www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Fontys Hogeschool ICT maakt scholieren enthousiast voor techniek tijdens TTT event 2019 in Koepelhal Tilburg

Bedrijven in de regio staan te springen op goede opgeleide ICT-professionals

Ruim 2500 scholieren uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs (VO) bezochten 9 oktober 2019 het TTT event in de Koepelhal in Tilburg, oftewel “Toekomstig Techniek Talent.” Het doel van dit event is om leerlingen van het VO te enthousiasmeren en interesseren voor Wetenschap en Techniek voordat zij hun profielkeuze maken. In de Koepelhal werden zij uitgedaagd om rond te kijken, deel te nemen en zich te laten inspireren door de wereld van wetenschap en techniek. Uiteraard kon Fontys Hogeschool ICT hierbij niet ontbreken. De hogeschool trok met de interactieve lasergame “Beat the Laser” veel aandacht van de jonge bezoekers en hun docenten.

Techniek breed vakgebied
Zo’n vijftig bedrijven en instellingen brachten hun techniek onder de aandacht en een kijkje achter de schermen (van onderwijsinstellingen zoals Fontys, Avans en Curio tot het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis). Zij stonden met diverse kraampjes en standjes verspreid door de hal, waarbij vooral doe-activiteiten centraal stonden. Er was hierbij keuze genoeg voor de bezoekers met maar liefst elf pleinen, ieder met een eigen onderwerp op het gebied van techniek en wetenschap: Transport en Logistiek, Automotive, Proces Techniek, Metaal, Bouw, Luchtvaart, Installatie en Elektrotechniek, Mechatronica, Zorg, Interieur en Design en Groen. Deze laatste sector is nu in 2019 toegevoegd. Dit brede scala toont aan dat techniek een breed vakgebied is.

Maatschappelijke rol
Fontys Hogeschool ICT pakt hierbij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bedrijven in de regio staan namelijk te springen op goede, opgeleide ICT professionals. Aan die vraag wil de hogeschool voldoen. Tijdens het TTT event willen ze de jongeren daar bewust over maken en ze enthousiasmeren over het dynamische ICT vakgebied. Bas van der Horst (21 jaar) zit momenteel in het 3e jaar van ICT & Media Design en heeft Beat the Laser mede ontwikkeld. Ook hij is enthousiast over ICT: “Er is zoveel mogelijk binnen ICT, dus ga ontdekken wat er bij jou past. ICT is zeker niet alleen maar programmeren. Je maakt projecten die van concept tot een werkend prototype worden ontwikkeld. Coderen is hierbij slechts een van de vele stappen. Het is ontzettend breed en je kunt echt impact maken op de maatschappij.”

Beat the Laser
Beat the Laser is een interactief spel dat zorgt voor een volledige licht- en geluidservaring. Hierbij spelen acht mensen samen en volgen ze een patroon van muziektonen. Bij iedere straal hoort een specifieke toon. Door met je handen in de juiste volgorde door de laserstralen te gaan kun je dit patroon naspelen. Deze stralen kun je duidelijk zien door het gebruik van rook. Hier schijnen de stralen als het ware doorheen. Het is niet de eerste keer dat Beat the Laser in het openbaar wordt tentoongesteld. Zo heeft het project al eerder op het lichtfestival GLOW in Eindhoven gestaan. En met succes. Hierbij was het een van de weinige projecten op het lichtfestival dat zo interactief was. Daarnaast zaten ze bij de beste acht projecten tijdens de ICTalent Awards en pitchte hun idee in de Effenaar afgelopen mei 2019. “Het is een product dat we in het 2e jaar hebben ontwikkeld. We blijven het professionaliseren en door ontwikkelen,” aldus Bas.

Kinderen bewust maken van impact ICT
De bezoekers zijn enthousiast. Elena (15 jaar) van het Koning Willem II College vindt het spel leuk en uitdagend. En hoewel ze in eerste instantie niet echt iets met ICT heeft, vind ze het toch wel heel interessant. Niet alleen de scholieren maar ook de docenten. “Kinderen worden steeds meer geconfronteerd met het digitale tijdperk. Je ziet dat het belangrijk is dat kinderen zich daarin goed mee ontwikkelen. Het is belangrijk dat een kind zich bewust is van ICT in ons dagelijks leven en de impact. Het is natuurlijk de toekomst!” Veel docenten vinden het ook belangrijk om met hun scholieren aanwezig te zijn op dit soort events. “Er is immers een groot tekort aan technische mensen.”
Laatste van Fontys Hogeschool ICT
Tilburgse onderwijsinstellingen slaan handen ineen voor ICT

ICT-student maakt 3D animatievideo voor neurochirurgie afdeling Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Tilburg

ICT In Practice: inkijk op de toekomst bij Fontys ICT InnovationLab
Wereldleider in beveiliging van mobiele apparaten en apps, Zimperium, sluit distributie-overeenkomst met Distology

THE BRISTOL GROUP en Guardian360 sluiten partnership voor de levering van continue veiligheidsscans in Duitsland

Frontline Solutions her-certificeert zich voor ISO27001

IFS uitgeroepen tot Leider in Gartner’s 2020 Magic Quadrant for Field Service Management

Slechts 5 procent vindt innovatie in de dienstverlening het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener

Zyxel introduceert tri-mode beheer met nieuwe hybride switch

Heijmans gaat langdurige IT-samenwerking aan met Conclusion

BOYS WITH BRAINS NU IN 17 LANDEN IN EUROPA ACTIEF

Broad Horizon neemt Data Management Professionals over

Razer DeathAdder V2 nu beschikbaar in mini-variant

Tilburgse onderwijsinstellingen slaan handen ineen voor ICT

Oracle Autonomous Database nu beschikbaar in datacenters van klanten

Oracle kondigt 'Oracle Dedicated Region Cloud@Customer' aan
Thunderbolt 4: universele kabelconnectiviteit voor iedereen

Partnership Solipsis Managed Services en Printix maakt locatieonafhankelijk printer-management mogelijk vanuit de cloud

Werknemers bereid tot langere trips als zakenreizen daarmee duurzamer worden

Spotify lanceert ‘Soundtrack Your Workout’

Behoefte aan Tech-oplossingen ter voorkoming van COVID-19 groeit in vastgoedsector

Western Digital vergroot capaciteit enterprise HDD’s naar 18TB

Nederland dreigt toppositie binnen Europese startup ecosystemen te verliezen

ZIVVER lanceert veilig en betaalbaar videobellen

ICT GROUP CONVENES EXTRAORDINARY MEETING OF SHAREHOLDERS
Fontys Hogesch.. contact

Logo Fontys Hogeschool ICT

info@fontys.nl
  fontys.nl
Fontys Hogesch.. sociaal

Fontys Hogesch.. tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo IFS
Logo CRM Partners
Logo Zyxel