www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Eaton: Geen excuus meer voor verbod op SF6 broeikasgas

Goede alternatieven al jaren beschikbaar

In het Telegraaf-artikel van dinsdag 29 oktober 2019 Windmolen lekt extreem giftig gas - wordt terecht alarm geslagen over de toenemende uitstoot van een van de zwaarste broeikassen, SF6, bij windmolen- en zonneparken. Daar wordt namelijk gebruik gemaakt van middenspanning schakelaars en stroomonderbrekers die vaak zijn voorzien van SF6-gas (zwavelhexafluoride). Het broeikasgas heeft een enorm negatieve impact op het milieu – vele malen ernstiger dan CO2.

Wat in het artikel niet aan bod komt, is dat er al lang veilige, milieuvriendelijke en kostenefficiënte alternatieven zijn voor het gebruik van dit uiterst schadelijke SF6. Zo worden vacuümtechnologie en luchtisolatie al ruim 40 jaar met succes toegepast. “Het is bijna verbijsterend dat de Europese Commissie (EC) toepassing van SF6 voor vrijwel alle sectoren heeft verboden, behalve voor de elektrotechnische industrie”, aldus Frits Besseling, Manager Business Development Projects/Segments Electrical Solutions & Services bij Eaton Industries. Wat tevens niet aan bod komt, is de toepassing van middenspanning schakelaars met SF6-gas in transformatorhuisjes welke in de woonwijken staan. Deze zijn een veelvoud van de schakelaars in windmolen- en zonneparken.

SF6 niet op de zwarte lijst
Dat de EC enkele jaren geleden besloot dit broeikasgas niet op de zwarte lijst te zetten voor de elektrotechnische industrie is te danken – of te wijten – aan een sterke lobby. Het argument van die lobby: er zijn geen alternatieven voor handen voor SF6-gas. Dat was ten tijde van de besluitvorming al een onzinnig argument en het is uiterst verbazingwekkend dat dit nu nog steeds wordt geroepen. Zelfs branchevereniging Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA) zegt in een reactie op het Telegraaf-artikel dat ‘diverse alternatieven voor SF6 momenteel worden onderzocht…. De resultaten zijn veelbelovend en er wordt reeds een begin gemaakt met de toepassing ervan’. Recent zijn voor hogere spanningen – 36 kV tot en met 66 kV – al SF6-vrije schakelinstallaties beschikbaar gekomen.

Veilige, betrouwbare en duurzame techniek
De realiteit is dat middenspanning schakelsystemen tot 24 kilovolt, waar zonne- en windmolenparken gebruik van maken, al decennialang in vacuüm kunnen schakelen en met lucht kunnen isolerenzonder SF6-gas als isolatiemedium. Dit is een veilige, betrouwbare en duurzame techniek die al in de jaren 70 van vorige eeuw is geïntroduceerd. En inmiddels in meer dan 50 landen wordt toegepast in verschillende sectoren, zoals bij nutsbedrijven, commerciële gebouwen, industrieën én zonne- en windparken.

Hamerstuk bij de Europese Commissie?
Volgend jaar evalueert de EC het gebruik van SF6-gas opnieuw om te bepalen of herziening noodzakelijk is. Daarbij speelt de beschikbaarheid van relevante alternatieven een belangrijke rol. Dat kan niet anders dan een korte vergadering worden, zou je denken, aangezien er al jaren uitstekende alternatieven voor SF6-gas gevulde installaties beschikbaar zijn. Toch wordt het naar alle waarschijnlijkheid geen hamerstuk in Brussel, omdat er blijvende weerstand valt te verwachten vanuit bedrijven die geen alternatief voor SF6-gas hebben.

In een tijd van klimaatakkoorden en zelfs wereldwijde klimaatprotesten zou iedereen nu toch wel doordrongen moeten zijn van de noodzaak van een – goede – energietransitie en de ondubbelzinnige keuze voor schonere productie.

“Langer tijd rekken is niet nodig en voor het milieu ongewenst. Economische belangen kunnen niet langer boven milieubelangen gesteld worden. Het is aan de Europese Commissie om een verbod op het gebruik van SF6 gas in de elektrotechnische industrie in te stellen. Het zou goed zijn als politiek, NGO’s (Non-Governmental Organisations) en industrie gezamenlijk in Brussel laten horen dat het echt anders moet.”, besluit Frits Besseling.

Beste redactie, mocht u geïnteresseerd zijn om met een van de woordvoerders van Eaton te praten over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.

Over Eaton
Eatons Electrical Sector iseen wereldleider met expertise in energiedistributie en -beveiliging, noodstroomvoorziening, besturing en automatisering, verlichting en beveiliging, gebouwgerelateerde oplossingen en bedradingssystemen, oplossingen voor zware en gevaarlijke omstandigheden en engineering services. Via wereldwijd toepasbare oplossingen is Eaton in staat invulling te geven aan de meest kritische uitdagingen op het gebied van hedendaagse elektrotechniek.

Eaton is een powermanagementbedrijf met een omzet van $ 21,6 miljard in 2018. Wij helpen met energie-efficiënte oplossingen onze klanten op een doeltreffende manier elektrische, hydraulische en mechanische kracht op een meer betrouwbare, veiligere en duurzamere manier te beheren. Het bedrijf is toegewijd aan het verbeteren van de levenskwaliteit en het milieudoor het gebruik van powermanagementtechnologieën en -diensten. Eaton heeft ongeveer 99.000 medewerkers wereldwijd en verkoopt producten aan klanten in meer dan 175 landen. Voor meer informatie kunt u terecht op www.eaton.nl/electrical.

Voor meer persinformatie:
Yellow Communications
Tijs Mannien
eaton@yellow-communications.com
Tags bij dit bericht
Eerder van Eaton
1 nov 2019 Eaton: Geen excuus meer voor verbod op SF6 broeikasgas

16 okt 2019 Eenvoudig woningen slimmer maken dankzij Eatons xComfort Bridge

30 sep 2019 Veko en Eaton ontwikkelen efficiënte oplossing om noodverlichting centraal te regelen in lijnverlichting

Logo Yellow Communications

Logo Uniserver

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl