www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauContentbureau
2500 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Organisaties falen in het adequaat beschermen van data in de cloud

Uit onderzoek van Thales blijkt dat slechts de helft encryptie gebruikt voor gegevensbescherming

Amsterdam, 8 oktober 2019 – Slechts de helft van de organisaties (49%) gebruikt encryptie om gevoelige data in de cloud te beschermen, terwijl er steeds meer gegevens in de cloud worden opgeslagen. In 2016 was dit al iets meer dan een derde van alle gegevens (35%) en in 2019 zelfs bijna de helft (48%). Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek naar cloud security onder 3.667 IT- en beveiligingsmedewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd door Ponemon Institute in opdracht van Thales, leider op het gebied cybersecurity en gegevensbescherming.

Beveiliging cloud geen prioriteit
Goede beveiliging van gegevens in de cloud heeft bij veel organisaties geen prioriteit. Zo hanteert slechts een derde (32%) een ‘security first’ aanpak en vindt eenzelfde aantal dat de cloudgebruiker grotendeels verantwoordelijk is voor het beveiligen van gevoelige data. 35 procent vindt dat cloudproviders voornamelijk de verantwoordelijkheid dragen, en 33 procent is van mening dat beide partijen verantwoordelijk zijn. Beveiliging is echter bij minder dan een kwart (23%) een belangrijk aspect in de selectie van cloudproviders.

Groeiend risico door multi-cloud gebruik
Organisaties worden steeds afhankelijker van cloudproviders. Bijna de helft van de organisaties (48%) maakt gebruik van meerdere cloud service providers waarbij Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure en IBM het meest populair zijn. Gemiddeld maken organisaties gebruik van drie cloudomgevingen, maar ruim een kwart (28%) gebruikt er zelfs vier of meer. Hoewel meerdere organisaties meer dan één cloudprovider hebben, beseft minder dan de helft (46%) dat ze als gevolg hiervan kwetsbaarder zijn voor cyberaanvallen.

“Het wordt steeds belangrijker dat organisaties inzicht hebben in welke gegevens waar worden opgeslagen, aangezien het gebruik van meerdere cloudomgevingen en –providers toeneemt”, aldus Larry Ponemon, chairman en oprichter van het Ponemon Institute. “Het is onmogelijk om gevoelige data goed te beveiligen als organisaties niet weten welke gegevens waar zijn opgeslagen, waardoor ze zichzelf onnodig blootstellen aan veiligheidsrisico’s. Wij stimuleren ze om hun verantwoordelijkheid te nemen, zodat ze het nodige inzicht hebben om hun data goed te kunnen beveiligen.”

Regionale verschillen in gebruik encryptie
Hoewel de helft van de organisaties geen enkele vorm van encryptie gebruikt om gevoelige data in de cloud te beschermen, laat het onderzoek wel duidelijke verschillen zien tussen diverse regio’s. Zo maken Duitse organisaties het meest gebruik (66%) van encryptie, gevolg door Frankrijk (54%) en de Verenigde Staten (51%). Braziliaanse organisaties hebben hun gegevens in de cloud het minst goed beveiligd, daar gebruikt slechts een kwart (27%) encryptie of tokenisatie. Daarnaast is het opvallend dat een deel van de organisaties (44%) encryptiesleutels deelt met cloudproviders. Hoewel ruimt driekwart (78%) van de organisaties vindt dat ze encryptiesleutels zelf zouden moeten beheren, doet slechts de helft (53%) dit daadwerkelijk.

Onvoldoende aandacht voor gegevensbeveiliging
“De resultaten laten zien dat organisaties volop gebruikmaken van de cloud en de kansen die dit biedt, maar dat er onvoldoende aandacht is voor gegevensbeveiliging”, vertelt Dirk Geeraerts, regional director for cloud protection and licensing activity bij Thales. “Dat verbaast me, want de verantwoordelijkheid om gevoelige gegevens in de cloud te beschermen, ligt altijd bij de organisatie zelf. Het onderzoek laat zien dat organisaties hier anders over denken. Een groot deel legt de verantwoordelijkheid namelijk bij de cloudprovider. Opvallend daarbij is dat beveiliging vervolgens geen belangrijke factor is in het selectieproces van een geschikte provider. Organisaties lijken de noodzaak van een adequate beveiliging niet te voelen, terwijl het hun reputatie is die op het spel staat als er sprake is van een datalek.”

Over het onderzoek
Het rapport ‘Thales Global Cloud Security Study’ is gebaseerd op een kwantitatief onderzoek van onderzoeksbureau Ponemon Institue, uitgevoerd in opdracht van Thales. Het onderzoek naar de trends op het gebied van cloud beheer en beveiliging is afgenomen onder 3.667 IT- en beveiligingsmedewerkers uit diverse landen wereldwijd. Het rapport is hier te downloaden.

Over Thales
De mensen op wie we allemaal vertrouwen om de wereld draaiende te houden, vertrouwen op Thales. Onze klanten komen naar ons toe met grote ambities: om het leven beter te maken, om ons veilig te houden. Door een unieke combinatie van diverse expertise, talenten en culturen, ontwerpen en leveren onze architecten buitengewone hoogtechnologische oplossingen. Oplossingen die morgen mogelijk maken, en wel vandaag. Van de bodem van de oceanen tot diep in de ruimte en cyberspace helpen we onze klanten slimmer te denken en sneller te handelen – zodat groeiende complexiteit en ieder beslissend moment beheersbaar blijft. Thales genereert na de overname van Gemalto in 2019 een omzet van € 19 miljard met 80.000 werknemers in 68 landen. Meer informatie via www.thalesgroup.com of via LinkedIn of Twitter

Meer informatie:
Marcommit
Emily Stolker
thales@marcommit.nl
   Er zijn geen reacties, login om te reageren
Laatste van Thales
Motorola zet Thales-technologie in voor nieuwe ‘eSim-only’ smartphone

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Thales maakt einde aan wachtwoordtijdperk met een badge die zowel pc’s ontgrendelt als veilige toegang tot cloud biedt
Talking Bikes: Siemens Mobility maakt fietsers digitaal zichtbaar

Nieuwe softwareomgeving voor financiële dienstverlener SKG

Johnny Pronk aangesteld als key accountmanager bij Renewd

Pure biedt flexibiliteit en keuzevrijheid aan klanten die een weg moeten vinden in de uitdagende omgeving van vandaag

Greenhouse verdubbelt capaciteit datacenter Naaldwijk en benoemt Chief Commercial Officer

Uptime datacenter BIT cruciaal voor kwaliteit van diensten Missing Piece

Sharp introduceert stijlvol zwart PV-zonnepaneel met half-cut-cellen

commercetools erkend om B2B-commerce

Toshiba Tec Retail gaat verder onder de naam Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux)

Razer Gigantus V2 – go big or go home

F5 maakt Tom Fountain topman voor wereldwijde services en strategie

Nakko becomes Notificare partner

Scale-up Gymeyes lanceert bestelkiosk voor horeca

Vanaf 1 juni reserveren bij cafés en terrassen met nieuwe app

Cybereason sluit samenwerking met Pinewood om slagkracht in Nederland te vergroten

GitLab breidt functionaliteiten van DevSecOps-platform uit met release 13.0

VMware introduceert tweede generatie van VMware Cloud on Dell EMC

CM.com takes Conversational Commerce to the next level through the acquisition of leading Conversational AI provider CX Company

Verdwijnen DWDD doet literatuurwereld veel pijn
Workiva en Trintech kondigen strategische samenwerking aan die financiële afsluitprocessen en wettelijke rapportageprocessen transformeert

Snel groeiende vraag naar managed securitydiensten creëert nieuwe kansen voor MSP’s

Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?

MeetingpointAdvies biedt kosteloos videobellen aan financieel adviseurs

Nieuwe Zyxel Multi-Gigabit switch helpt bedrijven eenvoudig aan de WiFi 6-standaard

Nutanix breidt integratie met ServiceNow uit en stroomlijnt IT-operations en -kosten

Secureworks introduceert nieuw wereldwijd partnerprogramma

Drie nieuwe Fiber Aggregation Switches met optioneel cloud-beheer

Amsterdam eindigt als tweede op wereldwijde ranglijst artificiële intelligentie

Women in Tech komt met een 24 hour virtual conference

Logo Marcommit
Thales contact

Logo Thales

Thales sociaal

Thales tweets

Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Totaalbesparen.com

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl