Contentbureauwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl
2502 volgers blijven op de hoogte!

Innovaties op TT Festival: van tuktuk-ambulance tot antidiefstalkapstok

Deze week barst in het centrum van Assen het TT Festival weer los. Met de meer dan 200.000 bezoekers die de komende dagen op de gekoesterde combinatie van motoren en muziek afkomen, vormt het evenement een ideale proeftuin voor innovatie. Via Innofest worden dit jaar vier prototypes getest. Het gaat hierbij om innovaties op het gebied van crowdsourcing, een kabelstructuur waarmee drones boven publiek kunnen vliegen, een tot ambulance omgebouwde tuktuk en een antidiefstalkapstok.

Gedurende het jaar, en met name in de festivalzomer, begeleidt Innofest duurzame ondernemers zodat zij hun op verschillende Nederlandse festivals hun innovaties kunnen testen. Innovatiescout Friso Visser kijkt deze week onder meer uit naar de test van Tukaid, een op de Haagse Hogeschool ontwikkelde ombouwkit waarmee tuktuks op een locatie waar dat nodig is omgebouwd kunnen worden tot ambulance, inclusief alle relevante benodigdheden. “TukAid is zo bijzonder omdat ze een kleine oplossing voor een groot probleem hebben ontworpen”, zegt Visser. “Een do-it-yourself pakket dat mensen in ontwikkelingslanden van medische hulp kan voorzien. Hiermee is een snelle, goedkope én eenvoudige manier gevonden om medische hulp te bieden op plekken waar een normale ambulance niet zo vanzelfsprekend is of waar het acuut nodig is na bijvoorbeeld een natuurramp.” Tijdens de TT wordt de tuktuk ingezet bij de EHBO-post van het festival.

Dit zijn de andere drie innovaties die deze week in Assen worden getest:

Monkeywings
Er zijn veel redenen te bedenken waarom je een drone zou willen inzetten boven een publiek. Om bijzonder beeldmateriaal te kunnen schieten bijvoorbeeld, of vanwege veiligheidsredenen. Tot nu toe is dit niet mogelijk: het is verboden om met een drone boven een mensenmassa te vliegen. Monkeywings lost dit probleem op door de drone aan een kabelstructuur te koppelen. Tijdens TT Festival testen de ondernemers voor het eerst hun systeem in het openbaar.

Let’s Collect
Let’s Collect ontwikkelde een crowdsourcing-app waarmee collectief data verzamelen en delen eenvoudig wordt gemaakt. Zo kan bijvoorbeeld snel overzichtelijk worden gemaakt waar waterpunten zijn of waar gevaarlijke plekken zijn in het verkeer. Tijdens TT Festival wordt Let’s Collect ingezet om in beeld te krijgen met welke motoren bezoekers naar het evenement zijn gekomen.

Jakx
Wat doe je met je jas als er geen garderobe of kluisjes zijn? Een bekend probleem voor iedereen die wel eens festivals, kroegen of evenementen bezoekt. Jakx heeft een oplossing verzonnen: haakjes met een digitaal slot. Tijdens TT Festival testen ze hun prototype voor het eerst met evenementenpubliek.

***EINDE PERSBERICHT***

Over Innofest
Innofest is een innovatiestimuleringsprogramma dat het succes van innovatieve ondernemers vergroot door hen een kans te geven om hun prototypes op vooraanstaande Nederlandse festivals te testen. Dat is hard nodig, aangezien negen van de tien innovaties faalt. Vaak omdat een prototype onvoldoende getest wordt voordat het op de markt gebracht wordt. Innofest doet daar wat aan en zet festivals in om innovaties te testen.

Festivals zijn tijdelijke samenlevingen, met hun eigen energievoorziening, waterinfrastructuur, afval, voedsel, logistiek en duizenden eindgebruikers van innovatie: de festivalbezoekers. De bij Innofest betrokken festivals stellen hun festivalterrein open als een levend laboratorium. Door prototypes in deze minimaatschappij te testen, halen ondernemers cruciale feedback op, bouwen aan hun trackreckord en netwerk en leggen ze contacten met potentiële klanten. www.innofest.co
Laatste van Stichting Innofest
Impact maken dankzij festivaltests: inschrijving Innofestseizoen 2020 van start

Getest op Noorderzon: biologisch afbreekbare regencape, uitschuifbare rolstoelbank en een interactieve plattegrond op je mobiel

Groningse designstudent test circulair festivalbandje tijdens Paradigm Festival

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Vcare connect
Logo Botz4U
Logo PQR B.V.
Logo Veeam Software
Logo Extreme Networks
Logo commercetools
Logo Yellow Communications
Logo NTT Ltd.
Logo Poly
Logo Cisco
Logo HubSpot
Logo Lubbers De Jong
Logo IFS
Logo Ctac N.V.
Logo Eaton
Logo g-company
Logo Genesys

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl