www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: INFLUX PR

Onderzoek van Pegasystems toont aan: RPA is geen wondermiddel voor digitale transformatie

Meeste bedrijven vinden RPA effectief maar lastig te implementeren en te onderhouden

Amsterdam, 11 september 2019 Pegasystems Inc. (NASDAQ: PEGA), de softwareleverancier van digital transformation toepassingen, heeft een wereldwijd onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat robotic process automation (RPA) en robotic desktop automation (RDA) zeer effectief zijn bij het stroomlijnen van werk. Echter, het realiseren en behouden van die resultaten is niet zo eenvoudig als het lijkt.

RPA is een buzzword-oplossing geworden voor organisaties die onder druk staan om hun legacy IT-infrastructuur te moderniseren. Gartner maakte onlangs bekend dat de RPA-softwareomzet in 2018 met 63,1% is gegroeid tot $ 846 miljoen. Het is hiermee het snelst groeiende segment binnen de wereldwijd bedrijfssoftwaremarkt. (1) RPA wordt vaak beschouwd als een snelle, gemakkelijke manier voor digitale transformatie omdat het omslachtige, alledaagse processen automatiseert. Om erachter te komen of deze vorm van automatisering de hype ook kan waarmaken, ondervroeg Pega meer dan 500 beslissers van organisaties uit verschillende sectoren die momenteel RPA en/of RDA gebruiken.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste respondenten veel waarde hechten aan het automatiseren van hun operationele processen met robots. 67% geeft aan dat robotautomatisering nog effectiever is dan aanvankelijk werd verwacht. Slechts 8% vindt het minder effectief dan vooraf ingeschat.

Maar de weg ernaartoe, kan uitdagender zijn dan verwacht. Respondenten rapporteren de volgende problemen:
  • Implementeren van bots klinkt eenvoudiger dan het is: het kost organisaties meer tijd en moeite om bots up en running te krijgen dan vooraf is ingeschat. Implementatie wordt gezien als de grootste uitdaging en de helft van de respondenten (50%) geeft aan dat bots moeilijker te implementeren zijn dan ze aanvankelijk dachten. Gemiddeld wordt slechts 39% van de bots volgens schema ingezet en duurt een succesvolle livegang van bots gemiddeld 18 maanden.
  • De ‘levensduur’ van een bot is niet zo lang: Onvermijdelijke wijzigingen in de onderliggende bedrijfsarchitectuur zullen waarschijnlijk in de loop van de tijd tot meer falende robots leiden. Nu al ervaart 87% van de ondervraagden een aantal robotdefecten. 44% vindt het aantal falende bots klein, 37% vindt het aantal gemiddeld en 6% vindt het aantal vrij groot. Al met al wordt onderhoud gezien als het op één na grootste probleem waar botgebruikers mee te maken hebben. Gemiddeld denken organisaties dat bots ongeveer drie jaar meegaan, hoewel hun initiatieven met bots nog maar 1,8 jaar duren.
  • Bots hebben meer onderhoud nodig dan verwacht: Met het gegeven dat defecte robots zo goed als zeker voorkomen, kunnen RPA en RDA niet worden gezien als een kwestie van ‘instellen-en-vergeten’. 41% van de respondenten stelt dat dat continu beheer van bots meer tijd en middelen vergt dan verwacht. Bots maken IT ook nog extra complex. 38% vindt het gebruik ervan complexer dan verwacht, terwijl 26% zei dat er door bots meer ‘verborgen-IT'-problemen bijkwamen.
Ondanks deze problemen is één ding duidelijk: bots voldoen aan hun belofte wanneer ze in de juiste situaties worden ingezet. 66% vermoedt dat bots meer waarde en ROI opleveren dan in eerste instantie gedacht, terwijl slechts 13% aangeeft teleurgesteld te zijn in de hoeveelheid toegevoegde waarde en de ROI. De belangrijkste voordelen van robotautomatisering zijn volgens de respondenten:
  1. Betere werkprestaties: 51% van de respondenten ziet 'mensen in staat stellen efficiënter, effectiever en nauwkeuriger te werken' als het grootste voordeel van bots.
  2. Gezondere basis: 45% geeft aan dat het algemene bedrijfskosten verlaagt.
  3. Gelukkigere werknemers en klanten: 42% vindt verbetering van de werknemerservaring als belangrijkste voordeel, op de voet gevolgd door ‘verbetering van de klantervaring' met 40%.
Het eBook ‘RPA and Digital Transformation’ bevat meer informatie over het onderzoek en is te downloaden via:  www.pega.com/rpa-survey

Onderzoeksmethode
Pega ondervroeg 509 beslissers van bedrijven die momenteel RPA of RDA gebruiken, afkomstig uit de sectoren financiële dienstverlening, verzekeringen, productie, media en telecommunicatie en gezondheidszorg. De respondenten zijn afkomstig uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Australië en hebben een minimum omzet van $ 100 miljoen.

“RPA en RDA zijn zonder enige twijfel zeer effectieve oplossingen die inefficiënte processen stroomlijnen en meer uit bestaande IT-systemen halen", aldus Derk-Jan Brand, VP en managing director Benelux & Nordics, Pegasystems. "Maar ondanks alle hype binnen de markt, toont ons onderzoek ook aan dat er verschillende misvattingen bestaan over de beste manier om bots te gebruiken. Wij zien robotautomatisering als brug naar digitale transformatie – niet als het eindstation. Dat komt omdat bots alleen tijdelijke hulpmiddelen zijn die onderliggende slechte processen maskeren. Door RPA voor de korte termijn te combineren met Digital Process Automation (DPA) voor de lange termijn, kunnen organisaties op een soepele manier volledig automatiseren voor een toekomstbestendige organisatie."
  1. Gartner Press Release, “Gartner Says Worldwide Robotic Process Automation Software Market Grew 63% in 2018,” 24 June 2019.
Achtergrondinformatie
Over Pegasystems
Pegasystems is toonaangevend leverancier van software voor customer engagement en operational excellence. Pega’s toepassingen kenmerken zich door de hoge mate van aanpasbaarheid. Het op een cloud-architectuur gebaseerde Pega PlatformTM stelt gebruikers in staat om applicaties snel in te zetten en uit te breiden om te kunnen voldoen aan strategische business eisen. Al vijfendertig jaar levert Pega mogelijkheden op het gebied van CRM en digital process automation (DPA), aangevuld met kunstmatige intelligentie (AI) en robotic proces automatisering (RPA), om 's werelds toonaangevende merken te helpen bij het realiseren van baanbrekende resultaten. Voor meer informatie: www.pega.com

Voor redactionele informatie:
Influx PR – Gerline van Wijnen – tel: 055 366 3034, e-mail: pega@influx-pr.com.

Alle handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.