www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauContentbureau
PR: Lubbers De Jong

Luchthaven Schiphol kiest voor MarkLogic als nieuwe operationele vluchtdatabase

Utrecht, 24 september 2019 – Amsterdam Airport Schiphol heeft voor het dataplatform van MarkLogic gekozen als onderliggende database van de operationele vluchtinformatiesystemen. Real-time data over logistieke bewegingen van vertrekkende en aankomende vliegtuigen, parkeerplekken en grondbewegingen zullen in het platform samenkomen. Daarnaast wordt deze informatie real-time gedeeld met sectorpartijen en natuurlijk met reizigers via de website, app en informatieschermen in de terminal.

Schiphol wil digitaal voorop lopen. Om dit te realiseren, wordt een strategie gehanteerd die het technologische fundament van de luchthaven toekomstbestendig maakt. Deze zogeheten Enabling Technology Outlook is gebaseerd op diverse cloud-technieken, en zorgt ervoor dat systemen altijd beschikbaar zijn en zonder downtime aangepast kunnen worden. De prestaties en mogelijkheden van het MarkLogic® dataplatform leveren een grote bijdrage aan het realiseren van deze strategie. Arie van der Veek, Technology Lead bij de Royal Schiphol Group:

“De operationele vluchtdatabase kan zich geen downtime permitteren. De technologie van MarkLogic heeft bij zijn huidige klanten laten zien dat het betrouwbaar is en geeft ons ook de vrijheid om in de toekomst nieuwe architecturen op dezelfde database te ontwikkelen door het multi-modal karakter. Door de enterprise support, veiligheid, schaalbaarheid en hoge beschikbaarheid sloot het volledig aan bij onze behoefte aan een moderne database.”

Enterprise data security
Onder andere op het gebied van databeveiliging is het platform van MarkLogic sterk. “MarkLogic springt er op data security-gebied echt uit ten opzichte van de concurrentie,” zegt Van der Veek. “In onze vluchtinformatiesystemen komen gegevens van allerlei Schiphol-partners in één systeem samen. Met de data security mogelijkheden van MarkLogic verwachten we een reductie van complexiteit in onze software en een vergroting van de flexibiliteit. Ook dat sluit aan bij onze Enabling Technology strategie.”

Synergie tussen technologieleveranciers
Een belangrijke eis voor Schiphol was dat MarkLogic als clustered database moest kunnen draaien op het Red Hat® OpenShift® Container Platform. Van der Veek: “OpenShift is een container-technologie die eveneens een centrale rol speelt in de Enabling Technology Outlook van de luchthaven. MarkLogic en Red Hat hebben laten zien dat ze met ons willen meedenken en aan onze kritische wensen kunnen voldoen. Hierdoor is leveranciersondersteuning van de combinatie van Marklogic op Openshiftgeborgd. We zijn erg blij dat we met zulke capabele technologiepartners samenwerken.”

Toekomstvisie
Schiphol richt zich op modernisering van de bestaande systemen en digitale infrastructuur. Jurriaan Krielaart, Territory Director Northern Europe van MarkLogic: “Schiphol heeft de ambitie uit te groeien tot Europese voorkeurs luchthaven, zowel voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen als logistieke dienstverleners. We zijn trots dat we daar op technologisch gebied aan mogen bijdragen.

Over Amsterdam Airport Schiphol
Amsterdam Airport Schiphol verwelkomde in 2018 71 miljoen passagiers en er werd 1,7 miljoen ton vracht vervoerd. Met 327 rechtstreekse bestemmingen over de hele wereld biedt Schiphol een van de beste netwerken aan bestemmingen en frequenties in Europa. Schiphol is daarmee één van de belangrijkste mainports van Europa en één van de twee Europese hubs van Air France-KLM en de SkyTeam alliantie. De luchthaven Schiphol is een belangrijke economische motor voor de regio. Op de luchthaven zijn circa 67.000 mensen werkzaam.
Amsterdam Airport Schiphol is een onderdeel van Royal Schiphol Group. Royal Schiphol Group is een exploitant van luchthavens in binnen- en buitenland. De ambitie van Royal Schiphol Group is om Schiphol te ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport: de voorkeursluchthaven voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en logistieke dienstverleners.

Over MarkLogic
MarkLogic helpt organisaties overzicht te krijgen van al hun gegevens. Daarmee vergroten ze hun flexibiliteit, verlagen ze de IT-kosten en kunnen ze de gegevens veilig delen. Door het integreren van data te vereenvoudigen met de MarkLogic Data Hub, krijgen organisaties sneller dan ooit een 360 graden weergave van al hun gegevens. Grote organisaties over de hele wereld vertrouwen op MarkLogic voor de verwerking van hun bedrijfskritische gegevens – onder andere in de financiële dienstverlening, overheid, media, en maak-industrie. MarkLogic heeft verschillende kantoren in Europa, Azië, Australië en de VS, met het hoofdkantoor in Silicon Valley. Het Noord-Europese hoofdkantoor bevindt zich in Utrecht. Ga voor meer informatie naar www.marklogic.com.
Laatste van MarkLogic
MarkLogic en Ordina winnen Channel Award

MarkLogic versnelt ontwikkelproces met gecertificeerd Red Hat Universal Base Image voor containers

Luchthaven Schiphol kiest voor MarkLogic als nieuwe operationele vluchtdatabase
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Lubbers De Jong
MarkLogic contact

Logo MarkLogic

MarkLogic sociaal

MarkLogic tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage