www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
2483 volgers blijven op de hoogte!

Investeerders gaan meer investeren in diversiteit en roepen andere VC’s op hetzelfde te doen

25 vooruitstrevende Nederlandse durfkapitaal investeerders (VC’s) en TechLeap.NL (het vervolg op StartupDelta) gaan onder de noemer #FundRight het gezamenlijke initiatief aan dat moet leiden tot een diverser startup-ecosysteem. Als eerste stap adresseren ze vandaag gelijke funding-mogelijkheden voor vrouwelijke founders met het ondertekenen van het diversiteitsstatement. Ook roepen zij andere VC’s op om ook deze verklaring te onderschrijven.

'Wij, de deelnemende Nederlandse risicokapitaal-investeerders, geloven in gelijke toegang tot financiering en kansen voor alle oprichters, ongeacht hun achtergrond of geslacht’, schrijven de VC’s. Ze erkennen ook dat die gelijkheid er nu niet is. Een veelzeggend feit is dat (in 2017) 1,6 % van alle VC investeringen in Nederland naar bedrijven ging die waren opgericht en geleid door vrouwen en maar 6,8 % naar diverse teams*. Dit ondanks het feit dat uit onderzoek blijkt dat diverse teams een positieve invloed hebben op de prestaties.

Geen woorden maar daden
Met het onderschrijven van het statement nemen de VC’s niet alleen een standpunt in ten aanzien van #FundRight, maar nemen zij ook hun verantwoordelijkheid door zich te committeren aan de volgende acties:

-Binnen 3 jaar na deze verklaring zullen wij als deelnemende VC’s zelf en de management teams van onze huidige en toekomstige portfoliobedrijven een bezetting hebben die voor 35% uit vrouwen bestaat.

-Een aanzienlijk percentage van de bedrijven waarin we (mede)investeren, is (mede)opgericht door een vrouw.

-Wij zullen, uitgevoerd door TechLeap.NL, een jaarverslag publiceren met de belangrijkste statistieken over de genderdiversiteit van Nederlandse risicokapitaalinvesteerders en hun portefeuillebedrijven.

-Wij dragen onze verklaring actief uit, delen onze ervaringen en benaderingen met elkaar, met als einddoel om in 2022 100% van alle Nederlandse durfkapitaalinvesteerders te hebben ingeschreven.

#FundRight
#FundRight kwam mede tot stand na een vorig najaar verschenen onderzoek onder particuliere investeringsfondsen door investeerders Eva de Mol en Janneke Niessen. Daaruit bleek dat Nederlandse fondsen vrijwel al hun geld steken in startups die door mannen worden geleid.

Alexander Ribbink, General Partner Keen Venture Partners: “FundRight is een initiatief vanuit de sector om het diversiteitsprobleem te adresseren en sterkere VC’s en startups te ontwikkelen. Diverse teams presteren beter dan mono-teams enVC’s en startups die diversiteit omarmen, maken zich veelzijdiger, weerbaarder en sterker.Met FundRight willen we bewustzijn en verandering creëren in de venture capital sector en zo bijdragen aan een sterker startup ecosysteem.”

Constantijn van Oranje, Special Envoy TechLeap.NL. “FundRight is een belangrijk initiatief. Meer VC’s moeten hun verantwoordelijkheid nemen om meer te investeren in door vrouwen geleide ondernemingen en diverse teams. De huidige situatie is niet alleen een verspilling van talent, zo’n monocultuur kan ook een bedreiging vormen voor het succes van bedrijven.”

Rina Joosten, mede-oprichter van Seedlink Tech: “Het dagelijks aan baanbrekende technologie werken is het leukste dat er is. Diverse achtergronden zijn voor ons daarbij cruciaal – alleen dan kun je op verschillende manieren tegen een probleem aankijken. Diversiteit is voor ons dus een no-brainer. Niet omdat het zo hoort, maar omdat we anders niet de beste resultaten kunnen halen. Dat nu ook VC’s met een diversere bril naar startups en hun eigen teams gaan kijken, zorgt niet alleen voor sterkere VC's en startups, maar komt ook het hele ecosysteem ten goede.”

Eline Leijten, mede-oprichter van Plugify: “De lancering van Fundright is een mijlpaal om te vieren. Ik vind het geweldig te zien hoeveel vrouwen en mannen zich vierkant scharen achter de economische - en morele noodzaak van meer diversiteit en inclusie in ons homogene startup ecosysteem. De initiatiefnemers van Fundright leveren daar een grote bijdrage aan.”

Voor meer info over het initiatief, het statement, de aangesloten VC’s en betrokken female founders, bezoek: www.fundright.nl.

Over #FundRight
#Fundright is een gezamenlijk initiatief van de VC’s en TechLeap.NL, het vervolg van StartupDelta. Het doel van #FundRight is gelijke toegang tot financiering en kansen voor alle oprichters creëren, ongeacht hun achtergrond of geslacht. De campagne start af op met de focus op diversiteit op geslacht, de bedoeling is dat in een later stadium ook bewustzijn wordt gecreëerd voor de noodzaak van gelijke toegang op basis van bijvoorbeeld etnische achtergrond en seksuele voorkeur.

Voor meer informatie over dit persbericht, neem contact op met: Rutger Huizenga, Communication Lead TechLeap.NL: rutger@startupdelta.org, 06-52519583

*De cijfers komen uit het onderzoek van Eva de Mol en Janneke Niessen. Lees hier meer over dat onderzoek.

Oasen en Schneider Electric bundelen krachten voor betaalbaar duurzaam drinkwater

nCipher introduceert cloud-first-architectuur voor beveiliging en controle van public en private clouds

Forrester studie: 66 procent van de ondernemingen verhoogt het komende jaar zijn uitgaven aan RPA-robotsoftware

Fullstaq eerste gecertificeerde Kubernetes adviesbureau in Nederland

Trivento stelt nieuwe commercieel directeur aan

Björn Nievergeld door Conclusion Zuyd aangesteld als Manager Implementatie, Transitie en Roadmap

SentinelOne benoemt Daniel Kollberg als Vice President voor EMEA

Adrian McDonald gepromoveerd tot President EMEA van Dell Technologies

Rabo Corporate Investments stapt in e-scooter deelsysteem GO Sharing
IFS overtreft de markt in 2019 met 32 procent groei in licenties en EBITDA

Cisco Live 2020 laat de nieuwste transformatieve technologieën zien

Cisco versnelt applicaties in een hybride multicloud-wereld

Solipsis deelt 5 praktische tips voor een sterk beleid op het gebied van cybersecurity en privacy

Collibra lanceert Data Lineage, een geautomatiseerde Data Lifecycle Mapping functie

IPsoft’s digitale medewerker Amelia wordt nu nog menselijker

De juiste mobiele computerapparatuur verbetert productiviteit en efficiëntie van werknemers

IGEL breidt samenwerking met Login VSI uit met de integratie van Login Enterprise en IGEL OS

Fabrikanten investeren fors in Customer Experience

iSHARE adapter in SAP App Store

Persuitnodiging Digital Days: scholieren aan de slag met uitdagende ICT-vraagstukken
Techleap.nl contact

Logo Techleap.nl

Rutger Huizenga
  rutger@techleap.nl
  www.techleap.nl
Techleap.nl sociaal

Techleap.nl tweets

Logo ConoScenza
Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Schneider Electric
Logo UiPath
Logo Conclusion Zuyd
Logo IFS
Logo Cisco
Logo Solipsis b.v.
Logo Collibra
Logo Genesys
Logo Dell Boomi
Logo AEB
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Zircon
Logo myBrand
Logo NetApp

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com