www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
2478 volgers blijven op de hoogte!
PR: CheckTwice

Cisco: 20 jaar wifi

Vandaag bestaat ‘wifi’ precies 20 jaar. Op 30 september 1999 werden de eerste producten gelanceerd die gebruikmaakten van de zogenaamde ‘802.11b standaard voor draadloos netwerkverkeer’. Dat was de start van een evolutie die vandaag nog steeds verder gaat en die een centrale rol heeft gespeeld in de digitale en mobiele revolutie. Want wie kan zich nog een wereld voorstellen waarin een netwerkverbinding alleen mogelijk is met een kabeltje? Om deze bijzondere verjaardag te vieren, heeft Cisco 20 belangrijke data en leuke feitjes op een rijtje gezet, die de ontwikkeling van wifi illustreren:
  1. 1971: de eerste aanzet tot wifi: aan de universiteit van Hawaii werd een netwerk genaamd ‘ALOHAnet’ gebouwd, dat het fundament vormde voor draadloze communicatie.
  2. 1997: 802.11: introductie van de ‘802.11’ standaard voor draadloze netwerkcommunicatie, met een maximale snelheid van 2Mbps.
  3. 1999: oprichting van WECA: verschillende bedrijven, waaronder Aironet, dat later door Cisco werd overgenomen, richten de Wireless Ethernet Compatibility Alliance (WECA) op. In 2002 werd deze alliantie omgedoopt tot de Wi-Fi Alliance.
  4. 1999: 802.11b: aankondiging van de eerste 802.11 standaard met de naam ‘wifi’. Dit wordt over het algemeen gezien als de start van het wifi-tijdperk.
  5. 1999/2000: de eerste ‘wifi’-golf: de eerste commerciële wifi-producten komen op de markt, vooral voor laptops.
  6. 2002: Cisco stimuleert ontwikkeling van wifi met de lancering van het gratis Cisco Compatible eXtensions licentieprogramma. Daarmee konden de wifi-producten van andere leveranciers gebruikt worden met de draadloze netwerken van Cisco. Daarbij stond o.a. de beveiliging centraal.
  7. 2004: wifi gaat de lucht in: passagiers kunnen voor het eerst in een vliegtuig gebruikmaken van wifi.
  8. 2005: ‘wifi’ wordt een officieel woord: het begrip ‘wifi’ wordt opgenomen in het Merriam Webster-woordenboek.
  9. 2009: 802.11n zorgt voor een revolutie: de nieuwe 802.11n (Wi-Fi 4) standaard maakt wifi aanzienlijk sneller: max. 450MBps in plaats van max. 54Mbps. Dat is mogelijk dankzij de nieuwe MiMo-technologie, met meerdere antennes.
  10. 2010: nieuwe Cisco-innovaties: introductie van de Cisco CleanAir-technologie in de Aironet 3500 Access Points, waarmee de prestaties en de betrouwbaarheid van wifi-verbindingen verder worden verbeterd.
  11. 2011: hotspots zijn in: wereldwijd zijn er meer dan 1 miljoen wifi-hotspots.
  12. 2012: wifi thuis: een kwart van alle huishoudens ter wereld heeft een wifi-netwerk.
  13. 2013: nog meer snelheid met 802.11ac: de nieuwe 802.11ac-standaard maakt wifi-snelheden van meer dan 1Gbps mogelijk.
  14. 2015: wifi is een belangrijke levensbehoefte: volgens een onderzoek door IDC is wifi het op één na belangrijkste waar mensen niet zonder kunnen leven. Alleen eten (30%) was belangrijker. Voor 18% van de deelnemers aan het onderzoek was wifi zelfs het allerbelangrijkste waar men niet zonder kon. Seks (10%), TV (8%) en alcohol (4%) scoorden allemaal lager dan wifi.
  15. 2018: wifi is een belangrijke economische factor: de wereldwijde economische waarde van wifi-technologie bedraagt $2 biljoen.
  16. 2018: 13 miljard wifi-apparaten: wereldwijd zijn er ongeveer 13 miljard wifi-apparaten in gebruik. Dat zijn bijna twee wifi-apparaten per aardbewoner.
  17. 2019: Wi-Fi 6: de Wi-Fi 6-standaard wordt gelanceerd, met snelheden tot 5Gbps. Deze nieuwe wifi-technologie maakt gebruik van hetzelfde technologische fundament als 5G, waarmee deze twee belangrijke draadloze technologieën elkaar beter aanvullen. Wi-Fi 6 zorgt er ook voor dat de batterij langer mee gaat. Cisco kondigt het Cisco OpenRoaming-project aan, dat het makkelijker moet maken om naadloos én veiliger te schakelen tussen wifi en mobiele netwerken.
  18. 2021: meer groei van hotspots verwacht: Cisco schat dat er tegen 2021 meer dan 500 miljoen publieke wifi-hotspots zijn. 500 maal zo veel als 10 jaar eerder.
  19. 2022: de gemiddelde snelheid wordt steeds hoger: naar verwachting zal in 2022 de gemiddelde wifi-snelheid uitkomen op 54,2Mbps, vergeleken met 24,4Mbps in 2017.
  20. 2022: wifi wordt de belangrijkste technologie voor internet: tegen 2022 is wifi de belangrijkste manier om verbinding te maken met internet. Volgens Cisco’s jaarlijkse VNI-rapport zal dan 59% van het wereldwijde internetverkeer over wifi lopen.
“Wifi is een van de snelst groeiende netwerktechnologieën. Dankzij deze snelle ontwikkeling is internet nu beschikbaar op meer plaatsen ter wereld dan ooit, ook waar dat tot nu toe onpraktisch of lastig was om te realiseren. Dit betekent meer mobiliteit, meer gemak en een hogere productiviteit. Wifi heeft zonder enige twijfel de manier waarop wij leven, werken, leren en spelen, veranderd. En of het nu gaat om toegang tot sociale media, om het afspelen van films en video, om te gamen, te werken of om het digitaliseren van bedrijven: het nieuwe Wi-Fi 6 zal – samen met 5G netwerken –ongekende nieuwe kansen creëren”, zegt Marc Samsom, Manager Networking, Datacenters and Collaboration Solutions, Cisco Nederland.
Tags bij dit bericht
Eerder van Cisco
12 nov 2019 Cisco Meraki vereenvoudigt netwerkbeveiliging voor het mkb

8 nov 2019 Cisco biedt één platform voor collaboration-oplossingen

7 nov 2019 Cisco komt met reeks nieuwe oplossingen voor het mkb
Persberichten van donderdag 21 november 2019
Insight wint Best Software License Partner of the Year tijdens Channel Awards 2019

Samenwerking Relined Fiber Network en Van de Beek Kabels en Leidingen

SymfonyCon Amsterdam: Smile en SensioLabs versterken hun alliantie voor ontwikkeling Symfonie

MarkLogic en Ordina winnen Channel Award

PSV grote winnaar Website van het Jaar 2019

Extreme Networks erkend als Gartner Peer Insights Customers’ Choice for Data Center Networking 2019

Veeam: In 2020 is cloud de ‘new normal’ en neemt het belang van security verder toe

LogRhythm breidt marketingteam uit met Chief Marketing Officer en Vice President of Product

Klanten van Gerhard Schubert GmbH printen specifieke onderdelen voor verpakkingsmachines met behulp van Ultimaker

Newion versterkt het team met John Sjölander

Curvature zet met partnerprogramma Third Party Maintenance breder in de markt

DPA-whitepaper helpt functionaris gegevensbescherming in professionaliseringsslag

Nederlandse consument loopt voorop met kennis van blockchain

Orange versterkt positie internationale positie in retail met ThousandEyes partnership

Fortinet en Siemens bundelen krachten om OT-netwerken optimaal te beveiligen

Nieuwe Kaspersky Sandbox automatiseert bescherming tegen geavanceerde bedreigingen

BlackBerry zorgt voor balans tussen vraag naar productiviteit en veiligheid met vernieuwde UEM Software Suite
NTT Ltd. opent zijn eerste Client Innovation Center (CIC) in Europa

OutSystems lanceert AI-assistent voor applicatieontwikkeling

NetApp en Google Cloud zetten volgende stap in strategisch partnership om innovatie in de Cloud te stimuleren

Qualys tilt vulnerability management, detectie en respons naar een hoger niveau met haar VMDR oplossing

Lenovo en Schneider Electric kondigen strategische samenwerking aan op het gebied van slimme duurzame productie

Multifunctionele Toughbooks zijn ideaal gereedschap voor de zeevaart

Hoe kun je data gebruiken om te groeien in e-commerce?

Advanced Persistent Threats in 2020: abuse of personal information and more sophisticated attacks are coming

Experts delen unieke kennis in Amsterdam

Verzekeringsarchitect ADD vereenvoudigt bescherming van fysieke en virtuele machines met SentinelOne

TIE Kinetix completes transition to FLOW with substantially increased order intake
Logo CheckTwice

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl