www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
Datum: (1 jaar en 39 dagen geleden)

Nederland ICT wordt NLdigital

Branchevereniging Nederland ICT gaat verder onder de naam NLdigital. Het besluit hiervoor werd eerder dit jaar genomen door het bestuur en vandaag bekend gemaakt tijdens de algemene ledenvergadering. 1 oktober gaat de vereniging definitief over op de nieuwe naam.

“Onze leden vormen de kern van de digitale transformatie,” zegt Ernst-Jan Stigter, voorzitter van Nederland ICT. “We zijn een heel diverse sector, en wat ons verbindt is de overtuiging dat digitalisering Nederland beter zal maken. We zien bovendien dat er naast het ontwikkelen van techniek steeds meer aandacht is voor de toepassing ervan. De transformatie vanICT naar digitaal. Bedrijven herkenden zich niet meer in onze oude naam. Onze nieuwe naam sluit juist goed aan bij deze verschuiving én draagt uit dat we als Nederlandse digitale sector onderdeel zijn van een grote wereldwijde beweging.”

Het hele digitale ecosysteem onder één dak
De naamsverandering is onderdeel van een grotere transformatie binnen Nederland ICT, waarbij de branchevereniging een nog krachtiger collectief wordt. In 2018 kwamen er meer dan 100 nieuwe leden bij. Een half jaar geleden verhuisde het bureau naar een nieuw kantoor in Breukelen. “De vereniging is dus volop in ontwikkeling en we hebben flinke ambities voor de komende jaren,” zegt directeur Lotte de Bruijn. “De kracht van NLdigital als collectief is dat we het hele digitale ecosysteem vertegenwoordigen. Ons nieuwe clubhuis in Breukelen wordt dé plek waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten.”

Meer transparantie over technologie
De nieuwe naam past tot slot beter bij de ambitie van de vereniging om meer verbinding te zoeken met politiek en maatschappij. De Bruijn: “We horen regelmatig van leden dat ze zich zorgen maken over de kloof tussen de digitale sector en de maatschappij. Succesvolle digitalisering betekent dat iedereen mee kan. We moeten over de hele linie investeren in beter onderwijs en meer digitale vaardigheden. Maar we moeten als sector ook meer ons best doen om af te rekenen met onnodig jargon en overdreven hypes. We moeten transparanter zijn over onze technologie en beter uitleggen wat je er mee kunt en wat daar voor nodig is.”

Gedragscodes
Het nieuwe NLdigital gaat zich inzetten om haar leden meer te laten profiteren van het netwerk en om de business van haar leden te vergroten. Ook gaat het collectief zich meer richten op het professionaliseren van de sector. “Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om zich te onderscheiden als professionele partij. Wij kunnen hen daar bij helpen.” zegt De Bruijn. “Zo hebben we bijvoorbeeld Data Pro ontwikkeld: onze Avg-gedragscode met bijbehorende certificering. Ook kwamen we in maart met de Ethische Code AI, die we als eerste branchevereniging in Europa publiceerden.”

Nieuwe uitstraling
Met de nieuwe naam krijgt de vereniging ook een nieuwe uitstraling. “Het nieuwe logo van NLdigital staat symbool voor de kracht van het netwerk,” zegt De Bruijn. “In de eerste plaats zijn wij zelf een krachtig netwerk dat digitaal Nederland verbindt. Het netwerk heeft de vorm van Nederland omdat we geloven dat digitalisering ons land beter kan maken. Daarbij houden we een open lijn naar het buitenland, omdat de digitale sector niet ophoudt bij landsgrenzen. En voor de liefhebber: de underscore onder de d in de naam is een knipoog naar de knipperende cursor in interfaces.”

Laatste van NLdigital
ICT Milieumonitor: Inzameling ICT-afval stijgt met 11% tot 10 miljoen kilo

Gecoördineerde aanpak van digitale apparaten voor kwetsbare groepen in de coronatijd

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops
Verstreken tijd: 1 jaar en 39 dagen
NLdigital contact

Logo NLdigital

info@nldigital.nl
  www.nldigital.nl
NLdigital sociaal

NLdigital tweets

Logo SKEPP B.V.
Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Thinkwise
Logo Ivanti
Logo Sitecore