www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
INFLUX PR#Herken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 71 dagen geleden)
PR: Zeekhoe Communicatie

Fortinet waarschuwt de zorgsector voor drie cyberbedreigingen

Elke minuut downtime door cyberaanvallen kan mensenlevens kosten

Utrecht, 6 augustus 2019 - Het Threat Landscape Report van Fortinet, autoriteit op vlak van cyberbeveiliging, wijst IT-teams in de zorgsector op de voornaamste cyberbedreigingen die hun sector teisteren. Bovenop het in gevaar brengen van mensenlevens kost het herstellen van een beveiligingsincident een zorginstelling gemiddeld 1,2 miljoen euro. Bedrijven in de zorgsector hebben er dus alle belang bij op de hoogte te blijven van populaire aanvalskanalen en -strategieën van cybercriminelen. Het rapport van Fortinet laat drie voornaamste en actuele bedreigingen zien:
  1. Gerichte ransomware-aanvallen
Ziekenhuizen zijn een aantrekkelijk doelwit van ransomware-aanvallen. Deze zijn steeds gerichter en beter gepland. Zo is er de variant LockerGoga die aanmeldingsgegevens voor accounts met speciale toegangsrechten bemachtigt. Dit wijst erop dat cybercriminelen de beveiligingsmechanismen van het netwerk van hun slachtoffer uitvoerig bestuderen en vervolgens passende tegenmaatregelen ontwikkelen. Ook Anatova steekt de kop op. Deze malware versleutelt zoveel mogelijk bestanden en beperkt de kans op gegevensherstel tot een minimum.

Zorginstellingen moeten dus minstens over up-to-date back-ups beschikken. Ze zijn nu vaak bereid om losgeld te betalen en deze toegeeflijkheid is het gevolg van een gebrekkige strategie en planning op het gebied van gegevensherstel en bedrijfscontinuïteit. Na betaling van het losgeld is het mogelijk dat sommige herwonnen data ontbreken of beschadigd blijken te zijn, met alle gevolgen van dien voor de patiëntveiligheid.
  1. ‘Living off the land’-aanvallen
Bij ‘living off the land’-aanvallen maken cybercriminelen misbruik van vooraf geïnstalleerde tools op de systemen van hun doelwit. Detectie wordt voorkomen omdat de geïnjecteerde kwaadaardige code deel uit lijkt te maken van een goedgekeurd proces. PowerShell, deel van Windows, is bijzonder in trek bij cybercriminelen. Zij gebruiken deze beheer- en scripttool om ransomware en andere kwaadaardige code te verspreiden, om data te versleutelen en om zich een weg door het netwerk van hun slachtoffer te banen.

Aangezien er een steeds groter aantal IoT-apparaten worden verbonden met het netwerk zouden IT-teams daarom alle apparatuur regelmatig moeten inspecteren. Zo voorkomen ze dat vooraf geïnstalleerde tools door hackers als springplank naar het netwerk worden gebruikt.
  1. Activiteiten voor en na een beveiligingsincident
In de gezondheidszorg is uptime van levensbelang. Zo moet het netwerk van de spoeddienst te allen tijde beschikbaar zijn terwijl in andere afdelingen de activiteit na de kantooruren wel stilvalt. Apparaten die zich dan buiten de gangbare werktijden aanmelden, kunnen wijzen op een cyberaanval. Zo kunnen bedrijfskritische netwerken zoals dat van de spoeddienst kwetsbaar worden. Zorginstellingen moeten daarom een extra beveiligingslaag aanbrengen door dergelijke netwerken te segmenteren. Daarnaast moeten ze apparaten die afwijkend gedrag vertonen in quarantaine zetten totdat de reden voor dit gedrag is achterhaald.

Uit het onderzoek van Fortinet blijkt ook dat cybercriminelen altijd op zoek zijn naar het tijdstip dat hen optimale kansen biedt. Zo vinden activiteiten in aanloop naar hacks ruwweg drie keer waarschijnlijker plaats tijdens werkdagen. De belangrijkste reden hiervoor is dat er voor misbruik van kwetsbaarheden vaak een bepaalde handeling van een gebruiker nodig is, zoals het klikken op een link in een phishingmail. Cybercriminelen willen optimaal gebruikmaken van deze momenten, wanneer er sprake is van intensief internetgebruik. Daarom is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen werkdagen en weekends bij het filteren van het internetverkeer om inzicht te verwerven in de killchain van uiteenlopende cyberaanvallen.

Over Fortinet
Fortinet (NASDAQ: FTNT) beschermt ’s werelds grootste ondernemingen, internetproviders en overheidsorganisaties. Het biedt organisaties intelligente, naadloze bescherming van hun groeiende aanvalsoppervlak en stelt hen in staat om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen die aan hun grenzeloze netwerk worden gesteld, nu en in de toekomst. Alleen de Fortinet Security Fabric-architectuur is in staat om compromisloze beveiliging te bieden als oplossing voor de meest prangende uitdagingen op beveiligingsgebied, of het nu gaat om mobiele, netwerk-, applicatie- of cloudomgevingen. Fortinet heeft wereldwijd de meeste beveiligingsappliances verkocht. Meer dan 415,000  klanten vertrouwen op Fortinet voor effectieve bescherming van hun organisatie. Kom meer te weten op http://www.fortinet.com, het blog van Fortinet en FortiGuard Labs.

Noot voor de redactie [niet voor publicatie]
Meer informatie over dit bericht of over Fortinet kunt u opvragen bij:
Karianne Hoekstra
Zeekhoe Communicatie
M. +31 (0)6-460 80656
E. karianne@zeekhoe.nl
Laatste van Fortinet
Onderzoek Fortinet: ruim twee derde van alle organisaties was doelwit van minstens één ransomware-aanval

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Fortinet gaat een miljoen mensen gratis helpen bij opleiding tot security-professional
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Verstreken tijd: 2 jaar en 71 dagen
Fortinet contact

Logo Fortinet

www.fortinet.com
Fortinet sociaal

Fortinet tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix