ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (1 jaar en 176 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Slechts helft van bedrijven denkt cyberaanval te kunnen stoppen

Agility en automatisering hebben averechts effect op beveiliging van privileged accounts

Aanvallers hebben bij de helft van bedrijven vrij spel om een netwerk binnen te komen, elke keer als ze het proberen. Dat geven de organisaties zelf aan in het nieuwste Threat Landscape Report, een jaarlijks security-onderzoek van CyberArk. Investeringen in automatisering en agility vormen bovendien een beveiligingsrisico omdat het zicht op privileged credentials afneemt; een duidelijk nadeel van DevOps, robotic process automation (RPA) en cloud-activiteiten.

Een minderheid van de bedrijven heeft een security-strategie om de risico’s van DevOps, IoT, RPA en andere populaire technologieën en methodes op te vangen. Het biedt aanvallers gelegenheid om via legitieme gebruikersgegevens met verhoogde rechten een IT-omgeving binnen te komen en middels laterale stappen hogerop in het netwerk te komen.

Bedrijven erkennen dit probleem wel blijkt uit het onderzoek. Ze richten hun security-investeringen steeds meer op de kernpunten van de aanvalsketen, waarbij respondenten aangeven 28 procent van het totale budget de komende twee jaar te investeren in het stoppen van misbruik van privileged gegevens en laterale bewegingen in het netwerk.

Belangrijkste risico’s
Proactieve investeringen zijn van belang om risico’s in te dammen. Zo’n 78 procent noemt hackers als een van de drie grootste gevaren voor cruciale data, gevolgd door georganiseerde misdaad (46 procent), hacktivisten (46 procent) en privileged insiders (41 procent). Daarnaast zijn volgens 60 procent externe aanvallen het grootste security-gevaar voor de organisatie als geheel, gevolgd door ransomware (59 procent) en Shadow IT (45 procent).

De redenen dat deze risico’s bestaan, slaan veelal terug op interne misstappen of onduidelijkheden. Volgens 84 procent van de respondenten is de IT-infrastructuur en cruciale data niet volledig beschermd tenzij privileged accounts, inloggegevens en secrets zijn beschermd. Ondanks deze overtuiging heeft slechts 49 procent daadwerkelijk een security-strategie om bedrijfskritische apps en cloud-infrastructuur te beveiligen, of om DevOps (35 procent) en IoT (32 procent) te beschermen.

Verder begrijpt slechts 21 procent dat privileged accounts, inloggegevens en secrets bestaan in containers, 24 procent weet dat ze bestaan in broncode en 30 procent dat ze voorkomen in privileged applicaties en processen zoals RPA.

Voldoen aan wetgeving
Het onderzoeksrapport gaat ook in op het voldoen aan security-regelgeving. Maar liefst 41 procent van de respondenten geeft aan bereid te zijn een boete te betalen voor non-compliancy, maar zou zelfs na een succesvolle cyberaanval het security-beleid niet aanpassen. Met het oog op de boetes van inmiddels 300 miljoen dollar in totaal die zijn opgelegd vanuit GDPR lijkt deze opstelling van bedrijven niet heel lang meer houdbaar.

Wel is deze trend wereldwijd terug te zien. Minder dan de helft van de Europese bedrijven (46 procent) is volledig voorbereid om een datalek te onderzoeken en te melden binnen de verplichte 72 uur volgens GDPR/AVG. Van de Australische bedrijven geeft 62 procent aan dat ze volledig kunnen voldoen aan de regels vanuit de nieuwe Data Breach Notification Law die in februari in werking trad. In Californië is op dit moment nog maar 37 procent klaar voor de California Consumer Privacy Act die volgend jaar van kracht wordt; 39 procent is hard aan het werk de deadline te halen.

------------

Over CyberArk
CyberArk loopt voorop in privileged access security, een cruciale laag in IT-beveiliging om data, infrastructuren en middelen te beschermen in het bedrijf, de cloud en DevOps-pipelines. CyberArk levert de meeste geavanceerde oplossing om risico’s te verkleinen die worden veroorzaakt door privileged credentials en secrets. Het bedrijf mag meer dan de helft van de Fortune 500 als klant beschermen tegen externe hackers en interne gevaren. Het hoofdkantoor staat in in Petach Tikvah, Israël en er zijn andere kantoren in de VS, EMEA, Azië en Japan.

Voor meer informatie, bekijk de site www.cyberark.com en volg ons op Twitter @CyberArk en op Facebook https://www.facebook.com/CyberArk.
Laatste van CyberArk
Thuiswerkers met extra toegangsrechten beter beschermen

CyberArk biedt gratis controle-tool voor SolarWinds klanten

Thuiswerken valt in de smaak, maar bedrijven vrezen disbalans in productiviteit en bescherming bedrijfsgegevens
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Verstreken tijd: 1 jaar en 176 dagen
CyberArk contact

Logo CyberArk

+31 20 767 1925
  www.cyberark.com
CyberArk sociaal

CyberArk tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise