www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
#INFLUX PRHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 22 dagen geleden)

Helft consumenten verwacht in 2024 meeste online aankopen via mobiel te doen

Kwart van de Facebook- en Instagramgebruikers koopt via het social-mediaplatform

De komende vijf jaar neemt het aandeel van mobiel binnen online aankopen snel toe. Zo gebruikt nu ongeveer twee derde van de online kopers hun mobiel om via internet te shoppen en verwacht de helft van deze groep dat zij over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via een smartphone doen. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd.

Het onderzoek laat zien dat 94% van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder het afgelopen jaar een online aankoop heeft gedaan.1 Van al deze online kopers heeft 65% zijn mobiele telefoon gebruikt bij het online winkelen (tegenover 55% in 2018). De consument verwacht daarnaast dat de rol van de smartphone de komende jaren alleen maar toeneemt: 47% van de online kopers voorspelt dat hij over vijf jaar zijn meeste online aankopen via een mobiele telefoon doet (tegenover 40% in 2018).

Groei online aankopen vlakt af
Waar het online aandeel in de totale bestedingen van 25% in 2018 naar 27% in 2019 is gegroeid, denkt de consument dat dit in 2024 naar 38% stijgt. Consumenten verwachten nog steeds dat online shoppen de komende vijf jaar blijft groeien, al komt hun voorspelling voor de online bestedingen overeen met die van vorig jaar (37%).

Als we kijken naar de verschillende productcategorieën, zien we dat consumenten een grote groei in het online aandeel verwachten binnen Telecom (van 43% in het eerste half jaar van 2019 naar 58% in 2024) en Food/nearfood (van 6% naar 20%).

Download de afbeelding met het online aandeel in verschillende productcategorieën

Nieuwe manieren van online winkelen
Wat betreft nieuwe manieren om online te shoppen, zoals voice commerce, blijken consumenten verdeeld: Iets meer dan de helft (53%) verwacht dat een groot gedeelte van de aankopen via de nieuwe technologieën zal plaatsvinden in 2024. Hier ligt overigens ook een uitdaging voor de e-commercewereld, aangezien betalen via voice op dit moment juridisch gezien nog niet toegestaan is.

Social media zijn een opkomend verkoopkanaal. Zowel voor Facebook als voor Instagram geldt dat ongeveer een kwart van alle leden van het betreffende platform al aankopen doet op deze manier. Zo geeft 17% aan weleens een aankoop te hebben gedaan via Facebook. Dit medium steekt met kop en schouders uit boven de andere social media; Instagram wordt door slechts 6,6% gebruikt voor een aankoop.

“Kopen via Instagram is nog niet heel makkelijk. Pas als er een eigen seamless check-out komt, gaat de verkoop via het platform groeien. Instagram leent zich volgens mij perfect voor impulsaankopen, dus ik verwacht daar nog veel van”, aldus Inge Demoed, programmamanager ShoppingTomorrow.

Consument wil anoniem zijn, maar wel gepersonaliseerd aanbod
Privacy blijft een hot issue voor consumenten; 60% geeft aan niet te willen worden herkend. “77% van de consumenten verwacht altijd een gepersonaliseerd aanbod te krijgen wanneer ze online shoppen, maar 67% van de consumenten wil niet dat er verzamelde data wordt gebruikt om een aanbod te personaliseren. Dat stelt retailers dus voor een uitdaging”, vertelt Inge Demoed. Voor 27% van de ondervraagden is het overigens geen probleem als bedrijven data inzetten om een persoonlijk aanbod te tonen.

Combinatie on- en offline groeiende
De helft van de consumenten vindt het prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen. Wanneer consumenten echter advies willen over bepaalde producten of diensten, vinden ze een winkelbezoek de fijnste methode om in contact te komen met de verkoper (73% in 2019 tegenover 58% in 2018).

Consumenten verwachten daarin wel dat de fysieke retail meer met technologieën gaat doen, zoals contactloos betalen via hun smartphone en zelfscankassa’s. “Dit is een trend die nu echt al in opmars is”, vertelt Inge Demoed. “Steeds meer fysieke winkels omarmen technologieën om het consumenten zo makkelijk mogelijk te maken. Een voordeel voor zowel de consument als de winkel.” Consumenten vinden technologie in winkels overigens eerder efficiënt (46,4%) dan leuk (20,2%). Met andere woorden, ze zien het eerder als onderdeel van een frictieloze winkelervaring dan als inspiratiebron.

Download het volledige ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek hier

[1] Bron: GfK Thuiswinkel Markt Monitor, periode januari – juni 20119, conform definities die zijn gehanteerd in de Thuiswinkel Markt Monitor

Voor meer informatie over het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek kun je contact opnemen met Danny van den Burg (danny.vandenburg@gfk.com). Daarnaast presenteert Annemarie Perquin, Consultant Consumer Insights bij GfK, vanochtend de resultaten van het onderzoek tijdens het ShoppingTime-evenement Nyenrode Business Universiteit in Breukelen.
Laatste van Thuiswinkel.org
Extra voorbereiding webwinkels en vervoerders voor de feestdagenperiode

Ruim 90 procent van de zakelijke bestellers koopt online

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone
Nederlands onbenut arbeidspersoneel zou best in de zorg- en onderwijssector willen werken

Klanten en analisten erkennen OutSystems als leider in het Gartner® Magic Quadrant voor Enterprise Low-Code Application Platforms

everis gaat verder onder de naam NTT DATA

Bijna kwart van werkend Nederland na corona weer aan de studie

Datagedreven werken must voor de toekomst, niet alleen voor grote bedrijven

Grote zorgen over effecten Digital Markets Act op Nederlandse startups en scale-ups

Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in derde kwartaal flink stijgen

Samsung Electronics behoudt vijfde plaats in de lijst ‘Best Global Brands 2021’ van Interbrand
INTERCONNECT OPENT HAAR DEUREN TIJDENS NATIONALE DATACENTER DAG 2021

Sam Media lanceert XR Academy, een pakkend e-learning product in extended reality

NetApp vereenvoudigt en versnelt digitale transformatie voor klanten via partnerships met gerenommeerde public cloud-aanbieders

NetApp breidt hybrid cloudportfolio verder uit; organisaties halen meer rendement uit de cloud

Jamf biedt nieuwe oplossingen voor een veilige en gebruiksvriendelijke Apple-ervaring op het werk

Eaton lanceert de volgende generatie UPS met de 5PX Gen2

VSL rondt kalibratieproef met waterstof verrijkt aardgas succesvol af

TA505 keert terug met nieuwe FlawedGrace-variant

Aruba introduceert de volgende generatie switching-architectuur

Oostenrijkse ruimtevaartorganisatie simuleert Marsmissie met netwerktechnologie van LANCOM

GeONE voor tweede keer op rij Global M-Files Partner of the Year

Ruimtevaartorganisatie CNES kiest Orange Business Services om zijn data-centrische strategie te transformeren met Cloud-based data lake
Verstreken tijd: 2 jaar en 22 dagen
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo Sam Media
Logo NewChannel
Logo ValidSign
Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo True (Broad Horizon)
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo Trueson
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo OutSystems
Logo NTT DATA
Logo NCOI Opleidingen
Logo Cloud Technology Solutions (cts)
Logo NetApp
Logo Jamf
Logo Eaton
Logo VSL
Logo Ctac N.V.
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Unit4
Logo Workday