Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2478 volgers blijven op de hoogte!
PR: ItsaRep

Slechts helft van bedrijven denkt cyberaanval te kunnen stoppen

Agility en automatisering hebben averechts effect op beveiliging van privileged accounts

Aanvallers hebben bij de helft van bedrijven vrij spel om een netwerk binnen te komen, elke keer als ze het proberen. Dat geven de organisaties zelf aan in het nieuwste Threat Landscape Report, een jaarlijks security-onderzoek van CyberArk. Investeringen in automatisering en agility vormen bovendien een beveiligingsrisico omdat het zicht op privileged credentials afneemt; een duidelijk nadeel van DevOps, robotic process automation (RPA) en cloud-activiteiten.

Een minderheid van de bedrijven heeft een security-strategie om de risico’s van DevOps, IoT, RPA en andere populaire technologieën en methodes op te vangen. Het biedt aanvallers gelegenheid om via legitieme gebruikersgegevens met verhoogde rechten een IT-omgeving binnen te komen en middels laterale stappen hogerop in het netwerk te komen.

Bedrijven erkennen dit probleem wel blijkt uit het onderzoek. Ze richten hun security-investeringen steeds meer op de kernpunten van de aanvalsketen, waarbij respondenten aangeven 28 procent van het totale budget de komende twee jaar te investeren in het stoppen van misbruik van privileged gegevens en laterale bewegingen in het netwerk.

Belangrijkste risico’s
Proactieve investeringen zijn van belang om risico’s in te dammen. Zo’n 78 procent noemt hackers als een van de drie grootste gevaren voor cruciale data, gevolgd door georganiseerde misdaad (46 procent), hacktivisten (46 procent) en privileged insiders (41 procent). Daarnaast zijn volgens 60 procent externe aanvallen het grootste security-gevaar voor de organisatie als geheel, gevolgd door ransomware (59 procent) en Shadow IT (45 procent).

De redenen dat deze risico’s bestaan, slaan veelal terug op interne misstappen of onduidelijkheden. Volgens 84 procent van de respondenten is de IT-infrastructuur en cruciale data niet volledig beschermd tenzij privileged accounts, inloggegevens en secrets zijn beschermd. Ondanks deze overtuiging heeft slechts 49 procent daadwerkelijk een security-strategie om bedrijfskritische apps en cloud-infrastructuur te beveiligen, of om DevOps (35 procent) en IoT (32 procent) te beschermen.

Verder begrijpt slechts 21 procent dat privileged accounts, inloggegevens en secrets bestaan in containers, 24 procent weet dat ze bestaan in broncode en 30 procent dat ze voorkomen in privileged applicaties en processen zoals RPA.

Voldoen aan wetgeving
Het onderzoeksrapport gaat ook in op het voldoen aan security-regelgeving. Maar liefst 41 procent van de respondenten geeft aan bereid te zijn een boete te betalen voor non-compliancy, maar zou zelfs na een succesvolle cyberaanval het security-beleid niet aanpassen. Met het oog op de boetes van inmiddels 300 miljoen dollar in totaal die zijn opgelegd vanuit GDPR lijkt deze opstelling van bedrijven niet heel lang meer houdbaar.

Wel is deze trend wereldwijd terug te zien. Minder dan de helft van de Europese bedrijven (46 procent) is volledig voorbereid om een datalek te onderzoeken en te melden binnen de verplichte 72 uur volgens GDPR/AVG. Van de Australische bedrijven geeft 62 procent aan dat ze volledig kunnen voldoen aan de regels vanuit de nieuwe Data Breach Notification Law die in februari in werking trad. In Californië is op dit moment nog maar 37 procent klaar voor de California Consumer Privacy Act die volgend jaar van kracht wordt; 39 procent is hard aan het werk de deadline te halen.

------------

Over CyberArk
CyberArk loopt voorop in privileged access security, een cruciale laag in IT-beveiliging om data, infrastructuren en middelen te beschermen in het bedrijf, de cloud en DevOps-pipelines. CyberArk levert de meeste geavanceerde oplossing om risico’s te verkleinen die worden veroorzaakt door privileged credentials en secrets. Het bedrijf mag meer dan de helft van de Fortune 500 als klant beschermen tegen externe hackers en interne gevaren. Het hoofdkantoor staat in in Petach Tikvah, Israël en er zijn andere kantoren in de VS, EMEA, Azië en Japan.

Voor meer informatie, bekijk de site www.cyberark.com en volg ons op Twitter @CyberArk en op Facebook https://www.facebook.com/CyberArk.
Eerder van CyberArk
7 nov 2019 CyberArk behaalt internationale Common Criteria certificering voor privileged access beveiliging

17 sep 2019 Reactie op datalek Ecuador: gegevens van burgers in onbeveiligde cloud

4 sep 2019 Slechts helft van bedrijven denkt cyberaanval te kunnen stoppen
Persberichten van woensdag 20 november 2019
NTT Ltd. opent zijn eerste Client Innovation Center (CIC) in Europa

OutSystems lanceert AI-assistent voor applicatieontwikkeling

NetApp en Google Cloud zetten volgende stap in strategisch partnership om innovatie in de Cloud te stimuleren

Qualys tilt vulnerability management, detectie en respons naar een hoger niveau met haar VMDR oplossing

Lenovo en Schneider Electric kondigen strategische samenwerking aan op het gebied van slimme duurzame productie

Multifunctionele Toughbooks zijn ideaal gereedschap voor de zeevaart

Hoe kun je data gebruiken om te groeien in e-commerce?

BlackBerry zorgt voor balans tussen vraag naar productiviteit en veiligheid met vernieuwde UEM Software Suite

Advanced Persistent Threats in 2020: abuse of personal information and more sophisticated attacks are coming

Experts delen unieke kennis in Amsterdam

Verzekeringsarchitect ADD vereenvoudigt bescherming van fysieke en virtuele machines met SentinelOne

TIE Kinetix completes transition to FLOW with substantially increased order intake
Erniesoft wint FD Gazellen Award 2019

HPS Connectivity Solutions (HPS) verkoopt meerderheidsbelang aan SLTN Inter Access (SLTN)

AVM introduceert FRITZ!Repeater 1200 en 600

Nederlandse professionals zijn het meest bekend met 3D-printtechnologie

Cumulus Networks introduceert vierde generatie geavanceerde software voor Open Networking

Anoma van Eeden gestart als SVP of Global Marketing bij Foleon

Freshworks haalt $ 150 mln. op met financieringsronde en kondigt Customer-for-Life-Cloud aan

Havenbedrijf Rotterdam en ICT Group sluiten contract voor Container Exchange Route

F5 werkt samen met Rakuten Mobile aan veilige uitrol 5G-netwerk

VALUEBLUE OPGENOMEN IN GARTNERS MAGIC QUADRANT

Orange Business Services breidt SD-WAN-portfolio uit met Fortinet Secure SD-WAN

PERSONALIA: Bob Bomer nieuwe CFO van Amac

Siemens voegt materiaalmodellering toe aan Simcenter met overname van MultiMechanics

Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
CyberArk contact

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

ContentbureauContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl