Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
2470 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Museum of the Future in Dubai ontworpen met behulp van de Ultimaker S5

Killa Design gebruikt 3D-printers om ’s werelds meest complexe gebouwen te creëren

Utrecht, 12 september 2019Ultimaker, wereldleider op het gebied van desktop 3D-printen, heeft Killa Design geholpen bij het ontwikkelen van het awardwinnende Museum of the Future in Dubai. Killa Design staat bekend om het ontwerpen van unieke en iconische architectuur. Het team van architecten heeft de Ultimaker S5 gebruikt voor het vormgeven van het gebouw in Dubai. De 3D-printer wordt ook gebruikt om fysieke ontwerpen te maken voor veel van de gebouwen die Killa Design ontwerpt.

Modellen van iconische gebouwen
Het Museum of the Future is een opvallend herkenningspunt in Dubai. Het gebouw is 78 meter hoog en heeft nauwelijks rechte lijnen. Het is op initiatief van de Dubai Future Foundation ontworpen. Met behulp van de Ultimaker S5 kon Killa Design modellen 3D-printen voor de regering, aannemers en fabrikanten om de constructie van het gebouw te begrijpen, voordat de daadwerkelijke bouw begon. Dit ging niet enkel om de buitenkant, maar ook om het geraamte van het museum. Een dwarsdoorsnede van de 3D-print maakte inzichtelijk hoe de binnenzijde eruit zou komen te zien. Het geprinte schaalmodel hielp tevens bij het uitdenken van een handige schoonmaakstrategie voor de buitenzijde die volledig versierd is met kalligrafie.

Shaun Killa, Design Partner bij Killa Design: “Het 3D-printen van objecten helpt ons om onze creatieve ideeën concreet te maken tijdens brainstormsessies. Dit versnelt het ontwerpproces significant. Voor complexe of organische ontwerpen, zoals het Museum of the Future waar bijna geen enkele rechte vorm te vinden is, is de traditionele wijze van het maken van maquettes ontoereikend. Met behulp van Ultimaker zijn onze ontwerpprocessen verbeterd en signaleren we problemen bij een ontwerp een stuk sneller. Dit geeft ons veel vertrouwen en stelt ons in staat om in de toekomst nog complexere gebouwen te ontwerpen.”

Nuno Campos, CMO bij Ultimaker: “Architecten hebben meer ontwerpmogelijkheden dan ooit dankzij CAD, constructietechnieken en 3D-printen. Hierdoor kunnen ze steeds meer complexe en creatieve ontwerpen maken. Een fysiek schaalmodel is noodzakelijk om de vorm en structuur van een gebouw goed te begrijpen. Met behulp van onze dual extrusion 3D-printers kunnen architecten wereldwijd elke vorm die ze nodig hebben op ieder gewenst moment printen. We zijn trots dat de Ultimaker S5 Killa Design heeft geholpen bij het ontwerpen van het nu al iconische Museum of the Future. We zijn benieuwd welke andere architectonische hoogstandjes we nog van dit creatieve bedrijf gaan zien.”

Meer weten over deze samenwerking? Lees hier meer: https://ultimaker.com/learn/3d-printing-the-buildings-of-tomorrow

Of bekijk de video

--------

Noot voor de redactie: In de bijlage vindt u twee afbeeldingen die geschikt zijn voor publicatie.

Over Ultimaker
Vanaf 2011 heeft Ultimaker een open en eenvoudig te gebruiken oplossing van 3D-printers, -software en -materialen gebouwd waarmee professionele ontwerpers en ingenieurs elke dag kunnen innoveren. Ultimaker is marktleider in desktop 3D-printing. Vanuit kantoren in Nederland, New York, Boston en Singapore - plus productiefaciliteiten in Europa en de VS - werkt het wereldwijde team van meer dan 400 medewerkers samen om de transitie van digitale distributie en lokale fabricage wereldwijd te versnellen. Kijk voor meer informatie op: www.ultimaker.com

Meer informatie:
Marcommit