www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 72 dagen geleden)
PR: Lubbers De Jong

Deeleconomie en collectief optrekken vooral populair bij huurder onder de dertig

• 63,4% van de huurders onder de dertig is geïnteresseerd in een digitaal platform voor het regelen van praktische zaken rond de woning.
  • 61,2% van de huurders onder de dertig is geïnteresseerd in collectiviteitsprogramma’s met andere huurders
  • Oudere huurders hebben aanzienlijk minder behoefte aan dergelijke vormen van samenwerking in de buurt
Delft, 2 juli 2019 – Samenwerken en delen met buurtbewoners via een digitaal platform is vooral populair bij Nederlandse huurders onder de dertig jaar. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van technologiebedrijf TJIP. 63,4 procent van deze groep is geïnteresseerd om zaken als het lenen van gereedschap of het aannemen van pakketjes gezamenlijk te regelen via een digitaal samenwerkingsplatform. En ook wanneer het om inkopen gaat, lijken zij graag de krachten te bundelen. 61,2 % is geïnteresseerd in collectiviteitsprogramma’s voor het afnemen van diensten of producten met korting of voordeel.

TJIP deed enquêteonderzoek onder duizend Nederlandse huurders en stelde hen vragen over samenleven en collectief samenwerken met behulp van technologie. Deelplatformen als Peerby en Airbnb maken nieuwe woonconcepten mogelijk, zoals flexwonen, co-living en het gezamenlijk beheren van spullen en apparaten. Door middel van een onderzoek wil TJIP weten in hoeverre Nederlandse huurders open staan voor het gebruik van platformtechnologie in relatie tot hun woonwensen.

Respondenten van alle leeftijden zijn over het algemeen gematigd positief over de mogelijkheden van een deelplatform voor contact met de buurt. Gemiddeld bleek 44,9 procent van de respondenten geïnteresseerd in een collectief platform. Met name zaken als mededelingen aan medebewoners (29,3 procent), het aannemen van pakketjes (27,7 procent) en het lenen van spullen (17,6) wordt door huurders geapprecieerd. Huurders van onder de dertig jaar oud scoren aanmerkelijk hoger. 63,4 procent gaf aan interesse te hebben in zo’n platform.

Het onderzoek keek ook naar de interesse van huurders in digitale platformen die inzichten en adviezen geven ten behoeve van het beheer van de woning en de woonlasten. Een minderheid van 33,2 procent van alle respondenten had interesse in een dergelijk digitaal platform. Bij huurders van onder de dertig waren deze platformen wél populair. 60,3 procent van deze respondenten ziet zo’n platform zitten.

Samen inkoopvoordeel
Collectiviteitsprogramma’s voor korting of voordeel voor diensten en producten scoren gemiddeld gezien bij alle huurders beter dan inzichten en advies. 41,4 % is geïnteresseerd in deelname aan een collectiviteitsprogramma. Bij huurders van  onder de dertig  is dit percentage wederom een stuk hoger dan gemiddeld, namelijk 61,2 procent. Diensten die goed scoren zijn onder andere het inschakelen van een klusjesman (19,0 procent), het afnemen van gas en/ of elektra (18,7 procent) en het afnemen van telecomdiensten (14,3 procent).

“De cijfers laten zien dat woonplatformen en digitale communities met name vanuit de leeftijdsgroep tot dertig jaar een opmars maken in de samenleving. De generatie Z is geen individualist, maar een gemeenschapsdier die technologie gebruikt om in contact te zijn met zijn of haar omgeving,” zo verklaart Dingeman Leijdens, directeur en oprichter van TJIP.

Het onderzoek is onderdeel van het TJIP Innovation Lab, de plek waar TJIP samen met andere organisaties experimenteert met nieuwe technologieën. Voor dit thema werkt TJIP onder andere samen met dochterorganisatie Newest Industry. Meer informatie over het TJIP Innovation Lab vind je hier.

##

Over TJIP
‘The Platform Engineers’ van het Delftse technologiebedrijf TJIP bouwen en ondersteunen digitale platforms samen met de businesspartners van het bedrijf. Het betreft onder meer platforms voor banken en verzekeraars in Nederland. De platforms helpen om kennis, mensen en techniek te verbinden en organisaties efficiënter en transparanter te laten functioneren. TJIP heeft als missie met branche-brede business platforms de bedrijfskritische processen van onder meer financiële instellingen op eenvoudige wijze beschikbaar te maken voor adviseurs en consumenten. In Delft werken meer dan honderd gedreven professionals aan mission critical platforms bij onder andere ABN AMRO, Achmea, BlackRock, Eurocross en HSK. Meer informatie over TJIP is te vinden op www.tjip.com.

Meer informatie voor de pers:
Lubbers De Jong
Bram Semeijn
bram@lubbersdejong.nl
+31(0)20 205 04 48

TJIP B.V. te Delft
Christian van Kooten
c.vankooten@tjip.com
Laatste van TJIP
Tech-savvy jongvolwassene heeft nog altijd financieel adviseur nodig voor inzicht financiering koopwoning

TJIP werkt samen met SamenDoen op The Green Village aan duurzame maatschappij

Gevestigde verzekeraars moeten bedachtzaam zijn op concurrentie big tech
Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)

Resultaten Unit4 Q1 opgestuwd na groei-investering door TA Associates van meer dan 2 miljard dollar

Vattenfall Foundation start kennisgedreven vrijwilligerswerk door samenwerking met Impact Matters

Nieuw onderzoek biedt inzicht in belangrijkste oorzaken burn-outs onder zorgpersoneel

Werkomgeving, bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor softwareontwikkelaars dan salaris

Pega Process AI biedt zelfoptimaliserende procesautomatisering

Arrow Electronics breidt ArrowSphere uit met Bitdefender MSP-portfolio voor cyberbeveiliging

VMware ondersteunt de huidige Anywhere Workforce met nieuwe propositie

Zscaler verbetert Zero Trust-security voor de digitale organisatie en ontwricht daarmee decennia aan verouderde IT-security- en netwerkmodellen

Dell Technologies: Betere prestaties en meer automatisering voor Dell EMC PowerStore-gamma

Gezichtsverificatie iProov geselecteerd door itsme om wereldwijde groei te ondersteunen

Maandalert Woningmarkt | april 2021, Blijvende prijsstijgingen op de woningmarkt

TIE Kinetix helpt Nederlands Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de volgende stap te maken met e-procurement
BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

Ivanti introduceert Neurons voor ITSM en ITAM om Everywhere Workplace mogelijk te maken

Zoom stelt $100 miljoen beschikbaar voor ontwikkelaars Zoom Apps

Updates voor Jamf Parent en Jamf Teacher ondersteunen online, hybride en fysiek onderwijs

Rick Schouten wordt Head of Finance BPSOLUTIONS

PayIBAN innoveert met aanbieden van iDEAL en Incassomachtigen zonder transactiekosten

Startupbootcamp Lanceert Digitale Accelerator Voor One Single Hub

Earth Day: duurzaamheid begint bij de fabrikant volgens Lexmark

KnowBe4-rapport laat zien dat we slimmer worden in het herkennen van corona-gerelateerde phishing-mails

JOGO haalt €2 miljoen op voor innovatief ontwikkelingsplatform voor voetbaltalent
Verstreken tijd: 2 jaar en 72 dagen

Logo Lubbers De Jong
TJIP contact

Logo TJIP

+31(0)15-7890789
  info@tjip.com
  www.tjip.com
TJIP sociaal

TJIP tweets

Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis