www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2473 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Minder op kantoor werken maakt gelukkig

AMSTERDAM, 12 augustus 2019 - Nederlandse kantoormedewerkers doen hun werk steeds vaker buiten kantoor. De medewerkers die dat doen zijn daardoor in de afgelopen twee jaar naar eigen zeggen gelukkiger en productiever geworden.

Een derde van de Nederlandse kantoormedewerkers zit elke dag achter hetzelfde bureau, maar van de resterende 66,5% is ruim de helft (53,6%) in de afgelopen twee jaar steeds meer buiten kantoor gaan werken. 36% doet het nog net zoveel als voorheen, en slechts 10,3% is weer vaker op kantoor te vinden. Dat blijkt uit onderzoek dat, in opdracht van Citrix, is uitgevoerd onder 450 Nederlandse kantoormedewerkers.

Werk en privé gescheiden houden is belangrijk, vindt 66,8% van de respondenten. Toch geeft 73% aan dat geregeld elders kunnen werken een positief effect heeft op hun werk-privé balans. Werknemers uit alle gezinssituaties, leeftijdsgroepen en functieniveaus geven aan dat ze er gelukkiger van worden (66,4%) en dat het hun productiviteit ten goede komt (63%).

Ruim de helft van de respondenten (51,9%) zegt dat ze, door vaker buiten kantoor te werken, een minder vast ritme in hun leven hebben, maar slechts een minderheid (minder dan 15%) geeft aan daar negatieve effecten van te voelen. Buiten vaste werktijden werken (thuis of op kantoor) vindt bijna twee derde van de werknemers (60,6%) wél een probleem.

Het mag van de baas
Ruim de helft van de medewerkers (55,7%) voelt zich door de werkgever gestimuleerd om buiten kantoor te werken. Aan de techniek zal het niet liggen; 84,6% zegt voldoende technische ondersteuning te krijgen om elders te werken, en 62,1% mag er desgewenst ook eigen apparatuur voor gebruiken; slechts een kwart (25,2%) moet daar vooraf van de werkgever toestemming voor vragen. 55,8% gebruikt juist liever geen eigen apparaten voor het werk. Dat is misschien maar goed ook, want 41,6% noemt de eigen apparaten een beveiligingsrisico voor de werkgever. Toch kiest een kwart van de werknemers wél voor eigen apparaten, deels omdat die ‘prettiger werken’ (24,5%), maar ook omdat die sneller zouden zijn (25,6%).

Op het gebruik van software zijn zowel werkgevers als werknemers kritischer: ruim een derde van de respondenten (36,6%) geeft aan dat alternatieve software eerst door de werkgever moet worden goedgekeurd voor het gebruikt mag worden. Ruim de helft (54,4%) zegt dat het gebruik van alternatieve software zelfs helemaal niet is toegestaan. Opvallend is wel dat ruim een kwart (26,2%) niet weet of alternatieve software voor gebruik eerst aan de werkgever moet worden voorgelegd.

48,3% heeft geen specifieke voorkeur voor bepaalde software. Slechts een klein percentage (14,6%) gebruikt liever andere software dan de werkgever ter beschikking stelt. Wel heeft 23,6% het idee dat alternatieve software sneller werkt – maar tegelijkertijd noemt 43,8% alternatieve software een risico voor de werkgever. Toch maakt slechts een kwart (25,8%) zich wel eens zorgen over veiligheid of cybersecurity als ze niet op kantoor werken.

Werken op vakantie is voor managers
Tijdens een normale werkweek zijn Nederlanders graag flexibel, maar in de vakantie ligt dat duidelijk anders. 76,9% van de kantoorwerkers in dit onderzoek is op vakantie niet bereikbaar voor klanten. Voor collega’s maakt 57,7% een uitzondering, maar voor driekwart van die respondenten moet het dan wel echt dringend zijn. Werkmail lezen op vakantie is tot daar aan toe (54,3% doet dat wel eens – 17,3% zelfs regelmatig), maar mail beantwoorden doen alleen de echte tijgers (9,2% doet het regelmatig tot altijd).

Een kwart van de respondenten (25,8%) is tijdens de vakantie echt helemaal niet met werk bezig, maar 59,2% maakt er op vakantie wel degelijk tijd voor vrij. 12,5% van de mensen in dit onderzoek werkt tijdens de vakantie zelfs 5 uur of meer per week. Vooral managers hebben er weinig moeite mee om op vakantie werk mee te nemen als dit zo uitkomt: 40% van de topmanagers vindt dat normaal, tegen 25,8% van het middenkader en 23,9% van de team- of projectleiders. Onder ‘gewone’ medewerkers ziet maar 10,4% daar heil in.

30% van de topmanagers geeft ook aan tijdens de vakantie gewoon door te werken, maar dan op een wat lager pitje; onder het lager management is dat nog geen 10%, en bij medewerkers zelfs maar 1,6%. Het zijn dan ook vooral de topmanagers (40%) die bij het boeken van hun vakantie vooraf controleren of op de bestemming voldoende voorzieningen (zoals WiFi en elektriciteit) aanwezig zijn om te kunnen werken als dat nodig is; van de gewone medewerkers doet slechts 4% dat.

Het onderzoek naar werken buiten kantoor is uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Citrix onder 450 Nederlandse werknemers met een kantoorbaan.

Citrix Persdesk
Naomi van Duin