www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: Marcommit

Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie

Rotterdam, 14 november 2019 – Bijna een op de drie Nederlanders houdt zijn financiële administratie nog steeds bij in een papieren kasboekje (30%). Daarnaast zijn Excel (22%) en een app of online tool (21%) populaire administratiemiddelen. Ruim een kwart (28%) houdt helemaal geen persoonlijke administratie bij. Dit percentage ligt overigens hoger bij mensen die nog nooit contact hebben gehad met een deurwaarder: 30 procent ten opzichte van 23 procent bij de mensen die wel in aanraking zijn geweest. Dit blijkt uit onderzoek naar de persoonlijke financiën van Nederland, uitgevoerd in opdracht van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn.

Betaalgewoontes en archivering
Het rapport geeft daarnaast nog een aantal interessante feiten over betaalgewoontes van Nederlanders. Zo blijkt dat wanneer consumenten het vermoeden hebben dat er een rekening tussen de post zit, 70 procent van hen de brief gelijk opent en actie onderneemt. Slechts vier procent legt deze envelop ongeopend weg. Na het betalen van een rekening bewaart maar liefst 57 procent van de consumenten deze fysiek in een ordner. Elf procent gooit de rekeningen na betaling gelijk weg. Als er gevraagd wordt naar de digitale archivering van rekeningen, geeft de helft van de respondenten (52%) aan dat ze een apart mapje in hun mailbox hebben. Een kwart (24%) bewaart dit in een aparte map op de harde schijf.

Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn: “Inzicht in de financiën is belangrijk en zorgt voor een gezond uitgavepatroon. Door structuur aan te brengen in de financiële administratie, wordt voorkomen dat er een stapel aan onbetaalde rekeningen ontstaat. Er zijn genoeg initiatieven die consumenten helpen om hun administratie op orde te krijgen, maar het is nog lang niet ingebakken in ons systeem. Het gebeurt nog regelmatig dat we bij mensen aan de deur komen die gewoon geen idee hebben. Ze zijn compleet verzand in hun administratie en beseffen vaak niet op welke inkomensondersteunende regelingen zij recht hebben. Soms durven ze gewoon de post niet te openen. Daarom hebben een paar grote gerechtsdeurwaardersorganisaties, waaronder Flanderijn, het initiatief genomen om met vrijwilligersorganisaties samen te werken. Deze instanties helpen schuldenaren met het op orde brengen van de administratie en het aanvragen van de juiste toeslagen. Dat is een belangrijk duwtje in de rug bij het voorkomen en oplossen van probleemschulden.”

Meer informatie over de het onderzoek van Flanderijn vind je hier.

NOOT VOOR DE REDACTIE

Over het onderzoek
Het rapport ‘De persoonlijke financiën van Nederland’ is gebaseerd op een kwantitatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. In de zomer van 2019 hebben 1.665 Nederlanders een enquête ingevuld waarin vragen werden gesteld over betaalgewoonten, contact met incassobureaus en deurwaarders en probleemschulden. Het rapport is te downloaden via: https://www.flanderijn.nl/over-flanderijn/onderzoeksrapport

Marcommit
Emily Stolker
flanderijn@macommit.nl
Laatste van Flanderijn
Creditmanagers pleiten voor andere incasso-aanpak

Grote verschillen tussen incasso-aanpak overheid en bedrijfsleven

Gros Nederlanders vindt kwijtschelden schulden niet kunnen

Logo Marcommit
Flanderijn contact

Logo Flanderijn

088 - 209 2444
  www.flanderijn.nl
Flanderijn sociaal

Flanderijn tweets

Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy
Logo Netskope