www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 45 dagen geleden)

Datalekken bij meer dan 1 op de 3 kleine bedrijven blijven onder de pet

Dit jaar is zo’n 36% van de kleine bedrijven slachtoffer geweest van datalekken. Dat blijkt uit recent wereldwijd onderzoek van Kaspersky[1] onder 1138 bedrijven. Dit is een toename van 6% in vergelijking met 2018 waarin 30% van de organisaties tot 50 medewerkers te maken kregen met datalekken. Beveiligingsmaatregelen om cyberincidenten te voorkomen, lijken ontoereikend bij kleine ondernemingen. Een van de drie bedrijven laat de beveiliging over aan de individuele computergebruiker.

De toename van het aantal cyberincidenten bij kleine bedrijven is hoger dan bij grotere organisaties waar een stijging van maximaal 3% van toepassing is in vergelijking met 2018. Waar datalekken van grote organisaties de krant halen, blijven de verhalen over cyberbeveiligingsincidenten in kleine organisaties veelal onder de pet. Tegelijkertijd is de impact op bedrijfsprocessen er niet minder op. Het verstoren van bedrijfsprocessen, -uitval en verlies van vertrouwelijke gegevens kan grote financiële en/of negatieve reputatiegevolgen hebben. Zeker nu ook de AVG-wetgeving van toepassing is waarbij bedrijven risico lopen op financiële sancties.

Wat verder opvalt in het Kaspersky-onderzoek is dat er bij 33% van de bedrijven geen sprake is van een centraal cyberbeveiligingsbeleid. Het behoud van bescherming van specifieke computers wordt in die organisaties overgelaten aan de verantwoordelijkheid van de individuele medewerker. Bovendien maakt een op de vier bedrijven gebruik van consumentenproducten ter bescherming van hun digitale gegevens. Oplossingen voor thuisgebruikers zijn niet toereikend voor bescherming van servers of andere bedrijfsspecifieke digitale producten of applicaties.

"Helaas maakt malware geen onderscheid onder type slachtoffers van cybercriminaliteit. Zelfs zeer kleine bedrijven kunnen grote hoeveelheden gevoelige gegevens verliezen. Inmiddels biedt de markt meer dan voldoende geavanceerde beveiligingsproducten. Daarmee zijn grote investeringen niet langer nodig bijvoorbeeld voor de inhuur van allerlei experts. Het is een kwestie van kiezen voor het juiste beveiligingsproduct”, vertelt Martijn van Lom, General Manager Noord-Europa bij Kaspersky.

Meer informatie over datalekker in kleine bedrijven is beschikbaar op Kaspersky blog.

Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl.

[1] Kaspersky heeft wereldwijd 1138 bedrijven tot 50 medewerkers ondervraagd in april 2019. Dit onderzoek is onderdeel van de jaarlijkse IT Security Risks Survey.
Laatste van Kaspersky
Vijf jaar No More Ransom: initiatief voorkwam dat meer dan 700 miljoen euro in de zakken van cybercriminelen verdween

Doxing en dating: persoonlijke gegevens van elke 6de persoon op straat bij daten

Een op de vier werknemers heeft een oproep gemist door te doen alsof toestellen aan het updaten zijn
Gelekte persoonlijke info kopen is makkelijk en goedkoop

Lightspeed lanceert ‘Lightspeed Payments’ in Nederland: Een geïntegreerde betaaloplossing voor horecaondernemers om hun dagelijkse processen te vereenvoudigen

RobotWise laat op meerdere zomerscholen ruim 700 leerlingen kennismaken met technologie

Nieuw programma van Startupbootcamp en We-Rise moet komende jaren tientallen vrouwelijke ondernemers voortbrengen

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Rockwell Automation en Kezzler ontwikkelen een cloudgebaseerde oplossing voor industriële traceerbaarheid

Iraanse cybercriminele groep TA456 richt zich met social media-persona “Marcella Flores” op militaire doelwitten

DataRobot haalt 300 miljoen USD op en neemt Algorithmia over

ThoughtSpot benoemt Damien Brophy tot VP EMEA en zet regionale groei voort

TIE Kinetix verzorgt elektronische facturatie voor Rabobank
Ivanti breidt het Ivanti Neurons Platform uit met automatiseringsmogelijkheden voor HR en Facility Managers

De uitdagingen van een gegevensgerichte wereld

Avanade viert Pride Week met nieuw beleid voor transitie en verandering van geslachtsexpressie

Worldstream lanceert software-defined portfolio met 12 IT-oplossingen ‘as-a-service’

Voergroep Zuid vindt juiste bestuurders met GrassGreener

Licentieadapter verbindt CodeMeter met oudere licentiëringssystemen

Rapid Circle versterkt positie door erkenning drie categorieën Microsoft Partner of the Year Awards

Arrestaties 24-jarige software engineer en 15-jarige jongen onderstrepen mondiale karakter van phishing

Kwart werknemers: “Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie”

Cybercriminelen gebruiken exotische programmeertalen
Verstreken tijd: 2 jaar en 45 dagen
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric