www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nlwww.LVTPR.com
PR: Marcommit

PitPoint opent eerste vaste LNG-bunkerstation van Europa

Keulen, 31 oktober 2019PitPoint.LNG opent vandaag het eerste vaste Liquefied Natural Gas (LNG) bunkerstation voor binnenvaartschepen in Europa in de Niehler Hafen in Keulen. Met de komst van dit station is een concrete stap gezet in het verder mogelijk maken van schoon transport over water. Het nieuwe LNG-bunkerstation is onderdeel van de plannen van PitPoint.LNG om een Europese LNG-infrastructuur te ontwikkelen voor zwaar transportvervoer over weg en water en is medegefinancierd door de Europese Unie. De strategische ligging van het station tussen Basel en Rotterdam en de goede toegankelijkheid van de locatie waren de voornaamste redenen om voor de haven van Keulen te kiezen.

Lagere uitstoot en verbeterde luchtkwaliteit
LNG is de schoonste brandstof die op dit moment voor handen is voor (zwaar) transport over water. De grootste winst zit hem met name in de lagere uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden (NO?). Op basis van de huidige Europese emissie-eisen (CCNR II) produceren LNG-motoren vergeleken met dieselmotoren tot 20 procent minder CO2, ten minste 80 procent minder NO? en ruim 99 procent minder fijnstof. De flinke reductie van deze schadelijke stoffen draagt direct bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit. LNG wordt ook wel gezien als transitiebrandstof en als opstapje richting het nog schonere bio-LNG.

Jan Sönke Eckel en Wolfgang Birlin, Managing Directors bij havenbeheerder RheinCargo: “We zijn erg trots dat we het eerste vaste LNG-bunkerstation van Europa mogen verwelkomen in onze haven in Niehl, Keulen. Dit tanksysteem zien we als de volgende bouwsteen in onze aanpak om nog duurzamer en milieuvriendelijker transport te realiseren. Bovendien faciliteren we zo ook de verduurzaming van de bijbehorende logistiek. LNG staat voor een betrouwbaar en schoon brandstofalternatief. Het gebruik van deze brandstof helpt om de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen. We zien het gebruik van LNG dan ook als een belangrijke stap richting een duurzame toekomst voor de logistieke sector.”

Jan Willem Drijver, Managing Director bij PitPoint.LNG: “De opening van het LNG-bunkerstation is een belangrijke stap voorwaarts voor het transport over water. LNG voldoet aan de strengste emissie-eisen en maakt schoner transport mogelijk. Het bunkerstation is dankzij een ketenaanpak tot stand gekomen. Samen met verladers, havenbedrijven, rederijen, transportbedrijven en steun van de Europese Unie hebben we hard gewerkt aan het verduurzamen van het binnenvaartverkeer van Europa. Ons doel? Met LNG de weg vrijmaken voor volledig schoon transport in 2030.”

In deze publicatie wordt slechts de mening van de auteur weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie.

---

Noot voor de redactie: In de bijlage vindt u een afbeelding van het bunkerstation geschikt voor publicatie.

Over PitPoint.LNG
PitPoint.LNG BV is een joint venture van PitPoint clean fuels (onderdeel van Total) en Primagaz Nederland BV (onderdeel van SHV Energy) en richt zich op de realisatie en exploitatie van LNG-infrastructuur voor de automotive en maritieme sector. Momenteel beschikt PitPoint over vijf LNG-stations voor zwaar wegtransport in Nederland en België en een LNG-tankstation voor binnenvaartschepen in Keulen. Daarnaast werkt PitPoint.LNG hard aan de ontwikkeling van nieuwe LNG-tankstations voor trucks en schepen in Nederland, België en Duitsland. Meer informatie over PitPoint.LNG is te vinden op hun website.
Laatste van PitPoint B.V.
PitPoint opent eerste vaste LNG-bunkerstation van Europa
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Marcommit
PitPoint B.V. contact

Logo PitPoint B.V.

+31 30-410 08 00
  info@pitpoint.nl
  www.pitpointcleanfuels.com
PitPoint B.V. sociaal

PitPoint B.V. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage