www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!
PR: ItsaRep

‘Formjacking’ groeit als online aanvalsmethode

Vervalsen van online formulieren een van belangrijkste oorzaak datalekken

Online formulieren zoals login-velden en winkelmandjes worden steeds vaker misbruikt door cybercriminelen om persoonlijke gegevens te achterhalen. F5 Labs onderzocht 760 datalekken en ontdekte dat formjacking een van de meest gebruikte tactieken was.

Bij formjacking wordt data van de webbrowser verplaatst naar een locatie die door een aanvaller wordt beheerd. In het F5 Labs Application Report bleek dat in 2018 in 71 procent van alle geanalyseerde, webgerelateerde datalekken formjacking de belangrijkste aanleiding was. Dit jaar waren er al 83 incidenten gericht op betaalformulieren, waarbij formjacking een rol speelde. In totaal werden hierdoor 1.396.969 betaalkaarten geraakt.

“De afgelopen twee jaar is formjacking echt schrikbarend toegenomen”, aldus Dennis de Leest, security engineer en security trendwatcher bij F5. “Web-applicaties besteden steeds meer onderdelen van hun code, zoals winkelmandjes en betaalkaartsystemen, uit aan derden. Ontwikkelaars maken gebruik van geïmporteerde code-bibliotheken of koppelen de app direct aan gehoste scripts van een derde partij. Hierdoor heb je minder zicht en controle erop. Bovendien maken veel websites gebruik van dezelfde bronnen, zodat criminelen met één gevonden zwakke plek op heel veel locaties toe kunnen slaan.”

Van de succesvolle aanvallen vond 49 procent plaats in de retail, 14 procent in de zakelijke dienstverlening en 11 procent in productie-omgevingen. De transportsector had het meeste last van formjacking gericht op persoonlijke financiële informatie, met in totaal 60 procent van de creditcardgegevens-diefstallen in de onderzoeksperiode.

Hoewel dit soort injectie-tactieken niet nieuw zijn, is F5 Labs wel van mening dat het een groeiend probleem is. Met name omdat IT-ontwikkelingen zorgen voor nieuwe risico’s en een grotere 'attack surface'. Volgens de Exploit Database maakte 11 procent van de ontdekte lekken in 2018 onderdeel uit van een formjacking aanvalsketen, waaronder code-uitvoering op afstand (5,4 procent), bestandstoevoeging (3,8 procent) en CMD-uitvoering op afstand (1,1 procent).

De Leest: “Het ‘injection-landschap’ verandert naar gelang ons gedrag. Het adequaat detecteren en tegengaan van fouten hierin vraagt een aanpassing van controlemechanismen, niet alleen het repareren van code. Hoe meer code we overdragen aan de derden, hoe minder zicht we erop hebben, en hoe minder controle. Dat moet je zien te voorkomen."

Er zijn volgens F5 Labs een aantal tegenmaatregelen te nemen.

- Zorg voor voorraadbeheer van web-applicaties, inclusief een audit van content van derden. Dit proces wordt vaak lastiger door derden die linken naar aanvullende websites met afwijkende security-maatregelen.

- Patch de netwerkomgeving. Dit voorkomt geen fouten in content van derden, maar maakt het wel lastiger om fouten te laten groeien tot problematische proporties. Omdat web-injectie zo’n uiteenlopende techniek is, blijft het belangrijk om applicaties te patchen voor bescherming tegen gecompromitteerde software van derden.

- Vulnerability scanning. CISO’s zien al jaren het nut van externe scans in om door het oog van een hacker naar het eigen netwerk te kunnen kijken. Dit wordt nog belangrijker nu er in korte tijd een enorme hoeveelheid content wordt verzameld en gemaakt aan de klantzijde.

- Monitoren op code-veranderingen. Ongeacht waar code gehost wordt, is het van belang om zicht erop te hebben en na te gaan of er veranderingen optreden. Het monitoren van GitHub en AWS S3 en andere native code repositories.

- Multifactor authenticatie moet op elk systeem met toegang tot waardevolle gegevens worden ingevoerd. Encryptie op de applicatielaag kan een goede aanvulling zijn op TLS/SSL om de vertrouwelijkheid op browserniveau te handhaven. Verschillende web applicatie firewalls kunnen dit regelen. Advanced WAF kunnen echter een stap verder gaan en zichtbaarheid en controle geven in de applicatielaag om injection-risico’s verder in te dammen.

- Onderzoek de mogelijkheden van server software tool, zoals het opzetten van een Content Security Policy (CSP) om alle ongeautoriseerde code-injecties te blokkeren. SubResource Integrity (SRI) web-methodes kunnen verifiëren of apps van derden niet aangepast zijn.

- Monitoren van nieuwe registraties van domeinen en certificaten, omdat deze vaak worden gebruikt om kwaadaardige scripts te hosten die geautoriseerd lijken te zijn.

-----------------

Over F5
F5 (NASDAQ: FFIV) geeft ‘s werelds grootste bedrijven, service providers, overheden en consumentenmerken de gelegenheid om elke app, waar dan ook, veilig aan te bieden aan de gebruikers. F5 levert cloud en security applicatieservices die organisaties in staat stelt een infrastructuur te kiezen die het beste bij hen past, zonder concessies te doen op snelheid en controle. Meer informatie op f5.com. Volg @f5networks op Twitter of bekijk de LinkedIn en Facebook pagina’s voor de laatste ontwikkelingen.

F5 is a trademark or service mark of F5 Networks, Inc., in the U.S. and other countries. All other product and company names herein may be trademarks of their respective owners.

This press release may contain forward looking statements relating to future events or future financial performance that involve risks and uncertainties. Such statements can be identified by terminology such as "may," "will," "should," "expects," "plans," "anticipates," "believes," "estimates," "predicts," "potential," or "continue," or the negative of such terms or comparable terms. These statements are only predictions and actual results could differ materially from those anticipated in these statements based upon a number of factors including those identified in the company's filings with the SEC.
Laatste van F5
‘Applicatie-economie’ stuwt bedrijven naar tweede fase van digitale transformatie

Nieuwste NGINX Controller van F5 versnelt ontwikkeling van apps

F5 neemt Shape Security over
Infor en Snowflake werken samen om geautomatiseerde datawarehouses te bouwen met Birst analytics- en BI-platform

Coronavirus stevent af op wereldwijde afvalberg

DATPROF en EPI-USE Labs maken consistent data anonimiseren mogelijk in SAP en non-SAP

Registratie voor eSports Platform Planet9 is geopend tijdens IEM in Katowice

Proofpoint introduceert eerste geïntegreerde oplossingen voor Business Email Compromise (BEC) en Email Account Compromise (EAC)

Fortinet lanceert FortiGate 1800F met NP7-processor voor datacenters

Miguel Milano aangesteld als Chief Revenue Officer bij Celonis, treedt toe als mede-eigenaar
Datto integreert met Intel®: beheer op afstand op basis van Intel vPro®-technologie

Cisco vereenvoudigt security en pakt complexiteit aan met geïntegreerd cloudplatform: Cisco SecureX

Workfront benoemt David Burggraaf tot Chief Technology Officer

Innovatie-enabler Rubix kiest voor strategische PR- en marketingaanpak van Lubbers De Jong TECH PR

Embedded World 2020 – Wibu-Systems op kruispunt van industriële transformatie

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Nuance kondigt de beschikbaarheid van Ambient Clinical Intelligence in de VS aan

Motiv ICT Security en KnowBe4 partneren in strijd tegen social engineering

Cisco 2020 CISO Benchmark: meer investeringen in cloudsecurity en automatisering om complexiteit te bestrijden

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Ultimum en Baangericht sluiten bijzonder convenant

BlackBerry breidt mogelijkheden EPP en EDR uit met verbeterd CylancePROTECT® en CylanceOPTICS®

Yolt Technology Services biedt open banking-dekking van +90% in Nederland

Liferay benoemt Pieter van der Werf tot General Manager Benelux

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Rabo Frontier Ventures Commits to Speedinvest 3
F5 contact

Logo F5

+31(0)20-2014950
  f5.com
F5 sociaal

F5 tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Databricks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl