www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Carbanak-documentaire geeft inkijk in de jacht op cybercriminelen

Kaspersky publiceert een gloednieuwe gratis toegankelijke vierdelige documentaire die vertelt over de jacht op de roemruchte Carbanak-groep en haar bankoverval van $1 miljard. Deze film is de aftrap van een nieuwe cybercrime serie “hacker: HUNTER” die toezichthouders, media en de beveiligingsindustrie meer inzicht geven in hackerspraktijken. Met het doel cybercriminaliteit beter te bestrijden en te voorkomen.

Deze nieuwe serie over Carbanak is de eerste in een reeks documentaires over grote wereldwijde cyberincidenten. Kaspersky was destijds het eerste beveiligingsbedrijf dat de beruchte cybercriminaliteitsgroep ontdekte. De vier afleveringen met een totale looptijd van 31 minuten vertellen hoe vier leden van Carbanak na internationaal onderzoek gearresteerd zijn in Taiwan en Spanje. De serie geeft inzage in de aanpak van de bende, hoe ze geld wisten buit te maken en waarom het zo moeilijk was om Carbanak te stoppen. Inmiddels werkt Kaspersky alweer aan een tweede film. De volgende uit de “hacker-HUNTER”-serie toont alles over de beruchte Wannacry-aanvallen van 2017.

De Carbanak-bende is één van de meest beruchte hackersbendes ter wereld. Deze criminelen hebben op grote schaal geld gestolen in het cyberdomein. Het was de eerste groep die geavanceerde instrumenten, technieken en processen toepaste vergelijkbaar met cyberspionagepraktijken van natiestaten. Kaspersky en andere beveiligingsbedrijven leren van deze cyberbendes hoe je onder de radar kunt blijven en tegelijkertijd een fortuin kunt verdienen. Na verloop van tijd is Carbanak illustratief geworden voor illegale activiteiten omwille van financieel gewin. In 2018 leidde internationale samenwerking tot de arrestatie van verdachte Carbanak-bendeleden.

"Bij de ontdekking van Carbanak waren we erg onder de indruk van hun geavanceerde activiteiten. De manier waarop ze zich door netwerken bewogen en uiteindelijk in staat bleken flink veel geld buit te maken van financiële instanties, was iets dat we nog niet eerder op zo’n grote schaal hadden gezien. Een einde maken aan deze cybercriminaliteit was dat wat we voor ogen hadden. Met deze nieuwe documentaire willen we laten zien dat cybercriminaliteit niet loont en uiteindelijk altijd bestreden kan en moet worden”, vertelt Jornt van der Wiel, beveiligingsexpert bij Kaspersky.

Meer informatie over Carbanak en haar ontwikkelingen op Securelist.com.

De hacker:HUNTER serie is te zien op TomorrowUnlocked.com.

Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl.

Over Tomorrow Unlocked
Tomorrow Unlocked is een online magazine over technologie en een filmproductiehuis, gemaakt door Kaspersky. Doel van dit platform is te laten zien hoe technologie kan bijdragen aan een betere toekomst. Tomorrow Unlocked is een mix van achtergrondverhalen, documentaire films en hot topics.
Laatste van Kaspersky
Hack EasyJet: dit kunnen slachtoffers doen

Bijna helft wil ook na Coronacrisis vaker thuiswerken

Kaspersky steunt zorginstellingen tijdens COVID-19 pandemie met gratis productlicenties
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage