www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
2478 volgers blijven op de hoogte!

Veel arbeidsperspectief en bijscholing in Brabantse logistieke sector

Er schieten grote, grijze ‘blokkendozen’ uit Brabantse grond. Mega distributiecentra worden in rap tempo bijgebouwd, want Noord-Brabant is populair bij grote logistieke dienstverleners als Primark, Lidl en Bol.com. In de afgelopen 10 jaar is het aantal distributiecentra verdubbeld en door deze snelle groei stijgt ook de vraag naar personeel. En daar ligt ook de grootste uitdaging, want juist aan personeel is een groot tekort. Werkgevers kiezen daarom gezamenlijk voor hun huidige medewerkers snel bij te scholen.

Dat blijkt uit onderzoek van Buck Consultants International en Opleidingsplatform Edubookers naar de ontwikkeling in distributiecentra en Learning & Development. Buck Consultants heeft onlangs in kaart gebracht hoeveel XXL distributiecentra van meer dan 40.000 m2 de laatste 3 jaar in Nederland zijn gebouwd of aangekondigd. Voorgaande jaren is het aantal nieuwe XXL-distributiecentra van groter dan 40.000 m2 explosief toegenomen, van 6 in 2016 naar 17 in 2017. En meer dan de helft van deze warenhuizen zijn gevestigd in logistieke hotspots als Venlo en West-Brabant. Verhoudingsgewijs zijn dat er ook veel meer dan in Duitsland (19) en België (6). Het lijkt er op dat Brabant een favoriet blijft voor het verwezenlijken van grotere warehouses.

Logistieke dienstverleners willen middels grote distributiecentrums meerdere klanten kunnen bedienen en e-commerce bedrijven moeten steeds grotere voorraden aanleggen om aan de consumentenvraag te kunnen voldoen. De meeste webshops moeten een jurkje of hardloopschoen in zes kleuren en tien maten op voorraad hebben. Daar heb je veel meer ruimte en personeel voor nodig en dat is een grote uitdaging met de huidige krapte op de arbeidsmarkt, stelt Edubookers.

Uit berichtgeving van het UWV blijkt dat eind 2018 meer dan 10.000 vacatures binnen de logistiek open staan. Er wordt vooral gezocht naar magazijn- en expeditiemedewerkers. Maar er is ook tekort naar heftrukchauffeurs, laders en lossers. Personeel dat al in de logistieke sector werkt, is door het tekort aan nieuwe medewerkers genoodzaakt om zich bij te scholen. Dat betekent voor deze groep meer kansen om door te groeien. Edubookers zag namelijk in 2017 en 2018 de vraag naar bijscholing in cursussen voor werknemers in de logistiek fors stijgen. Zo’n 30% procent stijging dan in voorgaande jaren. Dat kan veel hoger, wanneer er meer personeel bij komt in deze sector.  Zo is er veel vraag naar heftruckcertificaten, ADR-cursussen en logistiek management cursussen voor logistieke planners en managers.

Doorstromen vanuit detailhandel & praktijkonderwijs
De laatste paar jaar komen er in Noord-Brabant steeds meer distributiecentra bij omdat de markt op schuift. Steeds meer fysieke winkels verdwijnen en e-commerce bedrijven komen ervoor in de plaats. Het is echter (nog) niet zo dat winkelpersoneel eenzelfde beweging maakt naar een baan in de logistieke sector. En dat is jammer, want werkgevers zijn meer dan ooit bereid om in scholing te investeren.

Leerlingen van middelbare scholen profiteren al van het banenaanbod, zo ook binnen de logistieke sector. Sterker nog: de meeste leerlingen in het praktijkonderwijs hebben op het moment dat ze hun opleiding afgronden al een baan. In het geval van het Praktijk College in Tilburg geldt dit voor 65% van de leerlingen. Tijdens de opleiding worden ze gaandeweg al werknemer.

Het praktijkonderwijs leidt leerlingen op voor wonen, werken, burgerschap en vrije tijd. De logistieke sector biedt in Brabant voor zowel personeel in de detailhandel als leerlingen van het praktijkonderwijs een enorme uitkomst. Ze kunnen terecht in functies als: magazijnmedewerker, orderpikker of logistiek planner. Op korte termijn kunnen ze dan ook makkelijk aan een baan komen terwijl ze op langere termijn kunnen doorstomen naar betere en hogere functies.

Er wordt verwacht dat de trend van XXL DC’s in de nabije toekomst nog even doorzet, zeker omdat deze nieuwe XXL DC’s nog niet de grootste zijn. Het limiet voor XXL DC’s in Brabant is zeker nog niet bereikt en dat betekend in aankomende jaren nog genoeg arbeidsperspectief en bijscholing in de logistieke sector.
Eerder van Edubookers.com
1 nov 2019 Veel arbeidsperspectief en bijscholing in Brabantse logistieke sector
Hipex wint zilveren FD Gazellen Award 2019

Cegeka neemt Dynamics 365-activiteiten over van CTB

Schneider Electric bevestigt duurzaamheidsambities tijdens COP25

Uniserver stelt Deirdre van der Burg aan als strategisch marketing manager

Frontline past zowel koers als naam aan en wordt Frontline Solutions

Sterke internationale groei Barracuda in de MSP-markt

Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet volgens IT-beslissers

Bechtle en Ictivity tillen dienstverlening naar hoger niveau

Nuance versnelt toepassing van spraakherkenning in de gezondheidszorg met Dragon Medical One

2020 cybersecurity voorspellingen

Supply chain reorganisatie verbetert klantenservice en flexibiliteit Panasonic Toughbook

Western Digital's nieuwe WD Blue SSD met NVMe-protocol tot 4x sneller dan SATA SSD

FintechOS haalt € 12,7 miljoen op in Serie A voor wereldwijde expansie

AFAS Foundation en Missing Chapter Foundation ontwikkelen lesprogramma om kinderarmoede in Nederland bespreekbaar te maken

Cyberveiligvoor de financiëlesector in 2020
Conscia breidt aanbod uit met managed security services

NFIR zet cyberalarm van SecureMe2 in als forensisch instrument

Schneider Electric brengt het eerste serverrek met geïntegreerde vloeistofkoeling in de datacenterindustrie

Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk

IRIS Nederland optimaliseert klantervaring met Freshworks

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna
Logo Totaalbesparen.com

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl