www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
2470 volgers blijven op de hoogte!

Kopano Introduceert Open Source Videoconferencing App voor Private Cloud

DELFT, 12 September 2019 – In januari van dit jaar bracht Kopano de eerste versie van Meet uit, een open-source videoconferentie-app voor de private cloud. Vandaag kondigt het Delftse bedrijf haar meest recente release aan. De nieuwe versie heeft een verbeterd design en introduceert functies die specifiek zijn ontwikkeld voor professioneel gebruik. Omdat Meet op uw eigen servers kan draaien, voldoet het ook aan de eisen van ‘digitale soevereiniteit’, waarbij datauitwisseling onder controle is van uw eigen organisatie.

Meet is peer-to-peer en end-to-end versleuteld. Dit betekent dat een gesprek altijd direct plaatsvindt tussen de mensen in het gesprek, dus zonder tussenkomst van andere partijen. Het zorgt ervoor dat externe partijen niet opzettelijk of onbedoeld kunnen meeluisteren. Een andere technologische keuze die is gemaak om de zogenaamde ‘digitale soevereiniteit’ te waarborgen, is de keuze om WebRTC te gebruiken. Deze standaard stelt mensen onder andere in staat om Meet vanuit elke browser te gebruiken.

Simon Eisenmann, Lead Technologist Meet: “Een van de interessante aspecten aan WebRTC is dat het een open standaard is die gratis, open-source, real-time communicatie biedt en leveranciersonafhankelijk werkt. WebRTC wordt ondersteund door een breed scala aan bedrijven, waaronder softwaregiganten als Apple, Google en Microsoft. Met Meet brengen we WebRTC naar de desktops en mobiele platforms van mensen met behulp van een progressieve web-app.”

Kopano Meet is ontwikkeld als een progressieve web-app wat veel waarde toevoegt voor de gebruiker. Mensen hoeven de app bijvoorbeeld niet te downloaden uit de Google of Apple app store, maar kunnen in plaats daarvan Meet rechtstreeks vanuit hun browser gebruiken. Omdat de app zich aanpast aan het apparaat waarop het wordt gebruikt, of dat nu een laptop of mobiel is, voelt de interactie hetzelfde aan.

Felix Bartels, Product Owner Meet: “Met de eerste release van Meet introduceerden we een snelle en functionele progressieve web-app voor videobellen. Dit heeft geen enkel ander open-source bedrijf eerder gedaan. Ik ben er trots op dat we met Meet hebben kunnen ontwikkelen tot een videoconferentie-app waarmee bedrijven de technologie die ze gebruiken om met hun klanten te communiceren, volledig onder controle hebben.”

De eerste release van Meet bevatte high-definition video en audio, één-op-één videogesprekken en groepsgesprekken. In de huidige versie kunnen mensen hun scherm delen zonder gebruik te hoeven maken van een plugin. Verder kunnen ze groepsgesprekken voeren met externe gebruikers en kunnen ze vergaderverzoeken versturen via kanalen zoals WhatsApp, SMS-berichten en zakelijke chat.

De volgende stap op de Meet roadmap is de integratie met Kopano WebApp en de ontwikkeling van functionaliteiten zoals een missed-call notificatie en een automatische aanwezigheidsstatus. Het ontwikkelteam zal ook werken aan makkelijkere manieren om Meet te implementeren en te testen.

Over Kopano

Kopano is een toonaangevende Europese leverancier van open-source groupware en samenwerkingssoftware voor duizenden klanten, variërend van Europese overheden tot grote ondernemingen. Als voortzetting van Zarafa biedt Kopano onder andere team chat, collaborative editing, videoconferencing, e-mail en teamagenda's.

Toos Stoker, Marketing & Communication Coordinator
Telephone: +31 15 2517713