www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl

Onderzoek Saxion naar smart-app ‘blockchain voor een duurzame bouwsector’ ontvangt €25.000 tijdens TEKNOWLOGY 2019

Drie onderzoeksteams van hogeschool Saxion ontvangen HTSM-geld voor het oplossen van maatschappelijke uitdagingen

Saxion is tijdens het NWO-innovatiefestival ‘TEKNOWLOGY’ in de prijzen gevallen met drie relevante onderzoeksvoorstellen, waaronder onderzoek naar ‘blockchain voor een duurzame bouwsector’. Hierin onderzoeken de projectpartners of zij een veilig en betrouwbaar gebouwenpaspoort kunnen ontwikkelen. Naast het blockchainonderzoek zijn nog twee andere onderzoeksteams in de prijzen gevallen. Zij ontvangen elk 25.000 euro ‘kiem-geld’ van Holland High Tech voor onderzoek dat vanuit de sector High Tech Systemen en Materialen, bijdraagt aan de innovatie voor een klimaatbestendig, water robuust, duurzaam, gezond en veilig Nederland.

De partners van het project 'Blockchain voor een duurzame bouwsector’ onderzoeken binnen het thema Klimaat & Circulaire Economie of zij met blockchain een veilig en betrouwbaar gebouwenpaspoort kunnen ontwikkelen. Een gebouwenpaspoort waarin de verschillende ketenpartners in de bouw informatie met elkaar kunnen delen, zorgt voor minder materiaalverspilling waardoor er uiteindelijk duurzamer gebouwd kan worden.

Lector Jan Veuger: "We zagen dat er binnen de vastgoedsector nog niet grensoverschrijdend werd gewerkt met een gebouwenpaspoort. Door middel van Blockchain kunnen we integrale data die onweerlegbaar zijn, vastleggen en daardoor duurzamer gaan bouwen."

De projectpartners zijn lector Jan Veuger (Hogeschool Saxion); Robert R.O. Hehakaya (Viggen Group); Antony Chang (2local).

Holland High Tech
Holland High Tech ondersteunt het nieuwe topsectorenbeleid en wil de wetenschap daar actief bij betrekken, ze plaatsten een open call om bedrijven en kennisinstellingen uit te nodigen hun samenwerkingsprojecten in te dienen. Naast dat alle voorstellen binnen de missies en thema’s moesten vallen waren de criteria; de kwaliteit van zowel het projectplan en consortium, de originaliteit van de oplossing en de potentiele impact van het plan. Van de vijf winnende projecten waren er drie van lectoren van Saxion. Met deze prijs kunnen de lectoraten gaan starten om samen met partners en ondernemers deze projecten vorm te gaan geven.

De overige winnende onderzoeksvoorstellen van Saxion zijn:

Thema Landbouw, Water en Voedsel - 'Sensor System for EarlyDetection of Veterinary Diseases'.
Partners: Cas Damen (Hogeschool Saxion); René Heideman (LioniX); Sissi de Beer (Universiteit Twente); Berrian Lammers (AviVet B.V.).

De partners van 'Sensor System for EarlyDetection of Veterinary Diseases' investeren het kiem-geld in onderzoek voor een sensor waarmee dierziektes eerder opgespoord kunnen worden. De sensor moet de specifieke geur, die gepaard gaat met de ziekte van een dier, kunnen opvangen en meten.

Lector Cas Damen: "Met deze technologie hopen we dierziektes bij vee eerder op te kunnen sporen en zodoende het dierenwelzijn te bevorderen."

Thema Veiligheid - 'Plaats delict onderzoek op een chip: Single cell analyse met behulp van microfluïdische systemen'.
Partners: Jaap C. Knotter (Hogeschool Saxion/ Politieacademie); Martin Bennink (Hogeschool Saxion); Brigitte Bruijns (Micronit Microtechnologies).

Het lectoraat Advanced Forensic Technology van Hogeschool Saxion/Politieacademie, het lectoraat NanoBio en microtechnologiebedrijf Micronit besteden het kiem-geld aan het ontwikkelen van een systeem waarmee lopende zaken en cold cases in rechercheonderzoek snellerworden opgelost. Zij passen bestaande microbiologische technieken als single cell amplificatie (vermeerdering) toe om de problemen van mengprofielen en te weinig DNAweg te nemen. En door gebruik van een lab-on-a-chip systeem wordt het proces minder arbeidsintensief en is de kans op contaminatie miniem.

Lector Jaap Knotter: "De sporen op een plaats delict leveren vaak te weinig DNA materiaal of een gemengd profiel op van bijvoorbeeld dader en slachtoffer. Met deze techniek kunnen wij met individuele cellen werken en deze opwaarderen naar een volledig DNA profiel. Wij verwachten hiermee in de toekomst bij te kunnen dragen aan de oplossing van meer zaken en ook cold cases."

NWO-innovatiefestival
De uitreiking van de prijzen vonden vandaag plaats tijdens het NWO-innovatiefestival TEKNOWLOGY in Amersfoort. Een jury bestaande uit industriële, academische en departementale vertegenwoordigers heeft een zorgvuldige afweging tussen de inzendingen gemaakt.

Holland High Tech
Holland High Tech wil als krachtenbundeling dienen door bedrijven, kennisinstellingen en overheden aan elkaar te koppelen en in te zetten voor maatschappelijke uitdagingen en daarbij Nederland economisch aan de wereldtop houden. Vanuit de topsectoren van Nederland, zijn er 25 missies uitgezet voor de toekomst. Die missies dragen allen bij aan een klimaatbestendig, water robuust, duurzaam, gezond en veilig Nederland. Centraal hierin staan vier maatschappelijke thema’s: (1) Energietransitie & duurzaamheid, (2) Landbouw, water & voedsel, (3) Gezondheid & zorg en (4) Veiligheid.
Laatste van Saxion
Mkb-ondernemers gebukt onder regeldruk

Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Saxion contact

Logo Saxion

088 - 019 8888
  info@saxion.nl
  www.saxion.nl
Saxion sociaal

Saxion tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage