www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 168 dagen geleden)

Geavanceerde cybercriminaliteit in het Midden-Oosten, Zuid-Korea en Rusland in Q2

In het tweede kwartaal van 2019 zijn in het Midden-Oosten en Zuid-Korea de meeste cyberaanvallen gesignaleerd. Veelal gericht op cyberspionage, financieel gewin of het verspreiden van desinformatie. In mei ontdekte Kaspersky-onderzoekers vermeende Iraanse cyberspionage-activiteiten. Betrokkenen zouden ook verbonden zijn met ExPetr en de cyberaanval op de Olympische Winterspelen van 2018. Deze en andere dreigingsinformatie is nu beschikbaar in het onderzoeksrapport over het tweede kwartaal in 2019 waarin Kaspersky de balans opmaakt van de voornaamste cyberdreigingsinformatie in de wereld.

De belangrijkste wereldwijde cyberdreigingsinformatie op een rij:
  • Cyberaanvallen van Russischtalige groepen worden steeds geavanceerder. Criminelen doen een beroep op nieuwe hulpmiddelen en starten voortdurend nieuwe activiteiten op. Zo lijkt zogeheten Zebrocy zich bijvoorbeeld volledig te richten op activiteiten in Pakistan en India. Ambtenaren, militairen en verwante diplomaten zijn veelal het slachtoffer. Daarbij wordt ingebroken op lokale soms afgelegen netwerken van Centraal-Aziatische overheidsinstanties. Turla’s aanslagen duurden voort en de infrastructuur van actor OilRig werd zelfs gegijzeld.
  • In vergelijking met voorgaande kwartalen namen de cyberdreigingen in Zuidoost-Azië af met uitzondering van Zuid-Korea. Daar blijven cyberdreigingen toenemen zoals de aanval van de Lazarus-groep op een mobiel kansspelbedrijf in Zuid-Korea en activiteiten gericht op een bank in Bangladesh. Die kwam voor rekening van een afsplitsing van Lazarus die luisert naar de naam BleuNoroff. Ook vonden cyberincidenten in Zuid-Korea plaats om digitale valuta binnen te halen.
  • De Chinees sprekende groep SixLittleMonkeys heeft cyberaanvallen opgetuigd op overheidsinstanties in Centraal-Azië. Daarbij hebben de cybercrminelen een beroep gedaan op een nieuwe versie van de Microcoin Trojan en een RAT. Kaspersky noemt dit HawkEye-as-a-last-stager.
  • In het Midden-Oosten zijn diverse activiteiten waargenomen van Perzisch-sprekende bedreigingsactoren OilRig en MuddyWater. Cyberaanvallen waren afkomstig uit verschillende bronnen maar verschenen binnen enkele weken allemaal kort achter elkaar. Zo werd informatie van het zogeheten ‘RANA-instituut’ in het Perzisch gepubliceerd op een website met de naam ‘Hidden Reality’. Op basis van uitgebreide Kaspersky-analyse is gebleken dat de groep Hades achter deze cyberaanvallen zit. Deze Hades-groep is ook verantwoordelijk voor OlympicDestroyer dat destijds gericht was op de Olympische Spelen van 2018. Hades heeft ook valse informatie verspreid via de ExPetr worm in aanloop naar de Franse presidentsverkiezingen in 2017.
"Het tweede kwartaal van 2019 laat goed zien hoe complex het huidige cyberdreigingslandschap is. Steeds vaker is iets niet wat het lijkt. Zo hebben we bijvoorbeeld gezien hoe de ene groep cybercriminelen de infrastructuur wegkaapt bij een andere groep en op die manier op hun conto cyberaanvallen verricht. Onze cyberbeveiligingsindustrie heeft een grote uitdaging om door alle rookgordijnen heen te kijken op zoek naar feiten en relevante informatie die helpen om cyberaanvallen te voorkomen of daarop te anticiperen. Vooralsnog vinden nog altijd veel activiteiten plaats die niet op onze radar staan. Daarmee blijft bescherming tegen zowel bekende als onbekende dreigingen van cruciaal belang”, concludeert Jornt van der Wiel, cybersecurity-expert bij Kaspersky.

Meer informatie is beschikbaar in het volledige rapport op Securelist.

Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl.
Laatste van Kaspersky
Ruim 4 op de tien vindt het tijd om thuiswerkplek cyberveilig in te richten; ook rol voor werkgever weggelegd

Wintervakantie in coronatijd: Kinderen zochten online vooral naar Minecraft, DIY en Donald Trump

Tablet als zoethoudertje?
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Verstreken tijd: 2 jaar en 168 dagen
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys