www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!

Leiderschap KPN op mobiele markt dreigt te sneuvelen

Houten, The Netherlands, 06 September 2019 - De aandelen van operators op de Nederlandse mobiele markt blijven verschuiven. Ook in het tweede kwartaal van 2019 zijn er weer duidelijke veranderingen, zo blijkt uit het meest recente Dutch Mobile Operators-rapport. KPN lijkt zijn toppositie op de simkaarten-retailmarkt aan Vodafone te verliezen, terwijl T-Mobile bezig is met een inhaalslag op het gebied van postpaid. Oorzaken zijn onder meer de consolidaties in de afgelopen jaren (VodafoneZiggo en begin dit jaar T-Mobile - Tele2) en een nieuwe strategie van KPN om waarde boven volume te stellen.

KPN was lange tijd marktleider op mobiel gebied in Nederland, zowel voor wat betreft aantallen klanten als omzet. De fusie van mobiele rivaal Vodafone met vaste operator Ziggo in 2017 en de overname van Tele2 door Ziggo (begin dit jaar afgerond) zorgen echter voor een toenemende concurrentie van sterke tegenspelers.

Nieuwe strategie KPN
Bij KPN heeft dit eind 2018 geleid tot een nieuwe strategie onder de vertrekkende CEO Maximo Ibarra. Begin 2019 mondde deze strategie uit in het besluit om een reeks dochtermerken te schrappen en hun onderscheidende elementen te bundelen binnen hoofdmerk KPN. Op korte termijn leidt dit echter tot een verlies van klanten, zoals duidelijk werd bij het stopzetten van het prijsgerichte merk Telfort per mei 2019.

KPN heeft dit verlies nog niet weten te compenseren met voldoende aanwas voor klanten bij zijn hoofdmerk. Onder de verwachte nieuwe CEO Dominique Leroy moet duidelijk worden of de strategie doorgezet of aangepast zal worden, ook omdat er steeds meer tekenen lijken dat het schrappen van het kwaliteitsmerk XS4ALL niet zonder slag of stoot gaat.

T-Mobile bezig met inhaalslag
KPN's aandeel in simkaarten op de Nederlandse markt is in het tweede kwartaal van 2019 gedaald naar 44 procent, 2,7 procentpunten minder dan in dezelfde periode van 2018. Op de lucratieve postpaid-markt is de voorsprong van KPN op nummer 3 T-Mobile/Tele2 echter geslonken tot 0,1 procent en staat nu op 36,8 procent.

Op de totale retailmarkt, inclusief wholesale-simkaarten (zoals voor virtuele operators zonder eigen mobiel netwerk), lijkt het einde van het marktleiderschap voor KPN ook in zicht. In het afgelopen jaar daalde het marktaandeel van de incumbent met 1,8 procentpunten naar 21,3 procent in het tweede kwartaal van dit jaar. Vodafone groeide in dezelfde periode met 0,3 procentpunten naar exact hetzelfde marktaandeel.

"KPN heeft nog een duidelijke voorsprong als het gaat om het omzetaandeel", licht Telecompaper-analist Alejandra van der Roer toe. "Het gestage verlies van klanten is echter geen goed vooruitzicht." Hoewel de gemiddelde klantomzet (ARPU) van KPN volgens de auteur van het kwartaalrapport een lichte verbetering toont in het tweede kwartaal, is het nog te vroeg om te zeggen of er hier sprake is van een trend. "We kunnen nog niet zeggen dat de focus van KPN op klanten met meer toegevoegde waarde zich al uitbetaalt."

Dienstenomzet daalt 3,1 procent
De totale dienstenomzet op de Nederlandse mobiele markt is in het tweede kwartaal van 2019 jaar-op-jaar met 3,1 procent gedaald naar EUR 927 miljoen. KPN leidde de achteruitgang met een bovengemiddelde omzetdaling jaar-op-jaar van 4,9 procent. De operator wist zijn marktaandeel stabiel te houden op net iets meer dan 40 procent. Vodafone en T-Mobile waren allebei goed voor circa 30 procent. Vodafone zag zijn voorsprong op de combinatie van T-Mobile met Tele2 versmallen tot net 1 procentpunt.

Groei fmc-aandeel simkaarten
Telecompaper heeft in het kwartaalrapport ook gekeken naar de mobiele markt vanuit het perspectief van gecombineerde vast-mobiele pakketten (fmc). Met name KPN en VodafoneZiggo bieden dergelijke combinaties al meerdere jaren aan. Ruim vier miljoen postpaid simkaarten voor consumenten maken nu al deel uit van een fmc-bundel. Dat is gelijk aan ruim 39 procent van de postpaid-consumentenmarkt, 5 procentpunten meer dan in het tweede kwartaal van 2018. Bij zowel KPN als Vodafone maakt 60 procent van de postpaid-simkaarten voor consumenten al deel uit van een fmc-aanbod.

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op voortdurend onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse communicatiemarkt. Een gedetailleerde analyse van de Nederlandse mobiele markt is beschikbaar in ons driemaandelijkse rapport van Nederlandse mobiele operators, waarvan de nieuwste editie nu te koop is. Neem contact op met research@telecompaper.com om een kopie van het rapport te bestellen of een aangepaste analyse te ontvangen.
Laatste van Telecompaper
Meerderheid Nederlanders kijkt positief naar toepassingen 5G

VRiend wint 5G Innovation Challenge

Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren
Release of Remain Software Milestone Enhancements Boost Efficiency and Productivity for Organizations on IBM i and Multi-platform

Infor en Snowflake werken samen om geautomatiseerde datawarehouses te bouwen met Birst analytics- en BI-platform

DATPROF en EPI-USE Labs maken consistent data anonimiseren mogelijk in SAP en non-SAP

1 op 5 maakbedrijven kent financiële consequenties van achterblijvende digitalisering niet

Coronavirus stevent af op wereldwijde afvalberg

Registratie voor eSports Platform Planet9 is geopend tijdens IEM in Katowice

Proofpoint introduceert eerste geïntegreerde oplossingen voor Business Email Compromise (BEC) en Email Account Compromise (EAC)

Fortinet lanceert FortiGate 1800F met NP7-processor voor datacenters

Miguel Milano aangesteld als Chief Revenue Officer bij Celonis, treedt toe als mede-eigenaar
Datto integreert met Intel®: beheer op afstand op basis van Intel vPro®-technologie

Cisco vereenvoudigt security en pakt complexiteit aan met geïntegreerd cloudplatform: Cisco SecureX

Workfront benoemt David Burggraaf tot Chief Technology Officer

Innovatie-enabler Rubix kiest voor strategische PR- en marketingaanpak van Lubbers De Jong TECH PR

Embedded World 2020 – Wibu-Systems op kruispunt van industriële transformatie

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Nuance kondigt de beschikbaarheid van Ambient Clinical Intelligence in de VS aan

Motiv ICT Security en KnowBe4 partneren in strijd tegen social engineering

Cisco 2020 CISO Benchmark: meer investeringen in cloudsecurity en automatisering om complexiteit te bestrijden

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Ultimum en Baangericht sluiten bijzonder convenant

BlackBerry breidt mogelijkheden EPP en EDR uit met verbeterd CylancePROTECT® en CylanceOPTICS®

Yolt Technology Services biedt open banking-dekking van +90% in Nederland

Liferay benoemt Pieter van der Werf tot General Manager Benelux

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Rabo Frontier Ventures Commits to Speedinvest 3
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Remain Software
Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Databricks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com