www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 80 dagen geleden)
PR: Lubbers De Jong

Platform Linked Data Nederland en MarkLogic starten samenwerking met introductie van ‘Linked Open Data’ spel

Utrecht, 3 juli 2019 – MarkLogic kondigt een samenwerking aan met Platform Linked Data Nederland (PLDN), een netwerk van experts dat kennisdeling bevordert over deze gestandaardiseerde methode om informatiebronnen te koppelen. De partijen gaan zich gezamenlijk inzetten om de kracht van Linked Data nog breder onder de aandacht te brengen. Daarom wordt afgetrapt met de introductie van Play-a-LOD, een kaartspel waarmee voor iedereen begrijpelijk wordt hoe het aanbrengen van samenhang tussen data werkt, en hoe dit leidt tot meer inzicht.

image
v.l.n.r.: Jurriaan Krielaart, Territory Director Norther Europe bij MarkLogic; Marcia van Oploo namens PLDN; Gary Bloom, CEO van MarkLogic en Erwin Folmer namens PLDN.

De samenwerking tussen MarkLogic en Platform Linked Data Nederland werd officieel bekend gemaakt tijdens MarkLogic 360, het jaarlijkse community-evenement rond datagestuurde innovatie. Ruim 300 experts uit het bedrijfsleven, de overheid en kennisinstellingen waren getuige van de aankondiging in de Amsterdome. Erwin Folmer (werkzaam bij Universiteit Twente en het Kadaster) en Marcia van Oploo (werkzaam bij Kennisnet) overhandigden namens PLDN het eerste exemplaar van Play-a-LOD aan Gary Bloom en Jurriaan Krielaart, respectievelijk de CEO en Territory Director Northern Europe van MarkLogic. Het spel is speciaal door Platform Linked Data Nederland ontwikkeld om op een zeer laagdrempelige manier de kracht van ‘triples’ uit te leggen, de basis van de Linked Data-methode.

“Wij zijn zeer verheugd om het Platform Linked Data Nederland te steunen bij het versnellen van kennisdeling rond deze standaard en zijn onderliggende frameworks,” aldus Krielaart. “Dit is een revolutie voor de manier waarop organisaties met hun informatie omgaan, en als technologieleverancier heeft MarkLogic ruime kennis en ervaring bij het implementeren van Linked Data.”

Gegevens delen en verbinden
Linked Data is een digitale methode om gestructureerde gegevens online beschikbaar te maken, en deze op een gestandaardiseerde manier te verbinden met andere gegevensbronnen. De methode is gebaseerd op webstandaarden als http-uri's en rdf, en vereist een geschikt dataplatform voor de implementatie van semantische triples. Door verzamelingen van data met elkaar te verbinden, ontstaat er samenhang en kunnen er nieuwe inzichten ontstaan. Zo wordt informatie meer dan de som der delen, en het zorgt ervoor dat verschillende partijen niet individueel meer verantwoordelijk hoeven te zijn voor het beheren en actualiseren van informatiebronnen van derden.

Simpel gesteld maakt Linked Data unieke concepten van woorden of dingen (zoals ‘Den Haag’ of ‘olifant’), en beschrijft daarnaast de onderlinge relatie tussen die concepten. Die begrippen krijgen vervolgens steeds meer betekenis door er meer beschrijvingen aan te linken, zoals: ‘Den Haag’ is een ‘stad’, gelegen in ‘Nederland’, en de ‘hoofdstad van Zuid-Holland’. Op dezelfde wijze zorgt het linken van webdocumenten ervoor dat de inhoud meer betekenis (context) krijgt, en daardoor worden zoekresultaten nauwkeuriger en relevanter.

“Om de kracht van Linked Data te laten zien, willen we de onderliggende concepten voor een zo breed mogelijk publiek begrijpelijk maken”, zegt Erwin Folmer namens PLDN. “Daarvoor is Play-a-LOD belangrijk. Om het vervolgens in de praktijk toepasbaar te maken, zijn we afhankelijk van leveranciers zoals MarkLogic, die de standaard omarmen, door RDF triples en semantiek te ondersteunen. Daardoor wordt het voor steeds meer organisaties eenvoudiger om ermee te werken”.

Play-a-LOD is verkrijgbaar via de website van PLDN en via Bol.com.

Over MarkLogic
MarkLogic helpt organisaties overzicht te krijgen van al hun gegevens. Daarmee vergroten ze hun flexibiliteit, verlagen ze de IT-kosten en kunnen ze de gegevens veilig delen. Door het integreren van data te vereenvoudigen met de MarkLogic Data Hub, krijgen organisaties sneller dan ooit een 360 graden weergave van al hun gegevens. Grote organisaties over de hele wereld vertrouwen op MarkLogic voor de verwerking van hun bedrijfskritische gegevens – onder andere in de financiële dienstverlening, overheid, media, en maak-industrie. MarkLogic heeft verschillende kantoren in Europa, Azië, Australië en de VS, met het hoofdkantoor in Silicon Valley. Het Noord-Europese hoofdkantoor bevindt zich in Utrecht. Ga voor meer informatie naar www.marklogic.com.

## EINDE ##

Voor een sample van het Play-a-LOD-spel of meer informatie kunt u contact opnemen met:

Lubbers De Jong
Yorick Fliervoet
Tel: +31 (0) 20 205 04 26
Email: yorick@lubbersdejong.nl
Laatste van MarkLogic
MarkLogic en Ordina winnen Channel Award

MarkLogic versnelt ontwikkelproces met gecertificeerd Red Hat Universal Base Image voor containers

Luchthaven Schiphol kiest voor MarkLogic als nieuwe operationele vluchtdatabase
Verstreken tijd: 2 jaar en 80 dagen

Logo Lubbers De Jong
MarkLogic contact

Logo MarkLogic

MarkLogic sociaal

MarkLogic tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis