www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureauwww.lubbersdejong.nl
Datum: (2 jaar en 106 dagen geleden)

Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister

Thuiswinkel.org heeft samen met enkele partners een brief gestuurd naar minister Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hierin vragen de partijen nadrukkelijk om een publiek online identificatiemiddel waarmee personen zich online kunnen identificeren. De huidige manier van online identificeren, waarbij bijvoorbeeld een kopie van het paspoort moet worden opgestuurd, is onveilig, onpraktisch en werkt identiteitsfraude in de hand. Volgens de belangenvereniging voor webwinkels moet hier snel verandering in komen.

Identificatie is een kerntaak van de rijksoverheid. Via wettelijke identificatiedocumenten als het paspoort en rijbewijs kunnen Nederlandse consumenten zich eenvoudig identificeren bij de gemeente of (grootschalige) transacties met bedrijven. De overheid heeft voor het publieke domein ook een digitale variant ontwikkeld in de vorm van DigiD. Hiermee wordt het identificeren bij overheidsinstanties geregeld, maar DigiD is vooralsnog niet beschikbaar voor het bedrijfsleven en dat is een gemiste kans.

“Door het afschermen van het publieke eID-middel voor gebruik door BV Nederland veroorzaakt de overheid een fundamenteel en onwenselijk verschil tussen fysiek en digitaal handelen”, vertelt Just Hasselaar, beleidsadviseur digital transactions bij Thuiswinkel.org. “Ook werkt de overheid door de lange aanloop in dit traject identiteitsfraude in de hand en lopen Nederlandse ondernemers financiële kansen mis.”

In navolging van Thuiswinkel.org hebben ANVR, INretail, Techniek Nederland, Detailhandel Nederland en VBIN de brief ondertekend en de partijen zijn het erover eens dat er een maatschappelijke behoefte bestaat voor een publiek online identificatiemiddel. Zij zien het identificeren van een persoon met een publiek middel als een basisvoorziening in de huidige digitale samenleving.

Vier argumenten
De partijen geven vier argumenten die de stelling onderbouwen om het publieke middel (zoals DigiD) open te stellen voor identificatie richting het bedrijfsleven:
  • Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de overheid identificatiemiddelen verstrekt waarmee zij zich veilig en snel kunnen identificeren. In de fysieke omgeving kan dit met een paspoort of rijbewijs, maar ook in de online omgeving moet het publieke eID deze maatschappelijke rol gaan vervullen.
  • DigiD is nu nog een kostbare oplossing, maar door het beschikbaar te stellen aan een bredere afzetmarkt dalen de kosten en groeit de financiële ruimte voor innovatie.
  • Het gebruik van persoonsgegevens in een online omgeving is onderdeel van een lopende maatschappelijke discussie. Keuzevrijheid in identificatiemiddelen is in dit domein van groot belang.
  • Het lijkt vanuit eenduidigheid voor de consument, het verkleinen van de digitale sleutelbos en schaalvoordeel voor de overheid daarom logisch om het publieke eID ook beschikbaar te stellen voor het private domein.
De zorgen van de overheid over de concurrentie tussen een privaat en publiek middel in de identificatiemarkt zijn volgens de partijen ongegrond. “De marktoplossingen zijn naar alle waarschijnlijkheid beter in staat om te innoveren in gebruiksgemak en aanvullende dienstverlening dan het publieke middel”, aldus Hasselaar. “Omdat consumenten via het publieke middel de voordelen van veilig online identificeren ontdekken, gaan zij daarna op zoek naar oplossingen die beter aansluiten bij hun behoeften. Het publieke middel is dan dus geen concurrent, maar eerder een aanjager in de identificatiemarkt.”

Ondergetekenden
De brief naar de minister is ondertekend door:
  • Frank Radstake (ANVR)
  • Hester Duursema (Detailhandel Nederland)
  • Jan Meerman (INretail)
  • Erik van Engelen (Techniek Nederland)
  • Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org)
  • Maurice Jongmans (VBIN)
Laatste van Thuiswinkel.org
Vooral Nederlandse e-commercemarkt profiteert van groei online uitgaven

Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org

Opkomst voice heeft meer impact dan ontstaan webwinkels
Verstreken tijd: 2 jaar en 106 dagen
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.

www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl