkenden ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’

QuandaGo lanceert collaborative case management toepassing voor Microsoft Teams

Valid en KPN IoT sluiten partnerovereenkomst

Unexus Connect integreert met Microsoft Teams

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer met Descartes Global Air Messaging Gateway

Zyxel introduceert eerste cloud-netwerkoplossing met DPPSK WiFi-authenticatie en -versleuteling voor het mkb

BCT en Aareon bundelen krachten voor innovatieve factuurverwerking in de cloud

Workday maakt de werkomgeving persoonlijker met oplossingen die gericht zijn op verandering

Workday People Analytics geeft automatisch inzicht in het personeelsbestand voor optimaal personeelsbeleid in een veranderende wereld

Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux) gaat als grootste ESL-implementator van Europa een samenwerking aan met Hanshow Technology

De werkende wereld verandert: Citrix-onderzoek laat zien hoe Nederlanders naar hun toekomst op kantoor kijken

Netwerktoegang op afstand veiliger dankzij authenticatie via alle mobiele apparatuur

Onvergetelijk: diploma-uitreiking in de Galgenwaard

Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?

Siemens voegt met Teamcenter X cloud-gebaseerde PLM-oplossing toe aan Xcelerator Portfolio

Logo Marcommit
Ultimaker contact

Logo Ultimaker

info@ultimaker.com
  www.ultimaker.com
Ultimaker sociaal

Ultimaker tweets

Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Conclusion Zuyd
Logo NTT Ltd.
Logo Interxion
Logo Shippeo