www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.EVENTIVE.nl
2478 volgers blijven op de hoogte!

Praktijkrichtlijn voor risicobeheersing bij ontwikkeling en onderhoud van maatwerksoftware (NPR 5326) vanaf vandaag beschikbaar

SIG ondersteunt deze norm in haar audits

Amsterdam, 1 november 2019 – Vandaag heeft NEN de praktijkrichtlijn voor risicobeheersing bij ontwikkeling en onderhoud van maatwerksoftware beschikbaar gemaakt, de NPR 5326. Software Improvement Group (SIG) maakte deel uit van de schrijfgroep die de richtlijn heeft opgesteld.

De Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR) 5326 is vrij beschikbaar en:
  1. biedt handvatten bij de ontwikkeling en het onderhoud van maatwerksoftware, zowel voor opdrachtgevers als opdrachtnemers;
  2. geldt voor de gehele levenscyclus, vanaf het specificeren en ontwikkelen van op maat gemaakte software tot en met beheer, onderhoud en vervanging;
  3. zet bekende risico’s op een rij en legt verbanden met de maatregelen om risico’s te verminderen;
  4. biedt een extra hulpmiddel in de vorm van een spreadsheet om inzicht te geven of er voldoende maatregelen zijn genomen.
Op basis van haar 20 jaar ervaring en staat van dienst als objectief instituut voor onderzoek naar de kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van softwareontwikkeling, heeft SIG bijgedragen aan het opstellen van deze norm, en gezorgd dat een juiste toetsing mogelijk is.

De NPR 5326 norm is zinvol voor:
  • -opdrachtgevers die ontwikkelaars richtlijnen willen meegeven voor kwalitatieve, onderhoudbare softwareontwikkeling;
  • -ontwikkelmanagers of teams die zichzelf willen verbeteren door middel van een risico-gebaseerde aanpak;
  • leveranciers die hun verantwoorde manier van ontwikkelen willen aantonen.
Lodewijk Bergmans, Senior Researcher Software Engineering bij SIG en mede-auteur van de NPR-richtlijn: “Deze nieuwe norm onderscheidt zich doordat hij helpt om maatregelen te selecteren, op basis van de relevante risico’s in de specifieke situatie. Wij denken dat deze norm hiermee een praktisch hulpmiddel is, in tegenstelling tot statische en theoretische standaarden die zelden in hun geheel van toepassing zijn.”

SIG treedt op als auditor en kan partijen helpen zich te toetsen op de NEN-praktijkrichtlijn “Risicobeheersing bij ontwikkeling en onderhoud van maatwerksoftware” (NPR 5326) met behulp van SIG’s Development Practice Assessment (DPA).

Informatiebijeenkomst NPR 5326
Op 17 januari 2020 organiseren de NPR 5326-schrijfgroep en NEN de informatiebijeenkomst ‘Grip op ICT-projecten met NPR 5326 – de nieuwe richtlijn in de praktijk’. Tijdens deze middag wordt NPR 5326 toegelicht en worden ervaringen met de NPR in de praktijk gedeeld. Binnenkort kunt u zich hiervoor aanmelden via de website van NEN.

Aan de ontwikkeling van NPR 5326 werkten de volgende organisaties mee: ICTU, KPMG Advisory N.V., Centric, Namco Healthcare Technology, Logius, SDB, Agentschap Telecom, ICT Institute, Koninklijke Philips N.V. en Software Improvement Group (SIG).

Meer informatie: www.nen.nl/npr5326.

Over SIG
De Software Improvement Group (SIG) helpt organisaties en technologieleiders hun bedrijfsdoelstellingen te realiseren door de staat en security van hun software fundamenteel te verbeteren. SIG combineert haar eigen tools en benchmarkgegevens met de expertise van haar consultants om organisaties te helpen bij het meten, evalueren en verbeteren van de kwaliteit van hun code – of het nu gaat om het bouwen, kopen of beheren van software.

Als onafhankelijke organisatie heeft SIG de grootste benchmark in de sector met meer dan 25 miljarden coderegels verspreid over honderden technologieën. De deskundige consultants van SIG gebruiken deze benchmark om de IT-assets van een organisatie te analyseren op onderhoudbaarheid, schaalbaarheid, betrouwbaarheid, complexiteit, security, privacy en andere bedrijfskritieke factoren. Het SIG-laboratorium is het enige ter wereld dat geaccrediteerd is volgens ISO/IEC 17025 voor de analyse van softwarekwaliteit.

SIG, opgericht in 2000 als een spin-off van de Universiteit van Amsterdam, blijft qua aanpak sterk geworteld in de academische wereld. Het bedrijf werkt internationaal voortdurend samen met universiteiten en onderzoeksinstituten om haar evaluatiemodellen voor softwarekwaliteit en R&D-inspanningen verder te ontwikkelen.

SIG heeft hoofdkantoren in Amsterdam en New York en regionale kantoren in Kopenhagen, Antwerpen en Frankfurt. Meer informatie over SIG vindt u op www.softwareimprovementgroup.com.

SIG
Femke van Velthoven
f.vanvelthoven@sig.eu
Hipex wint zilveren FD Gazellen Award 2019

Cegeka neemt Dynamics 365-activiteiten over van CTB

Schneider Electric bevestigt duurzaamheidsambities tijdens COP25

Uniserver stelt Deirdre van der Burg aan als strategisch marketing manager

Frontline past zowel koers als naam aan en wordt Frontline Solutions

Sterke internationale groei Barracuda in de MSP-markt

Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet volgens IT-beslissers

Bechtle en Ictivity tillen dienstverlening naar hoger niveau

Nuance versnelt toepassing van spraakherkenning in de gezondheidszorg met Dragon Medical One

2020 cybersecurity voorspellingen

Supply chain reorganisatie verbetert klantenservice en flexibiliteit Panasonic Toughbook

Western Digital's nieuwe WD Blue SSD met NVMe-protocol tot 4x sneller dan SATA SSD

FintechOS haalt € 12,7 miljoen op in Serie A voor wereldwijde expansie

AFAS Foundation en Missing Chapter Foundation ontwikkelen lesprogramma om kinderarmoede in Nederland bespreekbaar te maken

Cyberveiligvoor de financiëlesector in 2020
Conscia breidt aanbod uit met managed security services

NFIR zet cyberalarm van SecureMe2 in als forensisch instrument

Schneider Electric brengt het eerste serverrek met geïntegreerde vloeistofkoeling in de datacenterindustrie

Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk

IRIS Nederland optimaliseert klantervaring met Freshworks

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna
Logo Totaalbesparen.com

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com