www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: Marcommit

Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man

Werknemer heeft behoefte aan betrouwbare, betrokken en behulpzame manager

Hilversum, 23 september 2019 – Werkend Nederland bestempelt een mannelijke manager tussen de 35 en 45 jaar als ideaal. 62 procent van de werkenden heeft liever een man als manager, 38 procent kiest voor een vrouw. Daarnaast gaat de voorkeur uit naar een meer ervaren manager. De leeftijd van de ideale manager ligt namelijk voor bijna de helft van de werkenden (46%) tussen 35 en 45 jaar, gevolgd door 45 tot 55 jaar (35%). Een manager onder de 35 jaar is aanzienlijk minder populair (12%). Dit blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd door managementopleider ISBW onder 1.013 respondenten.

Mannen willen mannen, vrouwen willen vrouwen
Kijkend naar de wensen van mannen en vrouwen apart, zien we dat zowel mannen als vrouwen de voorkeur hebben voor een manager van het eigen geslacht. Maar liefst driekwart van de mannen heeft liever een mannelijke manager. Bij vrouwen geldt slechts voor een kleine meerderheid (52%) dat zij een voorkeur hebben voor het eigen geslacht.

De huidige manager
In hoeverre voldoet de huidige manager van de werknemers in Nederland aan hun ideaal? De huidige manager is in 65 procent van de gevallen een man, tegenover 35 procent vrouwelijke managers. Dat ligt aardig in lijn met de wensen. Op het gebied van leeftijd komt de werkelijkheid minder bij het ideaal in de buurt. Ruim een derde (35%) van de managers is tussen de 35 en 45 jaar en een derde is tussen de 45 en 55 jaar (33%). 19 procent van de managers is onder de 35.

Het perfecte karakter
Ook als het gaat om het karakter van een manager stelt werkend Nederland eisen. Betrouwbaarheid staat met stip op één (57%), gevolgd door betrokkenheid (46%), behulpzaamheid (43%) en eerlijkheid (41%). Op dit moment vinden werknemers deze eigenschappen onvoldoende terug in hun manager. Op betrouwbaarheid scoort de manager bijvoorbeeld 29 procent en slechts een kwart wordt behulpzaam gevonden. Ook op betrokkenheid (30%) en eerlijkheid (23%) blijft de manager achter ten opzichte van de wensen. Moed, felheid en volharding zijn karaktereigenschappen waar totaal geen behoefte aan is.

Rob Rijbroek, directeur bij ISBW: “Wij weten als geen ander dat goed management niet samenhangt met leeftijd of geslacht. Het gaat om bepaalde kwaliteiten die een persoon in zich moet hebben én moet ontwikkelen. De eigenschappen die bovenaan de wensenlijst staan, laten zien dat hiërarchie en een directieve leiderschapsstijl voor de meerderheid van werkend Nederland niet werkt. Werknemers willen een sparringpartner, iemand waar ze op terug kunnen vallen en die zijn mening – positief of negatief – niet onder stoelen of banken steekt.”

Het onderzoeksrapport
In het Nationale Management Onderzoek wordt ingegaan op de vergelijking tussen de huidige en de ideale manager. Alle belangrijke aspecten van management passeren de revue, zoals coaching, organisatie en ondernemerschap. Het volledige rapport download je hier: https://www.isbw.nl/het-nationale-management-onderzoek.htm

Over ISBW
ISBW is marktleider op het gebied van managementtrainingen en -opleidingen voor werkend Nederland. Het opleidingsinstituut bestaat ruim 85 jaar en staat bekend om haar unieke manier van lesgeven die rust op vijf beloften: ISBW geeft je volop persoonlijke aandacht, de opleidingen zijn optimaal te combineren met je baan, ISBW biedt erkend kwaliteitsonderwijs, de lessen zijn altijd praktijkgericht en inspirerend en ISBW biedt alleen de allerbeste docenten en trainers. Het opleidingsinstituut biedt 200 praktijkgerichte opleidingen in alle mogelijke branches en functies, voor zowel mbo-, hbo- als post hbo-niveau. Meer informatie vind je op www.isbw.nl

ISBW op Twitter | Facebook | LinkedIn

Meer informatie:
Marcommit
Marielle van Zanten
ISBW@marcommit.nl
Laatste van ISBW
Kwart werkend Nederland is manager liever kwijt dan rijk

Werkend Nederland wil manager niet op social media

Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Marcommit
ISBW contact

Logo ISBW

info@isbw.nl
  www.isbw.nl
ISBW sociaal

ISBW tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage