Contentbureauwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (2 jaar en 89 dagen geleden)
PR: Zeekhoe Communicatie

Fortinet: vier tips voor een relaxte (digitale) zomer

Utrecht, 17 juli 2019 - Fortinet, wereldwijd leider in uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde oplossingen voor cyberbeveiliging, waarschuwt vakantiegangers voor onveilige netwerken én biedt tips voor digitale voorzorgsmaatregelen tegen mogelijke cybercriminelen.

Wifi-netwerken op vakantie zijn misschien onbekend, maar zeker niet onbemind. Publieke netwerken worden veel gebruikt om contact te houden met het thuisfront of om zakelijke mail te checken. Dit biedt kansen voor cybercriminelen. Hoe kun je er voor zorgen dat je persoonlijke gegevens niet in handen vallen van kwaadwillende? Vier tips om veilig de zomer door te komen:

1. Blijf verbonden, maar waak voor foute routers
Publieke wifi-netwerken maken vaak gebruik van draadloze access points en deze zijn vaak veilig,  maar soms  gebruiken cybercriminelen loksystemen die zich voor draadloze access points uitgeven. Als je daar argeloos op inlogt, kunnen hackers de gegevensoverdracht tussen jou en een webwinkel, je bank of je thuisbewakingssystem onderscheppen. Dit gebeurt vaak op luchthavens en in horecagelegenheden.

Een bijkomend probleem is dat ‘smart’ apparaten automatisch naar bekende verbindingspunten zoeken, zoals je draadloze thuisnetwerk. Bij een geavanceerde aanval wordt je smartphone gevraagd naar welke SSID die zoekt. Als je smartphone aangeeft dat die op zoek is naar de router bij je thuis, zegt het systeem van de hackers ‘Gelukt! Ik ben die router’. Je smartphone, die lang niet zo slim is als zijn naam doet vermoeden, maakt vervolgens klakkeloos een verbinding.

Twee maatregelen tegen frauduleuze access points:
  • Vraag een medewerker op de locatie om de correcte naam (van de SSID) van het draadloze netwerk voordat je een verbinding maakt.
  • Installeer VPN-software op je laptop of smartphone, zodat je veilige, versleutelde verbindingen kunt maken.
2. Zwakke wachtwoorden
Ondanks alle waarschuwingen gebeurt het nog steeds: veel mensen gebruiken hetzelfde wachtwoord voor alle accounts. Het vervelende is dat als een hacker één wachtwoord in handen krijgt, hij gelijk het wachtwoord voor al je accounts weet.

Hier zijn een paar dingen die je kunt doen:
  • Maak gebruik van een password manager. Dit is een soort van digitale kluis waarin je de gebruikersnamen en wachtwoorden voor al je accounts kunt opslaan. Dat betekent dat je nog maar één wachtwoord hoeft te onthouden: dat voor je password manager.
  • Stel een automatische herinnering in je digitale agenda in zodat je niet vergeet om je wachtwoorden om de paar weken te wijzigen.
  • Maak waar mogelijk gebruik van two-factor authentication (tweestappenverificatie).
3. Klik vooral niet op die ene link
Open nooit e-mailberichten van mensen die je niet kent, en klik al helemaal niet op links of bijlagen bij dergelijke mails. Wees extra op je hoede voor e-mails met een veelbelovende of alarmerende titel, zoals een geldaanbod of een betalingsherinnering voor iets wat je nooit hebt aangeschaft.

Ook e-mails van bekenden kunnen niet zijn wat ze lijken. Cybercriminelen maken vaak gebruik van gehackte e-mailaccounts om malware te versturen naar mensen in de lijst met contactpersonen. Want dat vergroot natuurlijk de kans dat de ontvanger op links en bijlagen klikt.

Websites zijn ook niet altijd veilig. Bekijk daarom elke onbekende site kritisch. Kloppen de links en werken ze snel? Als je de muisaanwijzer op een link zet, zie je het werkelijke internetadres. Bevat het cijfers waar letters horen te staan, zoals amaz0n.com, of is het ongebruikelijk lang? Als dat het geval is moet je niet op de link klikken. De kans is dan groot dat je naar een phishing-site wordt doorgeleid die is ingericht om je persoonsgegevens te stelen en voor identiteitsfraude te gebruiken.

4. Wees voorzichtig met social media
Het wordt al vaak gezegd, maar toch nog een keertje: weersta de neiging om op social media aan te kondigen dat je op vakantie gaat. Je bent natuurlijk reuze enthousiast en wilt iedereen over je reisbestemming vertellen. Helaas bestaat de kans dat andere mensen meekijken. Daarmee loop je de kans dat inbrekers weet krijgen van je afwezigheid. En je zou al evenmin persoonlijke informatie over jezelf en/of je gezinsleden op social media moeten achterlaten. Die kan namelijk door hackers worden misbruikt voor het opstellen van overtuigend overkomende e-mailberichten met kwaadaardige inhoud.

Over Fortinet
Fortinet (NASDAQ: FTNT) beschermt ’s werelds grootste ondernemingen, internetproviders en overheidsorganisaties. Het biedt organisaties intelligente, naadloze bescherming van hun groeiende aanvalsoppervlak en stelt hen in staat om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen die aan hun grenzeloze netwerk worden gesteld, nu en in de toekomst. Alleen de Fortinet Security Fabric-architectuur is in staat om compromisloze beveiliging te bieden als oplossing voor de meest prangende uitdagingen op beveiligingsgebied, of het nu gaat om mobiele, netwerk-, applicatie- of cloudomgevingen. Fortinet heeft wereldwijd de meeste beveiligingsappliances verkocht. Meer dan 400,000  klanten vertrouwen op Fortinet voor effectieve bescherming van hun organisatie. Kom meer te weten op http://www.fortinet.com, het blog van Fortinet en FortiGuard Labs.

Noot voor de redactie [niet voor publicatie]
Meer informatie over dit bericht of over Fortinet kunt u opvragen bij:
Karianne Hoekstra
Zeekhoe Communicatie
M. +31 (0)6-460 80656
E. karianne@zeekhoe.nl
Laatste van Fortinet
Linksys en Fortinet kondigen strategische samenwerking aan om thuiswerkers uiterst snelle en veilige verbindingen te leveren

Fortinet breidt partnerprogramma Engage uit

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet
Verstreken tijd: 2 jaar en 89 dagen
Fortinet contact

Logo Fortinet

www.fortinet.com
Fortinet sociaal

Fortinet tweets

Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo SurveyMonkey
Logo Schneider Electric
Logo NorthC Datacenters