www.LVTPR.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Getest op Zwarte Cross: uitschuifbare bank die festival socialer maakt voor rolstoelgebruikers

Diverse innovaties op festivals Zwarte Cross en Welcome to The Village.Onder meer eten van insecten, mobiele zonnepanelen en bestellen per QR-code getest.

Steeds meer festivals besteden aandacht aan de toegankelijkheid van het evenement voor mindervalide bezoekers, bijvoorbeeld door het neerzetten van een rolstoelpodium. In het Gelderse Lichtenvoorde, waar morgen de Zwarte Cross losbarst, gaan ze dit jaar nog een stap verder. Voor het eerst wordt een uitschuifbare rolstoelbank getest, waarmee de ondernemers van ‘Ongeremd’ mindervalide bezoekers een betere en socialere festivalervaring willen bieden. Het is één van de innovaties die de komende dagen op de Zwarte Cross én Welcome to The Village in Leeuwarden aanwezig zijn namens Innofest, een stichting die festivals inzet als living labs om ondernemers zo de kans te geven hun prototypes te testen.

Samen met vier mede-ontwerpers van de HKU ontwikkelde Yara Roosendaal de uitschuifbare rolstoelbank. Het project begon met de vraag vanuit een expertisecentrum voor zorghulpmiddelen, vertelt Roosendaal. “Zij wilden weten hoe festivals toegankelijker te maken zijn voor rolstoelgebruikers. Navraag bij de doelgroep leerde dat hun grootste frustraties op festivals voortkomen uit het verschil in oog- en spreekhoogte tussen rolstoelgebruikers en niet-rolstoelgebruikers. Zo is het idee van de rolstoelbank ontstaan: een uitschuifbare zitting in het wiel van de rolstoel, die het mogelijk maakt om op gelijke hoogte naast de rolstoelgebruiker te kunnen zitten. En dat kan natuurlijk ook buiten het festivalterrein van enorme waarde zijn.”

‘Hier hebben de meeste niet-rolstoelgebruikers nog nooit over nagedacht’
Tijdens de Zwarte Cross wordt getest hoe de innovatie aanslaat bij het publiek. Een spannend moment voor de ondernemers. “Bij het doorontwikkelen van de rolstoelbank is het cruciaal om de doelgroep zo veel mogelijk te betrekken. De Zwarte Cross is daarom een ideale testplek: zo’n festival zit vol met sociale momenten waarop de rolstoelbank goed tot zijn recht kan komen”, zegt Roosendaal. De innovatiescout van Innofest, Friso Visser, is ook enthousiast. “Het interessante aan deze innovatie is dat het een oplossing is voor een probleem waar de meeste niet-rolstoelgebruikers nog nooit over na hebben gedacht”, geeft Visser aan.

Naast ‘Ongeremd’ zijn er op de Zwarte Cross nog een tweetal innovaties aanwezig. De ondernemers van De Krekerij testen hoe hun insectenhapjes bij bezoekers in de smaak vallen en de mobiele zonnepanelen van Volta Energy moeten een afgelegen plek op het festival van stroom voorzien.

Nieuw leven voor de ANWB-praatpaal op Welcome to The Village
Tegelijkertijd met de Zwarte Cross vindt in Leeuwarden het festival Welcome to The Village plaats. Ook in natuurgebied De Groene Ster zijn verschillende ondernemers namens Innofest aanwezig. Zo hebben de ondernemers van Satys een oude ANWB-praatpaal omgebouwd tot instrument om op laagdrempelige en ludieke wijze feedback van festivalbezoekers op te halen. Bramr test hun bestelsysteem via QR-code waardoor mensen minder lang in de rij hoeven te staan.

In het backstagegebied testen gasten en festivalmedewerkers een nieuwe duurzame beker van de Pacombi Group, terwijl de ondernemers van Calix testen hoe hun bekerhouder voor herbruikbare hardcups de bezoekers bevalt. Finner test een digitale token waarmee informatie sneller en efficiënter gedeeld kan worden. En de bedenkers van Givt onderzoeken een nieuw verdienmodel voor hun doneerapp: bezoekers kunnen tegen betaling hun telefoon opladen en zo de goede doelen van het festival ondersteunen.

***EINDE PERSBERICHT***

Over Innofest
Innofest is een innovatiestimuleringsprogramma dat het succes van innovatieve ondernemers vergroot door hen een kans te geven om hun prototypes op vooraanstaande Nederlandse festivals te testen. Dat is hard nodig, aangezien negen van de tien innovaties faalt. Vaak omdat een prototype onvoldoende getest wordt voordat het op de markt gebracht wordt. Innofest doet daar wat aan en zet festivals in om innovaties te testen.

Festivals zijn tijdelijke samenlevingen, met hun eigen energievoorziening, waterinfrastructuur, afval, voedsel, logistiek en duizenden eindgebruikers van innovatie: de festivalbezoekers. De bij Innofest betrokken festivals stellen hun festivalterrein open als een levend laboratorium. Door prototypes in deze minimaatschappij te testen, halen ondernemers cruciale feedback op, bouwen aan hun trackreckord en netwerk en leggen ze contacten met potentiële klanten. www.innofest.co
Laatste van Stichting Innofest
Thuisblijvers Oerol testen duurzame voedselinnovaties

Impact maken dankzij festivaltests: inschrijving Innofestseizoen 2020 van start

Getest op Noorderzon: biologisch afbreekbare regencape, uitschuifbare rolstoelbank en een interactieve plattegrond op je mobiel
Stichting Inno.. contact

Logo Stichting Innofest

Stichting Inno.. sociaal

Stichting Inno.. tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise