www.LVTPR.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl

Premieverschillen tussen uitvaartverzekeringen nog steeds groot

Nederlanders betalen nog steeds onnodig veel premie voor hun uitvaartverzekering. Vorig jaar maakte informatieplatform Uitvaartverzekeringwijzer.net al bekend dat er premieverschillen van ruim duizend euro waren. Dit jaar blijkt dat helaas niet anders en is het verschil zelfs nog groter geworden.

Verschil van 26 procent
Leon Schouten, directeur van Uitvaartverzekeringwijzer.net vertelt het volgende: “We hebben net als vorig jaar onderzoek gedaan onder ruim duizend polissen naar de premieverschillen tussen de uitvaartverzekeringen en zijn er achter gekomen dat deze nog steeds groot zijn.” De website onderzocht de premieverschillen tussen de 4 grote kapitaal uitvaartverzekeringen van Ardanta, Dela, Yarden en Monuta en kwam premieverschillen tegen van ruim 1.700 euro.

Rekenvoorbeeld: Voor een kapitaal uitvaartverzekering met een verzekerd bedrag van 10.000 euro en een premie looptijd van 30 jaar, betaalt een 35 jarige bij Ardanta een maandpremie van 18,13 euro. Bij Monuta is dit 22,87 euro. Een verschil van maar liefst 26 procent. Het premieverschil over de gehele looptijd van de verzekering bedraagt in dit geval maar liefst 1.706,40 euro.

Premieverschillen worden groter
De premieverschillen tussen de uitvaartverzekeraars zijn de afgelopen jaren in sommige gevallen groter geworden. Dit komt omdat een aantal uitvaartverzekeraars premiewijzigingen hebben doorgevoerd. Zo heeft Yarden financiële problemen en hebben zij noodgedwongen de premies moeten verhogen. Vorig jaar was het premieverschil voor een 35 jarige met een dekking van 7.000 euro nog 1.065 euro. Dit jaar is dit opgelopen tot maar liefst 1.162 euro.

Jongeren goedkoper uit
“We zien dat het goedkoper is om op jonge leeftijd een uitvaartverzekering af te sluiten. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. We hebben de premie van jongeren en ouderen vergeleken. In beide gevallen zijn we uitgegaan van een premiebetaling van 10 jaar. Iemand die 18 jaar is en een uitvaartverzekering neemt, betaalt bij Yarden 10 jaar lang 16,93 euro per maand. Iemand die 63 jaar is, betaalt voor dezelfde verzekering een maandpremie van 61,96 euro, ook 10 jaar lang. In totaal betaalt degene van 18 jaar ruim 2.031 euro en degene van 63 jaar maar liefst 7.435 euro. En dat voor dezelfde levenslange dekking met een verzekerd bedrag van 7.000 euro. De persoon van 63 jaar betaalt zelfs meer premie dan dat er uiteindelijk uitgekeerd wordt”, aldus Schouten.

Verzekering op latere leeftijd mogelijk onverstandig
Het op latere leeftijd afsluiten van een uitvaartverzekering zorgt voor een hoge maandelijkse premie. De verzekeraar heeft immers een grotere kans dat iemand overlijdt en daardoor op korte termijn moet uitkeren. Uitvaartverzekeringwijzer.net raadt aan om in zulke gevallen niet alleen een vergelijking te maken tussen de premieverschillen bij verzekeraars, maar ook te beoordelen of een verzekering nog wel verstandig is. “Als iemand van 63 jaar een uitvaartverzekering neemt en ervoor kiest om premie te betalen tot 85 jaar, dan betaalt deze persoon in totaal ruim 9.261 euro, voor een dekking van maar 7.000 euro. In zulke gevallen kan zelf sparen voordeliger zijn”, aldus Schouten.

Korte premie looptijd loont
Bij uitvaartverzekeringen kan men kiezen tussen verschillende premie looptijden. Bij Yarden is het bijvoorbeeld mogelijk om de premie binnen 10 jaar, 20 jaar of 30 jaar te betalen. Maar ook kan men kiezen om tot 65 jaar of tot 85 jaar premie te betalen. Het kiezen van een korte premie looptijd blijkt echter stukken goedkoper, dan wanneer men kiest voor een lange looptijd.

Rekenvoorbeeld: Een 18-jarige betaalt bij Yarden voor een uitvaartverzekering met een dekking van  7.000 euro en een looptijd van 10 jaar in totaal 2.031,60 euro. Kiest hij bij dezelfde verzekeraar voor een gelijke dekking, maar een premiebetaling tot zijn 85ste levensjaar, dan betaalt hij 4.944,60 euro (zie onderstaande grafiek). Een verschil van 2.913 euro. Dit terwijl hij in beide gevallen levenslang is verzekerd en precies dezelfde dekking heeft na overlijden.

Vergelijken loont
Uitvaartverzekeringen vergelijken voordat men er een afsluit is erg belangrijk. Daarnaast is het slim om goed te kijken of een uitvaartverzekering wel noodzakelijk is. Wanneer men veel spaargeld heeft is een verzekering voor de uitvaart namelijk niet altijd nodig.

Noot voor de redactie / niet voor publicatie

Voor vragen kunt u contact opnemen met Leon Schouten, directeur Uitvaartverzekeringwijzer.net via info@uitvaartverzekeringwijzer.net of 06-46314063

Over uitvaartverzekeringwijzer.net:
Uitvaartverzekeringwijzer.net is een onafhankelijk informatieplatform op het gebied van alles wat met uitvaart, overlijden, rouw en verlies te maken heeft. Nederlanders kunnen hier met al hun vragen omtrent dit onderwerp terecht.
Laatste van Uitvaartverzekeringwijzer.net
Premieverschillen tussen uitvaartverzekeringen nog steeds groot

Extra aflossing op hypotheek leidt tot oververzekering overlijdensrisicoverzekering
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Uitvaartverzek.. contact

Logo Uitvaartverzekeringwijzer.net

Uitvaartverzek.. sociaal

Uitvaartverzek.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage