ContentbureauContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!
PR: Archetype Agency BV

Gewenste relatie tussen maatschappelijk betrokkenheid van bedrijven en hun succes op de lange termijn

Amsterdam, 23 juli 2019 - Vooruitlopend op Earth Overshoot Day op 29 juli, kondigt Schneider Electric, de leider in digitale transformatie van energiemanagement en automatisering, aan achter de one-planet gedachte te staan en one-planet compatibiliteit te promoten als speerpunt voor zakelijk succes op lange termijn. De baanbrekende whitepaper van Schneider Electric, die vandaag gepubliceerd wordt, beschrijft de gedetailleerde aanpak en de onderbouwende cijfers voor one-planet compatibiliteit en de welvaart van de mensheid. Het is ontwikkeld in samenwerking met Global Footprint Network, de internationale duurzaamheidsorganisatie die een pioniersrol speelde in Ecological Footprint, het wereldwijde footprint netwerk.

Earth Overshoot Day markeert de dag waarop de menselijke vraag naar voedsel, vezels, hout en koolstofabsorptie (de globale ecologische voetafdruk) groter is dan de hoeveelheid biologische hulpbronnen die de ecosystemen van de aarde in het hele jaar kunnen vernieuwen (de wereldwijde biocapaciteit). Dit jaar valt Earth Overshoot Day volgens Global Footprint Network op de vroegste datum ooit, namelijk 29 juli. Deze datum laat zien dat de mens de biologische bronnen 1,75 keer sneller gebruikt dan de natuur ze kan vernieuwen. Door het uitputten van de natuurlijke grondstoffen van de aarde verslechtert het ecologische tekort jaarlijks met vier maanden. Men beweert dat de mens 1.75 planeet ‘gebruikt’ van de beschikbare 1.0 planeet. Koolstofemissies vormen 60% van de totale ecologische voetafdruk.

Evolutie van Earth Overshoot Day van 1970 tot 2019

Sinds we vanaf het begin van de jaren 70 bekend zijn met de ecologische overschrijding, blijft Earth Overshoot Day op de kalender naar voren kruipen. Dertig jaar geleden viel de dag in oktober en binnen tien jaar verschoof dat naar eind september. Daarna constateerden we een groeivertraging in de snelheid maar het tempo is in de afgelopen twee jaar opnieuw gestegen als gevolg van de opname van koolstofemissies.

De trend is omkeerbaar
De one-planet compatibiliteit vereist dat de datum van Earth Overshoot Day verschuift naar 31 december of later. Het decarboniseren van de economie is een krachtig instrument voor #MoveTheDate. Door de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen met de helft te verminderen, zou de datum volgens het Global Footprint Network drie maanden naar achteren kunnen worden geschoven. De afgelopen twee jaar werkte Schneider Electric samen met Global Footprint Network aan oplossingen. Onderzoek door deze twee organisaties toont aan dat als 100% van de bestaande infrastructuur van gebouwen en industrie zou zijn uitgerust met direct beschikbare energie-efficiëntie en hernieuwbare energietechnologie van Schneider Electric en zijn partners, ervan uitgaande dat er geen veranderingen zouden plaatsvinden in menselijke gewoonten, we de datum nog eens met ruim 21 dagen kunnen uitstellen. Dit betekent dat alleen aanpassingen aan energie een verschil van drie weken kunnen maken. Als we Earth Overshoot Day elk jaar vijf dagen vooruit kunnen schuiven, zullen we vóór 2050 weer one-planet compatible zijn, in overeenstemming met het klimaatakkoord van Parijs.

"Een toonaangevend bedrijf als Schneider Electric, wiens bedrijfsstrategie geënt is op efficiëntie in energie en hulpbronnen, heeft noodzakelijkerwijs een goedlopend bedrijfsmodel omdat het erop is gericht om de menselijke inbreng in de ecologische overshoot te elimineren", zegt Global Footprint Network-oprichter Mathis Wackernagel.

“One-planet compatibiliteit moet een nieuwe maatstaf worden voor hoe een bepaalde bedrijfsstrategie de samenleving helpt, of niet, om de datum van Earth Overshoot Day te verschuiven", zegt Xavier Houot, Senior Vice President Global Safety, Environment, Real Estate. "Zo'n maatstaf dwingt tot de aanname van een blik van buiten naar binnen en zelfbeschouwing: 'Werkt ons bedrijf binnen de beperkingen en grenzen van one-planet?' en 'Helpen onze aanbiedingen onze klanten om niet bij te dragen aan ecologische tekorten?'. Als de antwoorden positief zijn, is welvaart op lange termijn veel waarschijnlijker. Deel uitmaken van de oplossing wordt steeds zwaarder in de ogen van investeerders, de markt... en millennials!"

Implicaties voor bedrijven
In 2019 werkten Schneider Electric en Global Footprint Network samen om bedrijfsleiders te laten beoordelen hoe het principe van one-planet differentiatie en waarde op de markt kan bieden. One-planet bedrijven zijn bedrijven die goederen en diensten leveren die bijdragen aan de balans tussen wat de ecosystemen van de aarde kunnen bieden en de wensen van de mens. Meer specifiek, bedrijven waarvan de bedrijfsmodellen het welzijn van de mens vergroten en tegelijkertijd een grote mate van zekerheid in grondstoffenbevoorrading met zich meebrengen (zie figuur 2) zullen op de lange termijn waarschijnlijk een grotere kans op economisch succes hebben dan bedrijven die niet one-planet proof zijn en die dan ook onvermijdelijk geconfronteerd worden met een teruglopende vraag en toenemende risico's.

Figuur 2

Zogenaamde ‘one-planet prosperity’ is een eenvoudige maatstaf om de strategieën van bedrijven te beoordelen aan de hand van twee essentiële vragen: "werk ik volgens de verplichtingen van one- planet?" en "helpen mijn aanbiedingen de klanten om niet bij te dragen aan ecologische tekorten?”, zoals vermeld staat in de whitepaper die op 22 juli gepubliceerd werd voor topmanagement. Met de titel 'The business case for one-planet prosperity', presenteert de whitepaper strategieën voor verschillende bedrijven in diverse sectoren om op de lange termijn voordeel te halen uit zaken als energie, voedsel, gezondheidszorg en afvalverwerking.

Download hier de whitepaper die Schneider Electric heeft gepubliceerd.

* De whitepaper werd gepresenteerd door Schneider Electric en Global Footprint Network, met #SEMoveTheDate in een tweet-chat mee kunt discussiëren.

Over Global Footprint Network
Global Footprint Network, een pionier op het gebied van de ecologische voetafdruk, is een internationale organisatie voor duurzaamheid die de wereld helpt te leven op de middelen van de aarde en reageert op de klimaatverandering. Sinds 2003 hebben we met meer dan 50 landen, 30 steden en 70 wereldwijde partners samengewerkt om wetenschappelijke inzichten te bieden die een impact hebben gehad op beleid en investeringsbeslissingen met een groot effect. Samen creëren we een toekomst waarin we allemaal kunnen functioneren binnen de grenzen van onze enige planeet.

Over Schneider Electric
Schneider Electric leidt de digitale transformatie van energiemanagement en automatisering in huizen, gebouwen, datacenters, infrastructuur en industrieën. Met aanwezigheid in meer dan honderd landen, is Schneider de onbetwiste leider in energiemanagement (medium voltage, low voltage en secure power) en automatiseringssystemen. We leveren geïntegreerde efficiënte oplossingen waarbij we energie, automatisering en software combineren. In ons wereldwijde ecosysteem, werken we samen met het grootste partner-, integrator- en ontwikkelaarsnetwerk op ons open platform om real-time controle en operationele efficiëntie te realiseren. We geloven dat onze mensen en partners Schneider tot een succesvolle organisatie maken. Met onze inzet op het gebied van innovatie, diversiteit en duurzaamheid, zorgen wij voor ‘Life is On’; voor iedereen, overal en op ieder moment.

Hashtags:  #LifeIsOn #EcoStruxure #MoveTheDate #EarthOvershootDay
Tags bij dit bericht
Eerder van Schneider Electric
10 dec 2019 Schneider Electric bevestigt duurzaamheidsambities tijdens COP25

9 dec 2019 Schneider Electric brengt het eerste serverrek met geïntegreerde vloeistofkoeling in de datacenterindustrie

28 nov 2019 TechBinder and Schneider Electric join forces for Augmented Reality proposition
Citrix maakt werk persoonlijker

Workfront benoemt Maria Alvarez tot lid van de Raad van Bestuur

Uniserver neemt datacenterinfrastructuur van Detron over

Collibra, the data intelligence company, stelt Madan Gadde aan als Chief Customer Officer

Helft gemeenteambtenaren: gemeente voldoet niet aan digitale behoeften burger

Schuldgevoel consument het grootst bij bestelling pakket uit ander werelddeel

SMS versturen: ook in de winter een uitkomst!

Cegeka versterkt internationale positie door overname KPN Consulting

Cybersecurity visie op 2020

Nedap video release: Royal Swinkels Family Brewers

OKI breidt distributie uit met M.K. Computer Electronic voor OKI onderdelen

Panasonic Toughbook verstevigt positie als Europees leider van robuuste notebooks en tablets

Nieuw research-team SentinelOne vindt link tussen crimeware-organisatie TrickBot en Noord-Koreaanse Lazarus-aanvallers

Vooraanstaand onderzoeksbureau noemt Trend Micro leider in Cloud Workload Security

Let op: 'Handige' zoekmachine blijkt vaak wolf in schaapskleren

Experts: richt nationaal informatiepunt quantumtechnologie op

TIE Kinetix: Publication of Annual Report 2019
Cisco presenteert plan voor het internet voor het volgende decennium digitale innovatie

Valid benoemd tot Veeam Accredited Services Provider (VASP)

Google’s Year in Search: Ajax en Duncan trending in 2019

Gina van der Werf steps down as Supervisory Board member ICT Group

KPN Ventures investeert opnieuw in Sensara

Selligent en Cisco bundelen krachten voor een datagestuurde omnichannelklantervaring

Pepperminds kiest Pink Elephant als ICT-partner

Uitwisseling tussen patiënt en zorgverlener vergemakkelijkt door Zorgplatform en BeterDichtbij

Europees Bureau voor Visserijcontrole gunt contract aan Unisys voor IT-diensten en ondersteuning om visbestanden in stand te helpen houden

Een op de drie Nederlandse werknemers niet op de hoogte van AVG-beleid

Eerste Media Hack Day geslaagd voor alle partijen

Healthcare startup Kermit ontwikkelt analyseplatform met Mendix

Adobe voorspelt de visuele trends voor 2020

Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital en BAM

Cybersecurity in 2020: vier voorspellingen

Onderzoek Ericsson: De 10 consumententrends voor 2030 – ‘Het internet van zintuigen’

Hoe meet je de werkelijke economische impact van cyberaanvallen?

Logo Archetype Agency BV

Logo Ictivity

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl