www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
2478 volgers blijven op de hoogte!
PR: Krakeling Communicatie

Naarden, 4 september 2019 — Internationaal verwachten bedrijven de komende jaren artificial intelligence (AI) toe te passen in hun organisaties maar ze voeren nog nauwelijks discussie over de ethische aspecten. Dit blijkt uit onderzoek van Genesys. Meer dan de helft van de ondervraagde werkgevers in dit internationale onderzoek geeft aan nog geen richtlijnen op papier te hebben over het ethisch gebruik van AI of bots alhoewel 21% zich wel zorgen maakt dat bedrijven AI op een onethische manier zouden kunnen gebruiken.

“Als bedrijf leveren we een groot aantal oplossingen voor customer experience die gebruik maken van AI. We begrijpen dat deze technologie enorme potentie heeft maar ook grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt,” zegt Merijn te Booij, chief marketing officer van Genesys. “Dit onderzoek geeft ons goed inzicht in hoe bedrijven en hun werknemers echt denken over de implicaties van AI en hoe wij als technologie-gemeenschap hen kunnen helpen om ethisch op het goede pad te blijven.”

De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op een enquête, gesponsord door Genesys (www.genesys.com, wereldwijd leider in omnichannel customer experience en contact center oplossingen) over wat 1.103 werkgevers en 4.207 werknemers vinden van de huidige en toekomstige invloed van AI op hun werkplek. De 5.310 deelnemers komen uit zes landen: de Verenigde Staten, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland.

Uit het onderzoek van Genesys blijkt dat bijna tweederde (64%) van de ondervraagde werkgevers verwacht dat hun bedrijf in 2022 AI of geavanceerde automatisering gebruikt, onder meer voor het ondersteunen van efficiency in de bedrijfsvoering, personeelsbezetting, budgettering en prestaties. Op dit moment past slechts 25% het al toe. Maar ondanks deze groeiende trend zegt 54% van de ondervraagde werkgevers zich niet druk te maken dat AI onethisch zou kunnen worden gebruikt door hun organisaties of door individuele medewerkers (52%). Medewerkers lijken er geruster op dan hun bazen met slechts 17% die zorg uitspreekt over hun bedrijf.

Millennials willen het op schrift
Een behoorlijk aantal van de ondervraagde werkgevers(28%) maakt zich zorgen dat hun bedrijf in de toekomst verantwoordelijk wordt gesteld voor een onvoorzien gebruik van AI. Toch geeft slechts 23% aan dat er op dit moment een beleid is opgeschreven over het ethisch gebruik van AI/bots. Ondertussen vindt nog eens 40% van de werkgevers zonder een uitgeschreven beleid voor AI en ethiek dan hun bedrijf het wel zou moeten hebben. Een standpunt dat gedeeld wordt door 54% van de medewerkers.

Nog interessanter is dat net iets meer dan de helft van de werkgevers (52%) gelooft dat bedrijven verplicht zouden moeten worden tot een minimum percentage menselijke medewerkers ten opzichte van AI-gedreven robots en machines. Medewerkers zijn meer geneigd (57%) dan werkgevers (52%) een dergelijke eis van vakbonden of toezichthouders te steunen.

Het onderzoek van Genesys onderstreept dat Millennials (tussen 18-38 jaar) de leeftijdsgroep vormen die het meest op zijn gemak is met technologie maar ook het sterkst van mening is dat grenzen moeten worden vastgesteld. In alle landen sloegen de vragen over AI en ethiek meer aan bij Millennials dan bij de Generatie X (39-54 jaar) en Baby Boomers (55-73 jaar). Of het nu gaat om bezorgdheid over AI, de behoefte aan bedrijfsbeleid voor AI en ethiek, zorg over aansprakelijkheid gerelateerd aan misbruik van AI of de bereidheid voor een minimale ratio mens-AI – het is de jongste groep werkgevers die het meest consistent zorg uitspreekt. Zo is bijvoorbeeld 21% van de Millennia-werkgevers bezorgd over onethisch gebruik van AI door hun bedrijf in vergelijking met 12% van de Generatie X en slechts 6% van de Baby Boomers.

“Ons onderzoek laat zien dan zowel werkgevers als werknemers blij zijn met de groeiende rol van AI-gedreven technologie op de werkvloer en beide groepen hebben een verrassend consistente visie op de ethische implicaties van deze intelligente technologie,” zegt Te Booij. “Wij adviseren bedrijven om beleid rondom AI te ontwikkelen en vast te leggen - hoe eerder, hoe beter. Daarbij moeten werknemers worden betrokken in het proces om bezorgdheid weg te nemen en te zorgen voor vertrouwen en transparantie.”

Onderzoeksmethode
Genesys heeft opdracht gegeven aan het externe onderzoeksbureau Vitreous World voor het uitvoeren van online onderzoek in zes landen bij 5.310 werkgevers en werknemers uit een groep van 28 verschillende branches.

===

Over Genesys
Genesys® verzorgt wereldwijd 25 miljard geweldige klantervaringen per jaar. Dit succes komt door werknemers en klanten elke dag met elkaar te verbinden, op alle kanalen. Meer dan 11.000 bedrijven in ruim 100 landen vertrouwen op ons customer experience-platform voor uitstekende bedrijfsresultaten en het opbouwen van langdurige relaties. Dankzij de combinatie van de beste technologie en menselijk vernuft zijn onze oplossingen een afspiegeling van natuurlijke communicatie, en werken zoals u denkt. Onze marktleidende oplossingen stimuleren daadwerkelijke betrokkenheid en presteren optimaal op alle kanalen, zowel on-premise als in de cloud. Communicatie zoals die hoort te zijn: vloeiend, intuïtief en resultaatgericht. Bezoek genesys.com op Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en het Genesys-blog.

Linda Hilberdink
Genesys Nederland
linda.hilberdink@genesys.com

Ingrid Wong
Krakeling Communicatie
ingrid.wong@krakelingcommunicatie.nl
Eerder van Genesys
4 sep 2019 Onderzoek in de praktijk: 80% van de werkgevers is niet bezorgd over onethisch gebruik van AI – maar zou dat wel moeten zijn

8 aug 2019 Internationaal Customer Experience Event van Genesys in Amsterdam

9 mei 2019 Genesys kiest voor ervaren nieuwe CEO
Persberichten van woensdag 20 november 2019
NTT Ltd. opent zijn eerste Client Innovation Center (CIC) in Europa

OutSystems lanceert AI-assistent voor applicatieontwikkeling

NetApp en Google Cloud zetten volgende stap in strategisch partnership om innovatie in de Cloud te stimuleren

Qualys tilt vulnerability management, detectie en respons naar een hoger niveau met haar VMDR oplossing

Lenovo en Schneider Electric kondigen strategische samenwerking aan op het gebied van slimme duurzame productie

Multifunctionele Toughbooks zijn ideaal gereedschap voor de zeevaart

Hoe kun je data gebruiken om te groeien in e-commerce?

BlackBerry zorgt voor balans tussen vraag naar productiviteit en veiligheid met vernieuwde UEM Software Suite

Advanced Persistent Threats in 2020: abuse of personal information and more sophisticated attacks are coming

Experts delen unieke kennis in Amsterdam

Verzekeringsarchitect ADD vereenvoudigt bescherming van fysieke en virtuele machines met SentinelOne

TIE Kinetix completes transition to FLOW with substantially increased order intake
Erniesoft wint FD Gazellen Award 2019

HPS Connectivity Solutions (HPS) verkoopt meerderheidsbelang aan SLTN Inter Access (SLTN)

AVM introduceert FRITZ!Repeater 1200 en 600

Nederlandse professionals zijn het meest bekend met 3D-printtechnologie

Cumulus Networks introduceert vierde generatie geavanceerde software voor Open Networking

Anoma van Eeden gestart als SVP of Global Marketing bij Foleon

Freshworks haalt $ 150 mln. op met financieringsronde en kondigt Customer-for-Life-Cloud aan

Havenbedrijf Rotterdam en ICT Group sluiten contract voor Container Exchange Route

F5 werkt samen met Rakuten Mobile aan veilige uitrol 5G-netwerk

VALUEBLUE OPGENOMEN IN GARTNERS MAGIC QUADRANT

Orange Business Services breidt SD-WAN-portfolio uit met Fortinet Secure SD-WAN

PERSONALIA: Bob Bomer nieuwe CFO van Amac

Siemens voegt materiaalmodellering toe aan Simcenter met overname van MultiMechanics

Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
Logo Krakeling Communicatie

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl