www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
2474 volgers blijven op de hoogte!
PR: Progress Communications

Financiële schade van downtime door ransomware meer dan 200 procent gestegen

Datto’s wereldwijde onderzoek toont impact op bedrijfsleven en toenemende frequentie van ransomware-aanvallen

Amsterdam, 16 oktober 2019Datto Inc., de toonaangevende leverancier van IT-oplossingen geleverd via Managed Service Providers (MSP’s), publiceert de bevindingen van zijn vierde jaarlijkse Global State of the Channel Ransomware Report. Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 1.400 MSP’s die de IT-systemen beheren voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). Uit het rapport kwam naar voren dat ransomware nog steeds de meest voorkomende cyberdreiging is voor het mkb.

Ransomware, een type schadelijke software, maakt bedrijfsdata ontoegankelijk tot het geëiste losgeldbedrag is betaald. Ransomware wordt gebruikt tegen organisaties van verschillende groottes, maar het mkb blijkt het voornaamste doelwit van de aanvallen. Het Global State of the Channel Ransomware Report 2019 geeft inzicht in een aantal trends die specifiek impact hebben op het mkb:
  • Ransomware-aanvallen komen overal voor, maar het aantal ransomware-aanvallen op het mkb in het bijzonder neemt toe. In de afgelopen twee jaar meldde 85 procent van de MSP’s aanvallen op het mkb, vergeleken met 79 procent in 2018. Alleen al in de eerste helft van 2019 meldde 56 procent van de MSP’s aanvallen tegen mkb-klanten.
  • Er bestaat een kloof tussen de dreiging van ransomware-aanvallen en de risicoperceptie. 89 procent van de MSP’s zegt dat het mkb bezorgd zou moeten zijn over de dreiging van ransomware. Slechts 28 procent van de MSP’s geeft aan dat hun mkb-klanten zich daadwerkelijk zorgen maken.
  • De kosten van ransomware zijn significant. 64 procent van de MSP’s meldt verlies van bedrijfsproductiviteit van hun mkb-klanten en 45 procent geeft aan dat hun klanten bedrijfskritische downtime hebben ervaren. De gemiddelde schade van deze downtime is 141.000 dollar, een toename van meer dan 200 procent vergeleken met de gemiddelde kosten van vorig jaar (46.800 dollar). Het rapport onthulde ook dat de kosten van downtime nu 23 keer hoger zijn dan het gemiddelde losgeldverzoek van 5.900 dollar.
Een van de meest simpele en effectieve maatregelen voor het voorkomen van ransomware wordt onderbenut: MSP’s geven aan bij slechts 60 procent van de e-mail-clients en bij 61 procent van de passwordmanagers twee-factor-authenticatie in te richten, ondanks het feit dat de meerderheid van de MSP’s (67 procent) beweert dat phishing-e-mails de belangrijkste oorzaak zijn van succesvolle ransomware-aanvallen bij het mkb.

Oplossingen voor business continuity en disaster recovery (BCDR) zijn nog steeds het meest effectief in het beperken van de impact van een ransomware-aanval. 92 procent van de MSP’s geeft aan dat klanten met BCDR-oplossingen minder grote kans hebben op substantiële downtime tijdens een aanval. Ook is volgens vier van de vijf MSP’s de klant met BCDR-tools binnen 24 uur hersteld van een aanval, terwijl minder dan 20 procent van de klanten zonder deze voorzieningen daartoe in staat is. MSP’s hebben de verantwoordelijkheid om het mkb te informeren over de beste beveiliging tegen een ransomware-aanval, inclusief training van het personeel en educatie over welke tools te implementeren.

“We leven in een dynamische wereld waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is. Daarom is de urgentie om gegevens veilig te delen en op te slaan groter dan ooit," zegt Joachim Hodes, Sales & Business Consultant ICT bij Axoft IT & Telecom in Rotterdam, een MSP die zich richt op het bieden van een continu geüpdatete digitale werkomgeving aan hun klanten. “Om data veilig te houden en onze MKB-klanten te beschermen tegen cyberaanvallen zoals ransomware, zorgen we voor een proactieve aanpak met betrekking tot cybersecurity. Omdat we zien dat ransomware-aanvallen steeds geavanceerder worden en toenemen in frequentie, zorgen we ervoor dat we met onze klanten samenwerken om hun IT-omgeving up-to-date te houden. Zo kunnen we het risico en de impact van een aanval verminderen.”

MSP’s zijn zelf ook doelwit van ransomware-aanvallen, gaf het Department of Homeland Security vorig jaar al aan in een waarschuwing voor MSP’s. Vier van de vijf MSP’s heeft aangegeven dat zij steeds vaker gericht worden aangevallen. Slechts de helft van alle MSP’s beschikt echter over externe expertise in het geval van een grootschalige aanval op hun eigen bedrijf of hun klanten. 60 procent van de MSP’s heeft wel een cyber-aansprakelijkheidsverzekering om de kosten van een ransomware-aanval te compenseren.

"MSP's moeten de toon zetten voor hun mkb-klanten als het gaat om het voorbereiden en reageren op ransomware-aanvallen", zegt Ryan Weeks, Chief Information Security Officer van Datto. “Om hun klanten te kunnen beschermen, moeten zij eerst de cyberhygiëne van hun eigen organisatie verbeteren. MSP's moeten twee-factor-authenticatie universeel gebruiken voor alle technologie die ze gebruiken om hun eigen bedrijf en hun klanten te bedienen. In een klimaat waar cyberaanvallen een alledaags verschijnsel zijn geworden, is twee-factor-authenticatie in alle technologische oplossingen een van de meest effectieve middelen om de kans op een succesvolle aanval te verkleinen."

Download voor meer inzichten Datto’s State of the Channel Ransomware Report.

Over Datto
Als ’s werelds toonaangevende leverancier van IT-oplossingen geleverd door managed service providers (MSP’s) gelooft Datto dat er geen limiet zit aan wat kleine en middelgrote bedrijven kunnen bereiken met de juiste technologie. Datto biedt business continuity en disaster recovery, netwerken, businessmanagement en back-up- en synchronisatieoplossingen en heeft daarnaast een uniek ecosysteem van partners gecreëerd. Dit ecosysteem levert Datto-oplossingen aan bedrijven overal ter wereld. Sinds zijn oprichting in 2007 heeft Datto honderden awards in ontvangst mogen nemen voor zijn snelle groei, uitstekende producten, superieure technische support en voor het bevorderen van een fijne werkplek. Het internationale hoofdkantoor van Datto staat in Norwalk, Connecticut (VS). Ook heeft het bedrijf vestigingen in Australië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Nederland, Singapore en het Verenigd Koninkrijk. Bezoek https://www.datto.com/ voor meer informatie.
Eerder van Datto
22 okt 2019 Datto organiseert zijn grootste Europese conferentie voor Managed Service Providers ooit

16 okt 2019 Financiële schade van downtime door ransomware meer dan 200 procent gestegen

12 sep 2019 Datto host vijfde Europese DattoCon in Parijs
Persberichten van woensdag 13 november 2019
Citrix benoemt Bronwyn Hastings tot Senior Vice President van het wereldwijde verkoopkanaal en ecosysteem

Sartorius verbetert leverbetrouwbaarheid en klantervaring met Celonis Process Mining

Interxion stelt Hans Horn aan als Manager Channel & New Business Nederland

KnowBe4 lanceert nieuw partnerprogramma en partnerportaal

Grote organisaties in EMEA kiezen voor Workday Human Capital Management om hun zakelijke activiteiten te transformeren

Grote organisaties in EMEA kiezen voor Workday Financial Management

Dataplace neemt Datacenter Nedzone over

ICT-Partners West vestigt zich in Hoofddorp

Sitecore gebruikt de kracht van AI voor het automatiseren van personalisering op schaal

Dell Technologies On Demand biedt op gebruik gebaseerde en as-a-service-modellen

Dell Technologies zet stap naar autonome infrastructuur met Dell EMC PowerOne

Dell Technologies stelt zich nieuwe doelen voor maatschappelijke verandering in 2030

Op 1 januari gaat nieuw btw-identificatienummer in

Helft consumenten verwacht in 2024 meeste online aankopen via mobiel te doen
NEG-ITSolutions, HP Gold Services Partner of the Year

Nieuwe devolo Magic 2 LAN triple: snelste Powerline-adapter met drie Gigabit LAN-poorten

myBrand ondersteunt Pure Ingredients met OutSystems-applicaties

Cisco Meraki vereenvoudigt netwerkbeveiliging voor het mkb

Pure Storage versterkt innovatiecommitment met opening R&D-faciliteit in Praag

Global Knowledge neemt Hodac Training B.V. over

Team Dimension Data wordt NTT Pro Cycling

Sitecore presenteert SaaS-strategie en kondigt op Symposium 2019 updates aan voor Experience Platform en Content Hub

Women in the Boardroom-rapport: vrouwen nemen slechts 16,9 procent van bestuursfuncties wereldwijd in

Hilversum klaar voor Gigabit-internet

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau