www.LVTPR.comwww.LVTPR.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: En Serio

Tableau breidt door AI aangedreven analytics uit met Explain Data

Tableau 2019.3 introduceert automatische data-inzichten en breidt natuurlijke taalfunctionaliteit uit zodat iedereen met analytics kan werken

Release biedt tevens nieuwe mogelijkheden voor het catalogiseren van gegevens, serverbeheer en beveiliging en extra data-connectoren

Tableau Software, het toonaangevende analytics-platform, lanceert Explain Data voor het brede publiekExplain Data is een nieuwe rechtstreeks op Tableau gebouwde functionaliteit waarmee mensen met een enkele klik de kracht kunnen ervaren van geavanceerde statistische analyses. Zonder complexe gegevensmodellen of data science expertise kan iedereen direct door AI aangedreven inzichten over zijn data blootleggen. Explain Data maakt gebruik van geavanceerde statistische algoritmen om de beschikbare gegevens te analyseren ten behoeve van de gebruiker en automatisch uitleg te geven over de meest relevante factoren die aan een bepaald datapunt ten grondslag liggen. Zo maakt Explain Data krachtige analyses toegankelijk voor meer mensen en helpt het hen om inzichten te krijgen die anders moeilijk of pas na veel uren onderzoeken te vinden zouden zijn. Explain Data is per direct beschikbaar zonder bijkomende kosten als onderdeel van Tableau 2019.3. Voor meer informatie of een upgrade kunt u terecht op: https://www.tableau.com/products/new-features.

“Met Explain Data delen wij de kracht van door AI aangedreven analyses met iedereen en zorgen wij ervoor dat geavanceerde analyses toegankelijker zijn. Op die manier kan iedereen, ongeacht expertiseniveau, op een snelle en betrouwbare manier het ‘Waarom?’ achter de gegevens achterhalen,” vertelt Francois Ajenstat, Chief Product Officer bij Tableau. “Explain Data zal mensen in staat stellen zich te concentreren op de belangrijke inzichten, waardoor ze sneller actie kunnen ondernemen en bedrijfsresultaat realiseren.”

Explain Data versnelt het analytische proces en helpt mensen snel de factoren die onder veranderingen in hun data liggen, te ontdekken en te begrijpen – zonder extra configuratie, data-voorbereiding of datamodellering. De traditionele aanpak om de oorzaak van een bepaald datapunt of uitschieter te begrijpen bestaat uit de manuele bepaling en validering van mogelijke verklaringen, een vaak tijdrovend proces waarbij plausibele antwoorden mogelijk over het hoofd worden gezien. Met de release van Explain Data in Tableau 2019.3 kunnen gebruikers eenvoudig een datapunt selecteren in een visualisatie waarna Tableau via krachtige Bayesiaanse statistische methoden automatisch en binnen enkele seconden honderden patronen en mogelijke verklaringen evalueert op basis van alle beschikbare gegevens. Explain Data serveert dan de meest relevante, statistisch significante verklaringen in de vorm van interactieve visualisaties die klanten voluit verder kunnen verkennen.

Explain Data vermindert ook het door menselijke vooroordelen veroorzaakte risico op fouten die analyses kunnen beperken. Als iemand gevraagd wordt een datagedreven antwoord te geven op de vraag, “Wat draagt bij aan het verliezen van klanten?”, dan moet die persoon zijn analyse vaak beperken tot een reeks vooraf bepaalde hypothesen. Explain Data evalueert automatisch elke dimensie in de dataset en maakt het mogelijk voor iedereen om verborgen inzichten te vinden. Explain Data vergroot iemands vaardigheden en inherent begrip van de data met geavanceerde statistische technieken die anders alleen aan deskundigen zouden zijn voorbehouden.

“Bij JLL gebruiken duizenden werknemers elke dag Tableau voor het zien en begrijpen van hun data. Dankzij de evolutie van self-service analytics zijn mensen in staat om hun data nog meer te bevragen; je kan zeggend dat we van nieuwsgierigheid naar inzichten gaan. Wij verwachten dat Explain Data voor een doorbraak zal zorgen op het gebied van de begeleide analytics waarmee mensen de juiste vragen kunnen stellen en sneller inzichten kunnen ontdekken,” verklaart Simon Beaumont, Global BI CoE Director bij JLL. “Met Explain Data kunnen alle medewerkers, ongeacht hun datakennisniveau, hun gegevens onderzoeken en ‘achter de cijfers kijken’ om niet alleen te begrijpen wat er gebeurt maar ook waarom – en dat is de ware definitie van de democratisering van data.”

Tableau 2019.3 breidt de NLP-functionaliteit uit en introduceert nieuwe connectoren en verbeterde beveiliging
De upgrade naar Tableau 2019.3 biedt verder nog tientallen nieuwe productfuncties, waaronder nieuwe manieren om Tableau’s natuurlijke taalfunctionaliteit Ask Data toe te passen. Ask Data kan nu in bijvoorbeeld een bedrijfsportal of een Intranetpagina worden ingebed zodat meer mensen worden aangemoedigd om deze functionaliteit te gebruiken in hun dagelijks werk. Dat kunnen ze doen door vragen over gegevens te typen in normale taal, zoals “Wat was mijn verkoop vorige maand in Seattle?” Deze mogelijkheid om Ask Data te integreren, biedt organisaties de mogelijkheid om nog meer mensen met data aan de slag te laten gaan. De werknemers krijgen zo beschikking over een visualisatie die zij verder kunnen verfijnen en verkennen met het volledige scala aan analysemogelijkheden van Tableau.

Als extra beveiligingslaag kunnen Tableau Server-klanten nu hun geëxporteerde statische data versleutelen zodat alle via Tableau Server gepubliceerde en opgeslagen data-exports versleuteld zijn. Bovendien blijft Tableau nieuwe data-connectoren toevoegen aan het platform. Met 2019.3 kunnen klanten die Spark gebruiken voor machine learning en data science nu profiteren van een native data-connector met Databricks. Daarnaast zijn alle Tableau-producten nu beschikbaar in het Italiaans.

Naast de release van Tableau 2019.3, introduceert Tableau nu ook Tableau Catalog, onderdeel van de add-on Data Management. Tableau Catalog is een nieuwe set van catalogiseringsmogelijkheden die een compleet beeld geeft van alle in Tableau gebruikte data voor een verbeterde zichtbaarheid en vindbaarheid van data. En om klanten meer controle te geven over de manier waarop ze hun bedrijfskritieke toepassingen beheren en opschalen, lanceert Tableau de add-on Tableau Server Management. Deze oplossing voldoet aan de specifieke behoeften van grote bedrijven wat betreft beveiliging, beheersbaarheid en schaalbaarheid.

Meer informatie over deze releases en de upgrade naar Tableau 2019.3 is te vinden op https://www.tableau.com/products/add-ons/server-management.
Tags bij dit bericht