www.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!

Getest op Noorderzon: biologisch afbreekbare regencape, uitschuifbare rolstoelbank en een interactieve plattegrond op je mobiel

Vanaf donderdag strijkt het Noorderzon Performing Arts Festival weer elf dagen neer in Groningen. Het podiumkunstenfestival besteedt al jarenlang veel aandacht aan duurzaamheid en toegankelijkheid. Daarmee is het een uitstekende partner voor Innofest, dat festivals als living labs inzet om ondernemers zo de kans te geven hun prototypes te testen. Tijdens de komende editie wordt een drietal innovaties getest: een biologisch afbreekbare regencape, de uitschuifbare rolstoelbank van ‘Ongeremd’ en de interactieve kaart van het Groningse ‘Spacetime Layers’.

Bij de gemiddelde festivalganger staat een wegwerpponcho standaard op de paklijst als de weerberichten nattigheid voorspellen. Handig als je niet de hele dag met paraplu of regenjas wil slepen, maar niet per se goed voor het milieu. Ondernemer Verena Michels ontwikkelde een biologisch afbreekbare regencape van gerecycled plastic die bezoekers tijdens Noorderzon voor het eerst kunnen testen.

Voor veel rolstoelbezoekers van festivals is het verschil in ooghoogte die ze met hun gesprekspartners ervaren, een bron van frustratie. Om deze sociale barrière weg te nemen, ontwierpen vijf alumni van de HKU een uitschuifbare bank, die aan het wiel van de rolstoel bevestigd kan worden. De rolstoelbank van ‘Ongeremd’ werd vorige maand ook al getest op de Zwarte Cross en kon daar op veel aandacht en enthousiasme van rolstoelgebruikers rekenen. Tijdens Noorderzon, waar de ondernemers een paar dagen met hun innovatie aanwezig zijn, hopen ze nog meer feedback bij hun doelgroep op te halen.

Interactieve plattegrond voor crew
Het Groningse bedrijf ‘Spacetime Layers’ timmert al enige tijd aan de weg, is genomineerd voor een innovatieprijs van UNESCO en ontwikkelde een pilotversie voor het onderwijs die door zo’n 40.000 scholieren wordt gebruikt. De app is bedacht en gemaakt door de leerlingen van Patrick Trentelman, die lesgeeft aan de plusklas van de Oosterhoogebrugschool in Groningen. Inmiddels ontwikkeld de app zich tot een platform waar mensen allerlei informatie kunnen vinden over de plek waar ze zijn. Organisaties en individuele gebruikers Kunnen een laagje – een layer– over een kaart te leggen en zo op interactieve wijze informatie over een specifieke locatie delen. Tijdens Noorderzon wil Trentelman onderzoeken of de app ook voor een festival van toegevoegde waarde kan zijn. Voor de test krijgen vrijwilligers van het festival via een QR-code extra informatie over de festivallocaties te zien, die voor bezoekers verder onzichtbaar blijft.

***EINDE PERSBERICHT***

Over Innofest
Innofest is een innovatiestimuleringsprogramma dat het succes van innovatieve ondernemers vergroot door hen een kans te geven om hun prototypes op vooraanstaande Nederlandse festivals te testen. Dat is hard nodig, aangezien negen van de tien innovaties faalt. Vaak omdat een prototype onvoldoende getest wordt voordat het op de markt gebracht wordt. Innofest doet daar wat aan en zet festivals in om innovaties te testen.

Festivals zijn tijdelijke samenlevingen, met hun eigen energievoorziening, waterinfrastructuur, afval, voedsel, logistiek en duizenden eindgebruikers van innovatie: de festivalbezoekers. De bij Innofest betrokken festivals stellen hun festivalterrein open als een levend laboratorium. Door prototypes in deze minimaatschappij te testen, halen ondernemers cruciale feedback op, bouwen aan hun trackreckord en netwerk en leggen ze contacten met potentiële klanten. www.innofest.co

Noot voor pers, niet voor publicatie
Voor vragen over dit persbericht of interviewverzoeken, neem contact op met Michelle Molema via michelle@innofest.co of +31 6 29444226. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te spreken met Innofest-directeur Anna van Nunen, de betreffende ondernemers of één van de betrokken innovatiescouts van Innofest. In de bijlage een rechtenvrije illustratie over Spacetime Layers

SpacetimeLayers.png
1.5 MB
Tags bij dit bericht
Eerder van Stichting Innofest
Merijn Bos is nieuwe sales-ster aan firmament van snelgroeiende CoolProfs

Het einde der tijden voor ‘platte OCR’?

Ontdekte Zero-day kwetsbaarheid in Windows OS al gebruikt in gerichte aanval

Fortinet neemt SOAR-leverancier CyberSponse over

Acceptatie van minderheden door Nederlandse leidinggevenden ver te zoeken
Citrix maakt werk persoonlijker

Workfront benoemt Maria Alvarez tot lid van de Raad van Bestuur

Uniserver neemt datacenterinfrastructuur van Detron over

Collibra, the data intelligence company, stelt Madan Gadde aan als Chief Customer Officer

Helft gemeenteambtenaren: gemeente voldoet niet aan digitale behoeften burger

Schuldgevoel consument het grootst bij bestelling pakket uit ander werelddeel

SMS versturen: ook in de winter een uitkomst!

Cegeka versterkt internationale positie door overname KPN Consulting

Cybersecurity visie op 2020

Nedap video release: Royal Swinkels Family Brewers

OKI breidt distributie uit met M.K. Computer Electronic voor OKI onderdelen

Panasonic Toughbook verstevigt positie als Europees leider van robuuste notebooks en tablets

Vooraanstaand onderzoeksbureau noemt Trend Micro leider in Cloud Workload Security

Nieuw research-team SentinelOne vindt link tussen crimeware-organisatie TrickBot en Noord-Koreaanse Lazarus-aanvallers

Let op: 'Handige' zoekmachine blijkt vaak wolf in schaapskleren

Experts: richt nationaal informatiepunt quantumtechnologie op

TIE Kinetix: Publication of Annual Report 2019

Logo Barracuda Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl