www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauContentbureau
2470 volgers blijven op de hoogte!
PR: KINXX PR

WorldStream sluit partnership met Arista, ontwikkelt nieuw elastisch netwerk bovenop global netwerk backbone

Naaldwijk, 22 augustus 2019 – WorldStream, een snelgroeiende leverancier van security-gefocuste Infrastructure-as-a-Service hosting oplossingen met meer dan 15.000 dedicated servers in beheer in eigen datacenters in Naaldwijk, in het Westland, kondigt een strategisch partnership aan met Arista Networks. Hardware van Arista is de basis waarop WorldStream’s engineering teams de komende paar maanden een software-defined elastisch netwerk met specifiek ontwerp zullen ontwikkelen.

Het nieuwe technologieplatform van WorldStream zal bovenop de bestaande global netwerkbackbone van het bedrijf met meer dan 10Tbps aan beschikbare bandbreedte worden gebouwd. Het software-defined netwerk gaat WorldStream Elastic Network heten en zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 officieel worden gelanceerd.

Het nieuwe software-defined netwerk dat wordt ontwikkeld door WorldStream’s engineering teams maakt gebruik van EVPN (Ethernet Virtual Private Network) VXLAN (Virtual Extensible LAN) technologie die door Arista Networks wordt geleverd. Arista EVPN VXLAN is een kerntechnologie voor WorldStream’s nieuw te ontwikkelen eigen netwerktechnologie. Het specifieke ontwerp van het WorldStream Elastic Network (WEN) is erop gericht om WorldStream’s wereldwijde klantenkring ultieme flexibiliteit te bieden. Ook zal het in eigen huis te ontwikkelen netwerk uitgebreide nieuwe functionaliteit bieden, met name op het vlak van hybride IT-infrastructuur implementaties en toewijzing van datacenter resources.

De in eigen huis ontwikkelde software-defined architectuur voegt een elastisch netwerkplatform toe aan WordStream's bestaande wereldwijde netwerkbackbone. Volgens WorldStream betreft een cruciaal element in het netwerkontwerp de in eigen huis te ontwikkelen SDN-controller - die zal fungeren als 'het brein' van het software-defined netwerk. Ook de aan te brengen interconnectiviteit met WorldStream's wereldwijde hoge-volume netwerkbackbone in het ontwerp is volgens het bedrijf van cruciaal belang.

Organisaties zullen via het WorldStream Elastic Network de regie krijgen over uitgebreide datacenter-, netwerk- en cyberbeveiligingsfuncties, lokaal - at the edge - van de WorldStream netwerkbackbone. Dit zal hen volledige flexibiliteit bieden met betrekking tot het ontwerpen, onderling verbinden en veilig schalen van hybride IT-oplossingen. De R&D-afdeling van WorldStream, die onlangs in omvang meer dan verdubbeld werd, verwacht dat het ontwerp van het nieuwe netwerk klaar zal zijn voor het einde van het jaar, uiterlijk Q1 2020.

Connectiviteit met publieke cloud

Het WorldStream Elastic Network zal een uitgebreide reeks SDN-gebaseerde nieuwe functies en interconnectie opties krijgen. Het biedt onder andere de flexibiliteit om de connectiviteit ‘at the edge’ van het netwerk real-time te variëren op basis van actuele vraag. Voor de serviceproviders in WorldStream's klantenbestand zal het nieuwe on-demand businessmodellen mogelijk maken en bijvoorbeeld het aanbieden van pay-per-use (cloud) hosting services. Het software-defined netwerkplatform wordt ‘cloud-enabled’ en zal een opstappunt krijgen voor het aanbrengen van connectiviteit met meerdere grote publieke cloud aanbieders.

WorldStream verwacht dat het nieuwe netwerkontwerp tegemoetkomt aan de ultieme organisatievereisten op het gebied van hybride IT-architectuur, waardoor enterprises en MKB-bedrijven in staat worden gesteld om alle soorten computing en netwerk resources naadloos en volledig flexibel met elkaar te verbinden en te combineren. Zoals bare metal hardware, VM's, cloud instances en cybersecurityoplossingen - op locatie bij een bedrijf of extern ondergebracht in colocatie datacenters. Deze onderling verbonden resources maken het vervolgens mogelijk om de workloads ad hoc te verplaatsen en te verhuizen. Het gedecentraliseerde netwerkontwerp met uitgebreide functionaliteit 'at the edge' komt ook tegemoet aan behoeften rond ontwikkelingen zoals IoT (Internet of Things) en data compliance management.

Multi-data center set-ups

"Arista's EVPN VXLAN technologie is een belangrijke technologie om ook plug-and-play multi-datacenter opstellingen en twin-datacenter concepten mogelijk te maken," zegt Tim Vollebregt, Network Director bij WorldStream en geestesvader van het WorldStream Elastic Network. "Dit stelt onze klanten in staat om eenvoudig een datacenter te creëren op alle locaties wereldwijd waar de WorldStream netwerk backbone aanwezigheid heeft. Dat kan gaan om WorldStream's eigen datacenters in Nederland, maar ook een van de andere datacenters wereldwijd waar onze server- en netwerkapparatuur zich bevindt. Voor klanten zal dit hoge kostenefficiëntie bieden, vooral voor organisaties binnen de gezondheidszorg, financials, overheid en enterprises, die te maken hebben met hoge redundantie-eisen binnen deze sectoren.”

"Het gebruik van Arista's EVPN VXLAN-technologie maakt onze gehele netwerkinfrastructuur dus flexibeler,” zegt Vollebregt. “Het zal ons helpen om beter te kunnen inspelen op veranderende bedrijfsbehoeften. Daarnaast gaat het zorgen voor een hogere efficiëntie in ons groeiende volume van zogenoemd ‘Oost-West’ verkeer in het netwerk. En het helpt ons om de bestaande en toekomstige IaaS-hosting functionaliteit uit te breiden naar de ‘edges’ van onze wereldwijde netwerkbackbone. Het zal klanten in staat stellen om op dynamische wijze lokaal allerlei computing resources in te richten ‘at the edge’ van het netwerk, waaronder bare metal hardware, hypervisors, VM's, firewalls en nog veel meer.”

WorldStream breidde haar R&D-afdeling onlangs in enkele maanden tijd uit van 3 naar 10 medewerkers. Het R&D-team van WorldStream zal verantwoordelijk zijn voor het unieke ontwerp van het WorldStream Elastic Network. Het team was ook verantwoordelijk voor ontwikkeling op maat van WorldStream DDoS Shield, de DDoS (Distributed Denial of Service) wasstraat van het bedrijf. Op dit moment werkt de R&D-afdeling van WorldStream parallel tevens aan de ontwikkeling en implementatie van nieuwe clustergebaseerde DDoS mitigatietechnieken.

Het WorldStream R&D-team was eveneens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van WorldStream's core netwerkbackbone, een uitgebreid wereldwijd netwerk met veel bandbreedte waarin meer dan 3 miljoen euro is geïnvesteerd. Dit netwerk met hoge bandbreedtevolume trekt gebruikers van over de hele wereld aan, waaronder CSP's en broadcasting bedrijven.

Het nieuw te ontwikkelen software-defined netwerk (WorldStream Elastic Network (WEN) stelt WorldStream’s klanten in staat om eenvoudig een datacenter te creëren op alle locaties wereldwijd waar de WorldStream netwerk backbone aanwezigheid heeft. Dat kan gaan om WorldStream's eigen datacenters in Naaldwijk (foto), maar ook een van de andere datacenters wereldwijd waar WorldStream’s server- en netwerkapparatuur zich bevindt.

-----------------------------
Over WorldStream

WorldStream is opgericht in 2006 en heeft haar hoofdkantoor in Naaldwijk, Nederland. Het bedrijf heeft momenteel meer dan 15.000 dedicated servers in beheer en biedt security-gefocuste Infrastructure-as-a-Service (IaaS) hosting diensten waaronder volledig op maat geleverde dedicated servers, colocatie en distributed denial-of-service (DDoS) protectie. Tot de klantenkring behoren cloud service providers (CSP’s), managed service providers (MSP’s), system integrators, broadcasting bedrijven, internet service providers (ISP’s), independent software vendors (ISV’s), MKB bedrijven en enterprise organisaties.

WorldStream beschikt over een wereldwijd netwerk met een totale capaciteit van momenteel 10Tbit/s, met een maximale netwerkbenutting van 50 procent om klanten te voorzien van opties voor hoge schaalbaarheid en de mogelijkheid om DDoS-aanvallen eenvoudig af te slaan. De servers van WorldStream zijn ondergebracht in datacenters van WorldStream's zusterbedrijf Greenhouse Datacenters, dat twee zeer energiezuinige datacenters in Naaldwijk exploiteert.

Voor meer informatie over WorldStream, ga naar https://www.worldstream.nl/nl/

-----------------------------
Media contact