www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (2 jaar en 104 dagen geleden)
PR: Progress Communications

Zes op de tien Nederlanders hebben twee of meer ongebruikte elektronicaproducten in huis

Apparaten blijven vaak liggen door onwetendheid en onduidelijkheden over het verkopen aan professionele opkopers

Amsterdam, 20 juni 2019 – Wie een nieuwe telefoon, laptop of e-reader aanschaft, wil die natuurlijk meteen gebruiken. Met als gevolg dat het oude apparaat regelmatig in een kast of lade verdwijnt. En dat gaat vaak zo met andere apparaten: zes op de tien Nederlanders (59 procent) geven aan twee of meer elektronicaproducten in huis te hebben, die zij niet (meer) gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek door CG Panel in opdracht van  reBuy, een elektronicabedrijf voor refurbished apparaten. Vaak is er geen haast bij om de gebruikte elektronica weg te doen en smartphones blijven meestal liggen vanwege de onzekerheid over wat er met persoonlijke data kan gebeuren. Bovendien weet twee derde (65 procent) van de Nederlanders niet dat oude apparaten doorverkocht kunnen worden aan, bijvoorbeeld, refurbishers. Daarnaast is niet altijd duidelijk hoe zo’n proces in z’n werk gaat.

320224 rebuy%201 06e702 original 1561022704

Wat levert het op?
Oude elektronica naar de milieustraat brengen, levert – naast meer ruimte in de rommellade – niet direct iets op. De apparaten worden meestal uit elkaar gehaald en de losse onderdelen worden, indien mogelijk, gerecycled. Het inleveren van elektronica bij, bijvoorbeeld, een refurbishment-aanbieder is beter voor het milieu. De gebruikte apparaten worden namelijk zodanig opgeknapt, dat ze opnieuw bruikbaar zijn en dus langer meegaan. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan een circulaire economie en het terugdringen van e-waste. Refurbishment stimuleert duurzamer gebruik van allerlei apparaten, zoals koptelefoons, e-readers, consoles, computers en smartphones, en verlengt de levensduur van deze producten, wat weer waardevolle grondstoffen en CO2-uitstoot bespaart. Zo draagt het verkopen van gebruikte elektronica dus bij aan een betere wereld. Bovendien verdient de verkoper er op deze manier ook nog eens een extra zakcentje aan.

Is het niet veel gedoe om oude toestellen op te sturen?
Wie van zijn oude apparatuur af wil, kan het proberen zelf te verkopen. Het instellen van een verkooppagina op een onlinemarktplaats en contact houden met eventuele geïnteresseerden kost tijd en moeite, maar het opsturen van oude apparaten naar een professionele opkoper is vaak een stuk eenvoudiger. Zo stelt reBuy, in- en verkoper van refurbished elektronica, consumenten een paar korte vragen over de functionaliteit en uiterlijke staat van hun apparaat en doet op basis daarvan een bod. Na akkoord stuurt de consument het product kosteloos op, waarna het uitgebreid getest wordt door een technicus. Vervolgens wordt op basis van deze beoordeling het bod direct uitbetaald of wordt er een nieuw bod gedaan. Een nieuw bod komt tot stand indien de technicus een defect heeft gevonden dat de consument zelf niet had opgemerkt. Wordt er niet akkoord gegaan met dat tegenbod? Dan kan het product kosteloos worden teruggestuurd. Voor verkopers is het hierbij van belang dat ze kiezen voor een opkoper die de producten gratis retourneert wanneer het tegenbod hen niet bevalt en dat de producten verzekerd zijn bij de verzending.

Is mijn oude data wel veilig?
Het kan ook voorkomen dat oude telefoons in de kast blijven liggen, omdat mensen bang zijn dat hun data in verkeerde handen vallen. Door producten naar een betrouwbare opkoper te sturen in plaats van particulier door te verkopen of weg te gooien, zijn verkopers ervan verzekerd dat alle data professioneel verwijderd worden. Vooraf alvast zelf de data verwijderen en het apparaat terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt natuurlijk wel om dit proces te versnellen.

Het is in ieder geval aan te raden om oude apparaten nooit zomaar in de prullenbak te gooien. Zowel voor de portemonnee als voor het milieu kunnen ze nog aanzienlijke waarde hebben.

Over het onderzoek
Het onderzoek betreft een steekproef en is uitgevoerd door CG Panel in opdracht van reBuy. In totaal hebben 1.034 Nederlanders van achttien jaar en ouder verschillende vragen beantwoord over duurzaam leven en de reputatie van refurbished producten. De looptijd van het onderzoek betrof acht dagen.

Over reBuy
reBuy is dé online winkel voor het kopen en verkopen van refurbished elektronica en mediaproducten. Het bedrijf is opgericht in 2009 en heeft zijn hoofdkantoor in Berlijn. reBuy is Europees marktleider in refurbished elektronica en telt in totaal meer dan vijf miljoen klanten. Met meer dan 550 werknemers is reBuy actief in Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. Als reCommerce-bedrijf verlengt reBuy de levenscyclus van elektronische- en mediaproducten en gaat het bedrijf op verantwoorde wijze om met bestaande bronnen. Daarvoor heeft reBuy een eigen proces ontwikkeld, waarbij gebruikte goederen volgens gespecificeerde kwaliteitsnormen een upgrade krijgen. Naast een vaste prijs en directe levering krijgen klanten ook de 36-maanden reBuy-garantie in de online winkel. Meer informatie over reBuy is te vinden op  www.rebuy.nl.

Sophie Heldens
Country Manager Nederland, reBuy
s.heldens@rebuy.com

Progress Communications
Marieke van Heijst / Tessa Graus
Tel.: +31 (0)20 363 11 52
E-mail: rebuy@progresscommunications.eu
Laatste van reBuy
Voor elk type vakantieganger de perfecte gadget

Veranderingen binnen management reBuy: Philipp Gattner nieuwe Managing Director
Verstreken tijd: 2 jaar en 104 dagen

Logo Progress Communications
reBuy contact

Logo reBuy

www.rebuy.nl
reBuy sociaal

reBuy tweets

Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Alleeninkt.nl
Logo Northwave
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo PA Consulting
Logo Infoblox
Logo Sitecore