www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
PR: Lubbers De Jong

Nederlandse consument verkeert in grote onzekerheid over financiële situatie

Zelflerende chatbot van Kandoor beantwoordt maandelijks tienduizenden vragen, onder andere over pensioenen en belastingen

Amsterdam, 21 augustus 2019 – Twee jaar na de oprichting van Kandoor stellen consumenten op het online platform maandelijks 40.000 vragen over pensioenen, belastingen en andere financiële zaken. Meer dan 90 procent van deze vragen wordt zonder tussenkomst van een mens opgepakt door de Kanbot, een zelflerende chatbot die is ontwikkeld in samenwerking met ORTEC. ORTEC ondersteunt organisaties bij het nemen van datagedreven beslissingen met behulp van wiskundige optimalisatietechnologie en geavanceerde analysetools.

Voor kosteloos en onafhankelijk antwoord op vragen over geldzaken, kunnen consumenten sinds 2017 terecht bij de financiële professionals die op vrijwillige basis hun kennis beschikbaar stellen op het Kandoor-platform. Dat Kandoor een behoefte vervult, blijkt uit de gebruikscijfers. In 2018 werden via Kandoor in totaal 80.000 vragen beantwoord. In 2019 groeit dat hoogstwaarschijnlijk naar meer dan 500.000 vragen. Het grootste deel van deze vragen – zo’n driekwart – gaan over belastingen en pensioen. Maar ook over andere belangrijke financiële thema’s worden vragen beantwoord, zoals hypotheken, arbeidsongeschiktheid of schuldhulpverlening.

Teammanager Zenno Cornelisse wijst op het maatschappelijk belang van onafhankelijke informatie: “Wie een urgente financiële vraag heeft, gaat vaak op internet op zoek naar antwoorden. Dikwijls is onduidelijk of de gevonden informatie feitelijk juist is, of dat er bijvoorbeeld commerciële belangen achter zitten. Met Kandoor hoef je zelf niet te zoeken op Google. Wij bieden mensen direct het juiste antwoord op hun financiële vraag, zonder winstoogmerk.”

Slimme chatbot
Dit jaar staat de teller inmiddels op gemiddeld 40.000 beantwoorde vragen per maand. Meer dan 90 procent daarvan wordt automatisch opgepakt door Kanbot. Deze zelflerende chatbot van Kandoor, die is ontwikkeld in samenwerking met ORTEC, doet dat op basis van kansberekening en algoritmes. En als Kanbot geen pasklaar antwoord heeft, dan wordt de vraag naar één van devrijwillige experts doorgestuurd.

Arjan Gras, Business Development Director van ORTEC: “Dit proces wordt gaandeweg steeds efficiënter. De experts zorgen ervoor dat de Kanbot wordt getraind om veel voorkomende vragen direct te beantwoorden. Daardoor wordt inmiddels al meer dan 90 procent van de vragen zonder tussenkomst van een mens opgepakt. Bij gerichte online campagnes, waarbij een onderwerp als huurtoeslag onder de aandacht wordt gebracht, ligt dit percentage zelfs op bijna 98% procent, omdat het hierbij gaat om vragen waarin de Kanbot vooraf goed is getraind.”

Spraakgestuurde ambities
Kandoor is in vergevorderd stadium om een spraak-interface aan de Kanbot toe te voegen, zodat consumenten ook met de Kanbot kunnen praten. En dat is niet alleen vanwege het gemak, zo vertelt Cornelisse: “Om een vraag goed te kunnen beantwoorden, heeft Kanbot soms wat aanvullende informatie nodig. Of iemand in aanmerking komt voor een bepaalde toeslag kan bijvoorbeeld afhangen van de leeftijd, de gezinssituatie of het inkomen. In geschreven vorm roepen zulke aanvullende vragen al snel weerstand op; gebruikers laten niet graag persoonlijke gegevens achter. Maar uit onze experimenten blijkt dat die weerstand in gesproken vorm veel minder is. Naast het gebruiksgemak van een spraak-interface zien we dan ook, dat praten met Kanbot uiteindelijk leidt tot veel betere antwoorden.

De opmars van Kanbot sluit aan op de ingrijpende transformatie van de financiële sector die momenteel plaatsvindt. Gras: “In Nederland is de inzet van spraakgestuurde chatbots en bijbehorende apps en apparaten nog klein, maar Amerikaanse en Chinese bedrijven staan te springen om daarmee ook hier de financiële markt op zijn kop te zetten. Nederlandse dienstverleners moeten dus zelf aan de slag met nieuwe technologieën en businessmodellen om relevant te blijven voor consumenten. Pensioenuitvoerder APG laat met de vernieuwende dienstverlening van Kandoor zien dat het deze ontwikkeling serieus neemt en bereid is te investeren in innovatie.

Over Kandoor
Dankzij de inzet van vele vrijwillige gidsen en een slimme chatbot, helpt Kandoor elke dag mensen aan meer kennis over hun geld en financiële toekomst. Op het platform bieden experts hulp zodat de gebruikers zelf gezonde, financiële keuzes kunnen maken op basis van onafhankelijke informatie. Kandoor is een initiatief van APG, een van de grootste pensioenuitvoerders van Nederland. APG investeert niet alleen in pensioenen, maar ook in nieuwe bedrijven, concepten en projecten die de maatschappij beter maken. Kandoor wordt ondersteund door partners die het streven naar financiële gezondheid voor iedereen minstens zo belangrijk vinden.

Over ORTEC
ORTEC is ‘s werelds grootste leverancier van wiskundige optimalisatiesoftware en advanced analytics, met zo'n 1.000 medewerkers en met kantoren in 13 landen over de hele wereld. Ons doel is om toegepaste wiskunde beschikbaar te maken op een manier die transparant, veilig en duurzaam is. Onze aanpak onderscheidt zich doordat we effectieve en gebruiksvriendelijke modellen creëren van de wereld waarin onze software moet functioneren. Sinds onze oprichting hebben we de bedrijfsprocessen van meer dan 1.200 toonaangevende bedrijven geoptimaliseerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Lubbers De Jong
Yorick Fliervoet
E: yorick@lubbersdejong.nl
T: 020 205 04 26
Laatste van ORTEC
Nederlandse consument verkeert in grote onzekerheid over financiële situatie

ORTEC mede-oprichter Gerrit Timmer (62) wordt Chief Science Officer, Rik Boer (54) volgt hem op als Chief Financial Officer

Rolf Lange verruilt financiële sector voor Data Science-divisie van ORTEC
Techsector schrijft open brief aan Nederland

HMD Global opent nieuw ‘Centre of Excellence’ voor R&D in Finland als onderdeel van transitie naar leverancier van hardware én diensten

Relined Fiber Network verbindt CyrusOne in Amsterdam met eigen netwerk

Media Distillery verkoopt media monitoring activiteiten aan SoundAware Group
Ivanti benoemt Nayaki Nayyar tot Executive Vice President en Chief Product Officer

AnyLinQ stelt Gerben Verheul aan als Vendor Manager

Tech Data lanceert ‘Dell Dinsdag’, met aantrekkelijke kortingen en speciale acties

bunq steunt nieuw talent vanuit Common Goals

SecureMe2 groeit en verhuist naar nieuw kantoor

Slim noodverlichtingssysteem Eaton in nieuwe distributiehal vanHaren

ZeroPlex versterkt telecom-activiteiten met overname Trimaxx

MediaMyne en The Others Online gaan samen verder

Proofpoint introduceert nieuw cloud-gebaseerd ObserveIT Insider Threat Management-platform

Trend Micro: 63% van de Nederlandse thuiswerkers is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity

Orange Business Services levert collaboration- en contactcenterdiensten voor ZIM om klantervaring in vrachtverzending te verbeteren

Rabo Frontier Ventures partners with HV Holtzbrinck Ventures

Experian investeert in de toekomst met meerderheidsbelang in Risk Management-divisie Arvato Financial Solutions

Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?

ICT GROUP NOMINATES JANNEKE NIESSEN FOR APPOINTMENT TO SUPERVISORY BOARD

Logo Lubbers De Jong
ORTEC contact

Logo ORTEC

info@ortec.com
  ortec.com/nl-nl
ORTEC sociaal

ORTEC tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo Ivanti
Logo AnylinQ
Logo Tech Data Nederland