www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!

Fontys Hogeschool ICT maakt scholieren enthousiast voor techniek tijdens TTT event 2019 in Koepelhal Tilburg

Bedrijven in de regio staan te springen op goede opgeleide ICT-professionals

Ruim 2500 scholieren uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs (VO) bezochten 9 oktober 2019 het TTT event in de Koepelhal in Tilburg, oftewel “Toekomstig Techniek Talent.” Het doel van dit event is om leerlingen van het VO te enthousiasmeren en interesseren voor Wetenschap en Techniek voordat zij hun profielkeuze maken. In de Koepelhal werden zij uitgedaagd om rond te kijken, deel te nemen en zich te laten inspireren door de wereld van wetenschap en techniek. Uiteraard kon Fontys Hogeschool ICT hierbij niet ontbreken. De hogeschool trok met de interactieve lasergame “Beat the Laser” veel aandacht van de jonge bezoekers en hun docenten.

Techniek breed vakgebied
Zo’n vijftig bedrijven en instellingen brachten hun techniek onder de aandacht en een kijkje achter de schermen (van onderwijsinstellingen zoals Fontys, Avans en Curio tot het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis). Zij stonden met diverse kraampjes en standjes verspreid door de hal, waarbij vooral doe-activiteiten centraal stonden. Er was hierbij keuze genoeg voor de bezoekers met maar liefst elf pleinen, ieder met een eigen onderwerp op het gebied van techniek en wetenschap: Transport en Logistiek, Automotive, Proces Techniek, Metaal, Bouw, Luchtvaart, Installatie en Elektrotechniek, Mechatronica, Zorg, Interieur en Design en Groen. Deze laatste sector is nu in 2019 toegevoegd. Dit brede scala toont aan dat techniek een breed vakgebied is.

Maatschappelijke rol
Fontys Hogeschool ICT pakt hierbij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bedrijven in de regio staan namelijk te springen op goede, opgeleide ICT professionals. Aan die vraag wil de hogeschool voldoen. Tijdens het TTT event willen ze de jongeren daar bewust over maken en ze enthousiasmeren over het dynamische ICT vakgebied. Bas van der Horst (21 jaar) zit momenteel in het 3e jaar van ICT & Media Design en heeft Beat the Laser mede ontwikkeld. Ook hij is enthousiast over ICT: “Er is zoveel mogelijk binnen ICT, dus ga ontdekken wat er bij jou past. ICT is zeker niet alleen maar programmeren. Je maakt projecten die van concept tot een werkend prototype worden ontwikkeld. Coderen is hierbij slechts een van de vele stappen. Het is ontzettend breed en je kunt echt impact maken op de maatschappij.”

Beat the Laser
Beat the Laser is een interactief spel dat zorgt voor een volledige licht- en geluidservaring. Hierbij spelen acht mensen samen en volgen ze een patroon van muziektonen. Bij iedere straal hoort een specifieke toon. Door met je handen in de juiste volgorde door de laserstralen te gaan kun je dit patroon naspelen. Deze stralen kun je duidelijk zien door het gebruik van rook. Hier schijnen de stralen als het ware doorheen. Het is niet de eerste keer dat Beat the Laser in het openbaar wordt tentoongesteld. Zo heeft het project al eerder op het lichtfestival GLOW in Eindhoven gestaan. En met succes. Hierbij was het een van de weinige projecten op het lichtfestival dat zo interactief was. Daarnaast zaten ze bij de beste acht projecten tijdens de ICTalent Awards en pitchte hun idee in de Effenaar afgelopen mei 2019. “Het is een product dat we in het 2e jaar hebben ontwikkeld. We blijven het professionaliseren en door ontwikkelen,” aldus Bas.

Kinderen bewust maken van impact ICT
De bezoekers zijn enthousiast. Elena (15 jaar) van het Koning Willem II College vindt het spel leuk en uitdagend. En hoewel ze in eerste instantie niet echt iets met ICT heeft, vind ze het toch wel heel interessant. Niet alleen de scholieren maar ook de docenten. “Kinderen worden steeds meer geconfronteerd met het digitale tijdperk. Je ziet dat het belangrijk is dat kinderen zich daarin goed mee ontwikkelen. Het is belangrijk dat een kind zich bewust is van ICT in ons dagelijks leven en de impact. Het is natuurlijk de toekomst!” Veel docenten vinden het ook belangrijk om met hun scholieren aanwezig te zijn op dit soort events. “Er is immers een groot tekort aan technische mensen.”
Laatste van Fontys Hogeschool ICT
ICT In Practice: inkijk op de toekomst bij Fontys ICT InnovationLab

Fontys Hogeschool ICT maakt bezoekers GLOW bewust over gevaren gebruik openbare wifinetwerken met uniek lichtproject

Release of Remain Software Milestone Enhancements Boost Efficiency and Productivity for Organizations on IBM i and Multi-platform

Infor en Snowflake werken samen om geautomatiseerde datawarehouses te bouwen met Birst analytics- en BI-platform

DATPROF en EPI-USE Labs maken consistent data anonimiseren mogelijk in SAP en non-SAP

1 op 5 maakbedrijven kent financiële consequenties van achterblijvende digitalisering niet

Coronavirus stevent af op wereldwijde afvalberg

Registratie voor eSports Platform Planet9 is geopend tijdens IEM in Katowice

Proofpoint introduceert eerste geïntegreerde oplossingen voor Business Email Compromise (BEC) en Email Account Compromise (EAC)

Fortinet lanceert FortiGate 1800F met NP7-processor voor datacenters

Miguel Milano aangesteld als Chief Revenue Officer bij Celonis, treedt toe als mede-eigenaar
Datto integreert met Intel®: beheer op afstand op basis van Intel vPro®-technologie

Cisco vereenvoudigt security en pakt complexiteit aan met geïntegreerd cloudplatform: Cisco SecureX

Workfront benoemt David Burggraaf tot Chief Technology Officer

Innovatie-enabler Rubix kiest voor strategische PR- en marketingaanpak van Lubbers De Jong TECH PR

Embedded World 2020 – Wibu-Systems op kruispunt van industriële transformatie

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Nuance kondigt de beschikbaarheid van Ambient Clinical Intelligence in de VS aan

Motiv ICT Security en KnowBe4 partneren in strijd tegen social engineering

Cisco 2020 CISO Benchmark: meer investeringen in cloudsecurity en automatisering om complexiteit te bestrijden

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Ultimum en Baangericht sluiten bijzonder convenant

BlackBerry breidt mogelijkheden EPP en EDR uit met verbeterd CylancePROTECT® en CylanceOPTICS®

Yolt Technology Services biedt open banking-dekking van +90% in Nederland

Liferay benoemt Pieter van der Werf tot General Manager Benelux

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Rabo Frontier Ventures Commits to Speedinvest 3
Fontys Hogesch.. contact

Logo Fontys Hogeschool ICT

info@fontys.nl
  fontys.nl
Fontys Hogesch.. sociaal

Fontys Hogesch.. tweets

Logo Remain Software
Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Databricks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl