www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2496 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Eaton: Volatieler wordend energienetwerk heeft datacenters juist nodig

Zaltbommel, 12 augustus 2019 - Het opschorten van vergunningen voor de bouw van nieuwe datacenters in Amsterdam en Haarlemmermeer kan een negatieve impact hebben op de energietransitie en de Nederlandse economie. In de discussie wordt voorbijgegaan aan het feit dat innovatieve serverhallen een cruciale rol kunnen spelen in het behouden van een stabiel stroomnetwerk, zoals datacenters die UPS-as-a-Reserve concepten gebruiken. Maar ook de ontwikkelingen in energy storage, zoals door Eaton toegepast in de Johan Cruijff ArenA, kunnen het netwerk ontlasten. Daarnaast is deze discussie over datacenters geen goed economisch nieuws, nu Amsterdam en Frankfurt – dankzij de nakende Brexit – strijden om dé datacenterregio van Europa te worden.

Een van de argumenten van de twee gemeenten voor de bouwstop is dat datacenters het energienetwerk te veel belasten. En dat de CO2-uitstoot minder moet. Niet voor niets is energie-efficiëntie dan ook het parool voor veel datacenters. “Aan de andere kant zien we dat veel andere industrieën dankzij datacenters hun CO2-footprint verlagen”, stelt Martijn Imming, business development manager datacenters bij Eaton. “De digitalisering zorgt er immers voor dat bedrijven efficiënter kunnen werken, minder transportbewegingen maken en tot slimmere, milieuvriendelijke oplossingen komen.”

Een ander punt waarbij de rol van datacenters evident is, is in de transitie naar hernieuwbare energiebronnen. Vorig jaar werd wereldwijd 24 procent van de benodigde elektriciteit opgewekt via zonne-, wind- en waterkrachtenergie. Maar naarmate de energiemarkt evolueert naar een fossiele brandstofvrije toekomst, kan de productie van hernieuwbare energiebronnen veel volatieler worden. Daarmee wordt het niet alleen moeilijker elektrische energie nauwkeurig te voorspellen, maar ook om deze in balans te houden. Daarnaast nemen het frequentie stabilisatiemechanisme van het net en de mate van traagheid af. Dit zorgt voor grotere en snellere frequentieveranderingen, vooral bij storingen. “Met de piek van hernieuwbare energiebronnen en een toenemende vraag naar elektriciteit, voorspellen we meer schommelingen in de stroomkwaliteit van het net”, zegt Per Dreijer, strategisch accountmanager datacenters bij Eaton.

UPS-as-a-Reserve
Datacenters kunnen daarentegen een cruciale rol spelen bij het helpen van de energieleveranciers om de stroomkwaliteit in stand te houden, door de opwekking van elektriciteit in evenwicht te brengen met het verbruik. Per Dreijer: “Onder meer dankzij innovatieve UPS-as-a-Reserve concepten die als voedingsverbetering in datacenters worden gebruikt. Deze UPS’en kunnen namelijk stroom terugleveren aan het energienetwerk bij piekmomenten in de stroomvraag, of als wordt gesignaleerd dat het stroomnetwerk uit balans dreigt te raken.” In het volatieler wordende energie-assortiment worden datacenters daarmee een reddingsboei. “Maar kijk bijvoorbeeld ook naar andere initiatieven, zoals de energy storage in de Johan Cruijff ArenA. Op het moment dat in de regio Amsterdam stroomproblemen opdoemen, kan de ArenA bij evenementen en bij een piekvraag energie uit het opslagsysteem gebruiken, waardoor de lokale energiebeheerder direct van een grote energieverbruiker is verlost.”

Martijn Imming waarschuwt daarnaast dat de nu ontstane discussie over datacenters negatieve gevolgen kan hebben voor de Nederlandse economie. “Frankfurt is met Amsterdam in de strijd om dé Europese regio te worden voor datacenters. Dat heeft alles te maken met de nakende Brexit, waardoor Londen voor partijen niet meer als de nummer één regio wordt gezien. Deze discussie kan dus het economisch belang schaden, waarbij het overigens opvallend is dat Frankfurt veel strengere eisen stelt aan de CO2-uitstoot dan Amsterdam.”

Over Eaton
Eatons Electrical Sector iseen wereldleider met expertise in energiedistributie en -beveiliging, noodstroomvoorziening, besturing en automatisering, verlichting en beveiliging, gebouwgerelateerde oplossingen en bedradingssystemen, oplossingen voor zware en gevaarlijke omstandigheden en engineering services. Via wereldwijd toepasbare oplossingen is Eaton in staat invulling te geven aan de meest kritische uitdagingen op het gebied van hedendaagse elektrotechniek.

Eaton is een powermanagementbedrijf met een omzet van $ 21,6 miljard in 2018. Wij helpen met energie-efficiënte oplossingen onze klanten op een doeltreffende manier elektrische, hydraulische en mechanische kracht op een meer betrouwbare, veiligere en duurzamere manier te beheren. Het bedrijf is toegewijd aan het verbeteren van de levenskwaliteit en het milieudoor het gebruik van powermanagementtechnologieën en -diensten. Eaton heeft ongeveer 99.000 medewerkers wereldwijd en verkoopt producten aan klanten in meer dan 175 landen. Voor meer informatie kunt u terecht op www.eaton.nl/electrical.

Voor meer persinformatie:

Yellow Communications
Tijs Mannien
eaton@yellow-communications.com
Laatste van Eaton
Elektrificatie kan uitstoot van vervoer, bouw en industrie in Europa in 2050 met 60% verminderen

Eaton breidt cybersecurity-portfolio uit met IEC-gecertificeerde producten

Eaton breidt 5P-serie uit met lithium-ion UPS

Logo ReaQta
Logo XIXO
Logo Alcadis
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Uniserver

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl