www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureau
2478 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Organisaties falen in het adequaat beschermen van data in de cloud

Uit onderzoek van Thales blijkt dat slechts de helft encryptie gebruikt voor gegevensbescherming

Amsterdam, 8 oktober 2019 – Slechts de helft van de organisaties (49%) gebruikt encryptie om gevoelige data in de cloud te beschermen, terwijl er steeds meer gegevens in de cloud worden opgeslagen. In 2016 was dit al iets meer dan een derde van alle gegevens (35%) en in 2019 zelfs bijna de helft (48%). Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek naar cloud security onder 3.667 IT- en beveiligingsmedewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd door Ponemon Institute in opdracht van Thales, leider op het gebied cybersecurity en gegevensbescherming.

Beveiliging cloud geen prioriteit
Goede beveiliging van gegevens in de cloud heeft bij veel organisaties geen prioriteit. Zo hanteert slechts een derde (32%) een ‘security first’ aanpak en vindt eenzelfde aantal dat de cloudgebruiker grotendeels verantwoordelijk is voor het beveiligen van gevoelige data. 35 procent vindt dat cloudproviders voornamelijk de verantwoordelijkheid dragen, en 33 procent is van mening dat beide partijen verantwoordelijk zijn. Beveiliging is echter bij minder dan een kwart (23%) een belangrijk aspect in de selectie van cloudproviders.

Groeiend risico door multi-cloud gebruik
Organisaties worden steeds afhankelijker van cloudproviders. Bijna de helft van de organisaties (48%) maakt gebruik van meerdere cloud service providers waarbij Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure en IBM het meest populair zijn. Gemiddeld maken organisaties gebruik van drie cloudomgevingen, maar ruim een kwart (28%) gebruikt er zelfs vier of meer. Hoewel meerdere organisaties meer dan één cloudprovider hebben, beseft minder dan de helft (46%) dat ze als gevolg hiervan kwetsbaarder zijn voor cyberaanvallen.

“Het wordt steeds belangrijker dat organisaties inzicht hebben in welke gegevens waar worden opgeslagen, aangezien het gebruik van meerdere cloudomgevingen en –providers toeneemt”, aldus Larry Ponemon, chairman en oprichter van het Ponemon Institute. “Het is onmogelijk om gevoelige data goed te beveiligen als organisaties niet weten welke gegevens waar zijn opgeslagen, waardoor ze zichzelf onnodig blootstellen aan veiligheidsrisico’s. Wij stimuleren ze om hun verantwoordelijkheid te nemen, zodat ze het nodige inzicht hebben om hun data goed te kunnen beveiligen.”

Regionale verschillen in gebruik encryptie
Hoewel de helft van de organisaties geen enkele vorm van encryptie gebruikt om gevoelige data in de cloud te beschermen, laat het onderzoek wel duidelijke verschillen zien tussen diverse regio’s. Zo maken Duitse organisaties het meest gebruik (66%) van encryptie, gevolg door Frankrijk (54%) en de Verenigde Staten (51%). Braziliaanse organisaties hebben hun gegevens in de cloud het minst goed beveiligd, daar gebruikt slechts een kwart (27%) encryptie of tokenisatie. Daarnaast is het opvallend dat een deel van de organisaties (44%) encryptiesleutels deelt met cloudproviders. Hoewel ruimt driekwart (78%) van de organisaties vindt dat ze encryptiesleutels zelf zouden moeten beheren, doet slechts de helft (53%) dit daadwerkelijk.

Onvoldoende aandacht voor gegevensbeveiliging
“De resultaten laten zien dat organisaties volop gebruikmaken van de cloud en de kansen die dit biedt, maar dat er onvoldoende aandacht is voor gegevensbeveiliging”, vertelt Dirk Geeraerts, regional director for cloud protection and licensing activity bij Thales. “Dat verbaast me, want de verantwoordelijkheid om gevoelige gegevens in de cloud te beschermen, ligt altijd bij de organisatie zelf. Het onderzoek laat zien dat organisaties hier anders over denken. Een groot deel legt de verantwoordelijkheid namelijk bij de cloudprovider. Opvallend daarbij is dat beveiliging vervolgens geen belangrijke factor is in het selectieproces van een geschikte provider. Organisaties lijken de noodzaak van een adequate beveiliging niet te voelen, terwijl het hun reputatie is die op het spel staat als er sprake is van een datalek.”

Over het onderzoek
Het rapport ‘Thales Global Cloud Security Study’ is gebaseerd op een kwantitatief onderzoek van onderzoeksbureau Ponemon Institue, uitgevoerd in opdracht van Thales. Het onderzoek naar de trends op het gebied van cloud beheer en beveiliging is afgenomen onder 3.667 IT- en beveiligingsmedewerkers uit diverse landen wereldwijd. Het rapport is hier te downloaden.

Over Thales
De mensen op wie we allemaal vertrouwen om de wereld draaiende te houden, vertrouwen op Thales. Onze klanten komen naar ons toe met grote ambities: om het leven beter te maken, om ons veilig te houden. Door een unieke combinatie van diverse expertise, talenten en culturen, ontwerpen en leveren onze architecten buitengewone hoogtechnologische oplossingen. Oplossingen die morgen mogelijk maken, en wel vandaag. Van de bodem van de oceanen tot diep in de ruimte en cyberspace helpen we onze klanten slimmer te denken en sneller te handelen – zodat groeiende complexiteit en ieder beslissend moment beheersbaar blijft. Thales genereert na de overname van Gemalto in 2019 een omzet van € 19 miljard met 80.000 werknemers in 68 landen. Meer informatie via www.thalesgroup.com of via LinkedIn of Twitter

Meer informatie:
Marcommit
Emily Stolker
thales@marcommit.nl
Eerder van Thales
31 okt 2019 Thales en Ground Labs gaan samen nieuwe oplossing ontwikkelen die data discovery vereenvoudigt

24 okt 2019 Thales Cyber Defence Game maakt cybersecurity awareness meetbaar

8 okt 2019 Organisaties falen in het adequaat beschermen van data in de cloud
Hipex wint zilveren FD Gazellen Award 2019

Cegeka neemt Dynamics 365-activiteiten over van CTB

Schneider Electric bevestigt duurzaamheidsambities tijdens COP25

Uniserver stelt Deirdre van der Burg aan als strategisch marketing manager

Frontline past zowel koers als naam aan en wordt Frontline Solutions

Sterke internationale groei Barracuda in de MSP-markt

Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet volgens IT-beslissers

Bechtle en Ictivity tillen dienstverlening naar hoger niveau

Nuance versnelt toepassing van spraakherkenning in de gezondheidszorg met Dragon Medical One

2020 cybersecurity voorspellingen

Supply chain reorganisatie verbetert klantenservice en flexibiliteit Panasonic Toughbook

Western Digital's nieuwe WD Blue SSD met NVMe-protocol tot 4x sneller dan SATA SSD

FintechOS haalt € 12,7 miljoen op in Serie A voor wereldwijde expansie

AFAS Foundation en Missing Chapter Foundation ontwikkelen lesprogramma om kinderarmoede in Nederland bespreekbaar te maken

Cyberveiligvoor de financiëlesector in 2020
Conscia breidt aanbod uit met managed security services

NFIR zet cyberalarm van SecureMe2 in als forensisch instrument

Schneider Electric brengt het eerste serverrek met geïntegreerde vloeistofkoeling in de datacenterindustrie

Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk

IRIS Nederland optimaliseert klantervaring met Freshworks

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna
Logo Totaalbesparen.com

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.LVTPR.com