www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Pride PR

SSC DeSom implementeert Unisys Stealth®-software om de Nederlandse weerbaarheid tegen cyberaanvallen te versterken

De implementatie volgt op de selectie van Unisys als vertrouwde partner van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Hoofddorp, 18 september 2019 – Unisys Corporation(NYSE: UIS) laat vandaag weten dat Shared Service Center (SSC) DeSom, het IT-samenwerkingsverband tussen zes lokale overheden in Nederland, Unisys Stealth® microsegmentatie-beveiligingssoftware op meer dan 30 locaties heeft geïmplementeerd. Stealth™ beschermt gegevens van burgers, beveiligt de kritieke IT-infrastructuur van SSC DeSom en maakt het mogelijk om te voldoen aan nationale regelgeving als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het stelt SSC DeSom ook in staat om de IT-activiteiten van alle partners binnen een enkele omgeving te beheren, waarmee de inzet van meerdere firewalls overbodig wordt.

De implementatie gaat burgerdata beveiligen voor 138.000 inwoners van de zes West-Friese gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Stede Broec, Opmeer, Medemblik en Koggenland. Het helpt SSC DeSom ook bij het beschermen van grote hoeveelheden gevoelige gegevens.

Stealth maakt het gebruik van zogenaamde ‘zero trust architecture’-modellen mogelijk en heeft Dynamic Isolation™-mogelijkheden om apparaten of gebruikers snel te isoleren als er kwaadwillende software, misbruik of ongeoorloofde toegang tot gegevens wordt gedetecteerd. Stealth verkleint de kans op succesvolle cyberaanvallen door het netwerk op te delen in strikt gescheiden kleinere segmenten (‘microsegmentatie’) die ‘Communities of Interest’ (COI’s) worden genoemd. Door veilige COI's in te stellen, verkleint Stealth het aanvalsoppervlak door alle communicatie tussen door Stealth beveiligde netwerkcomponenten te versleutelen en de apparaten onzichtbaar te maken voor ongeautoriseerde gebruikers.

“Unisys Stealth geeft ons de mogelijkheid om onze activiteiten te vereenvoudigen en de systemen van alle partners te beheren in één veilige omgeving, beschermd door microsegmentatie en versleuteling. Naarmate beveiligingsdreigingen toenemen en complexer worden, is het belangrijker dan ooit om deze systemen te beveiligen tegen ongeoorloofde toegang en misbruik," zegt Peter Kuiken, Directeur SSC DeSom.

Het beheer van meerdere IT-omgevingen in een enkele, veilige omgeving

Stealth is zo geconfigureerd dat de IT-activiteiten van elke gemeente worden beveiligd in overeenstemming met hun specifieke eisen en wensen, maar worden beheerd door SSC DeSom via een homogene en geïntegreerde omgeving. Het resultaat is dat gebruikers alleen toegang hebben tot de applicaties en gegevens die ze nodig hebben om hun werk te doen en geen toegang meer hebben tot de gegevens van andere gemeenten. Zo wordt de kans op een succesvolle cyberaanval verkleind en de verspreiding van kwaadaardige software tussen gemeenten voorkomen. Dit betekent bijvoorbeeld voor de ambtenaren op de financiële afdelingen van West-Friesland dat zij nu alleen toegang hebben tot de financiële systemen binnen hun gemeente, zonder dat ze toegang hebben tot verdere gegevens van burgers.

Christopher Kloes, vicepresident van Unisys Security Solutions, voegt hieraan toe: “Het belang van het beschermen van de overheid en haar burgers tegen de groeiende dreiging van cyberaanvallen kan niet genoeg worden benadrukt en beveiligingsprofessionals kunnen hun organisaties niet langer adequaat beschermen met een achterhaalde focus op firewalls. We moeten erkennen dat aanvallers altijd wel op de een of andere manier kunnen binnendringen. Organisaties moeten daarom lagen in hun verdediging aanbrengen om de schade te minimaliseren. Dat kan door middel van op identiteit gebaseerde microsegmentatie. Stealth waarborgt een consistente aanpak van beveiliging waarmee de overheid gemeentelijke IT-omgevingen kan beschermen tegen hackers. Bovendien kan men op deze manier de IT-infrastructuur snel moderniseren en de arbeidskosten aanzienlijk verlagen.”

De implementatie volgt op het winnen van een aanbesteding door Unisys, waarmee het bedrijf de status van vertrouwde partner van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft verworven. De status erkent Unisys als een vertrouwde partner voor de Nederlandse publieke sector en organisaties als SSC DeSom voor de ontwikkeling van sterkere cybersecurity in heel Nederland.

Kijk voor meer informatie over Stealth op www.unisys.com/stealth.

Voor meer informatie en interviewaanvragen:
Pride PR
Andrea Wigman
unisys@pridepr.nl

Over SSC DeSom
Gemeenschappelijkeregeling SSC DeSom biedt effectieve, efficiënte en toekomstgerichte ICT dienstverlening aan haar deelnemers (de gemeenten Drechterland, Opmeer, Medemblik, Enkhuizen, Stede Broec en Koggenland)en afnemer WerkSaam Westfriesland. Betrouwbaarheid, continuïteit, beveiliging, regie, klantgerichtheid en innovatie zijn onze kernwaarden. SSC DeSom is sinds 1 januari 2014 de ICT-partner voor haar deelnemers en afnemer WerkSaam Westfriesland. SSC DeSom beheert voor de circa 1800 medewerkers van de deelnemende organisaties circa 1200 werkplekken en ruim 600 applicaties. De dienstverlening van SSC DeSom bestaat uit een ruim assortiment van ICT-diensten.

Over Unisys
Unisys is een wereldwijd actief technologiebedrijf dat krachtige beveiligingsoplossingen bouwt voor bedrijven en overheden die hoge eisen stellen aan digitale technologie. Unisys biedt onder meer beveiligingssoftware en -diensten; hulp bij digitale transformatie van de werkplek; industriële applicaties en diensten, en innovatieve softwarebeheeromgevingen voor grootschalig zakelijk gebruik. Kijk voor meer informatie over hoe Unisys overheden, financiële dienstverleners en commerciële bedrijven helpt met betere en veiligere resultaten, op www.unisys.com.

Volg Unisys op Twitter en LinkedIn.
Tags bij dit bericht