www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
Datum: (2 jaar en 114 dagen geleden)
PR: Lubbers De Jong

De National E-mail Benchmark 2019: Invoering AVG niet van invloed op open- en klikratio’s

Amsterdam, 20 juni 2019 – Ondanks de invoering van de AVG zijn de gemiddelde open ratio’s van e-mails constant gebleven, terwijl de gemiddelde klikratio’s (CTR en CTO) zelfs zijn gestegen. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019, die vandaag is gepresenteerd op de DDMA Email Summit. Voor het onderzoek zijn 4,2 miljard e-mails en 167.000 campagnes, verstuurd door bijna 3.000 bedrijven, geanalyseerd.

Uit de analyse, uitgevoerd door Vision2B, blijkt dat het aantal e-mails dat geopend is gelijk gebleven is aan vorig jaar (Click to Open Rate (COR) is 38%). De Click Through Rate (CTR) en Click to Open Rate (CTO) zijn beiden gestegen, respectievelijk naar 7,3% (+0,3%) en 16,8% (+0,5%). De energiebranche heeft met 69% de hoogste COR, de goede doelen hebben gezamenlijk de hoogste CTR met 15% en de land- en tuinbouwsector met 29% de hoogste CTO. Over de gehele gezien is de land- en tuinbouwsector de grootste stijger binnen alle ratio’s.

Diana Janssen, directeur van DDMA: “De komst van de AVG betekende voor veel organisaties dat 2018 een bewogen en intensief jaar was. Het administreren van opt-ins bezorgde veel bedrijven hoofdbrekens. Desondanks zijn de gemiddelde klik- en openratio’s dit jaar stabiel gebleven of zelfs gestegen. Iets waar we als Nederlandse sector trots op mogen zijn. Dit onderzoek laat zien dat e-mail een effectief en belangrijk kanaal is en blijft om met klanten te communiceren en werkelijke betrokkenheid te genereren.”

De belangrijkste conclusies van de Nationale E-mail Benchmark zijn hieronder en in de bijgevoegde infographic samengevat:

Omvang: meer succes met kleine campagnes
Campagnes van een kleine omvang (500 - 1.000 mails) worden 10% meer geopend (COR). Het lijkt erop dat deze campagnes beter zijn toegesneden op hun publiek en relevanter zijn voor de lezer. Campagnes met een omvang van 1.000 - 5.000 mails komen met 35% het meest voor. Hoe groter de campagnes zijn, hoe lager de gemiddelde open- en klikratio’s.

Frequentie: aantal campagnes is gedaald
Bedrijven die 1 tot 10 campagnes per jaar versturen, hebben de beste open- en klikratio’s. Van de onderzochte organisaties verstuurde 44% 1 tot 10 campagnes per jaar. 35% verstuurde tussen de 11 en 50 campagnes en 21% verstuurde meer dan 50 campagnes per jaar. Het gemiddelde aantal verstuurde campagnes per bedrijf is sterk gedaald naar van gemiddeld 63 naar 50 campagnes per jaar. Veruit de meeste e-mailcampagnes worden verstuurd door mediabedrijven en retailers. Samen zijn ze goed voor 41% van alle campagnes.

Timing: ‘s ochtends versturen, ‘s middags openen
76% van alle campagnes werd verstuurd tijdens kantooruren. E-mails worden het meest geopend in de middag om 16.00, terwijl er een piek te zien is in de verzending in de ochtend. 08.00 uur ‘s ochtends is veruit het meest populaire verzendmoment van de week, vooral voor e-commercebedrijven (64% van hun campagnes gaan er op dat tijdstip uit). Op zondag worden mails beduidend minder geopend. De maand mei zorgt voor een lichte dip in de klikratio’s, net als vorig jaar.

Technieken: responsive design en dynamische content meest gebruikt
De benchmark laat zien dat het gebruik van nieuwe technieken de open- en klikratio’s verbeteren, in het bijzonder voor mobiel gebruik. Zo verhoogd een gepersonaliseerde onderwerpregel de open ratio’s (COR) gemiddeld met 10% en worden campagnes met dynamische content 14% meer geopend op mobiel. Toch wordt de gepersonaliseerde onderwerpregel door slechts 8% gebruikt, wat wel meer is dan vorig jaar. Responsive design is de meest gebruikte techniek met 89%, gevolgd door dynamische content met 41%. De branches die deze technieken het meest inzetten zijn horeca, telecom en FMCG.

Mobiel gebruik: buiten kantooruren is mobiel populairder
Van alle campagnes wordt 37% geopend op een mobiel apparaat en 63% op een desktop. De top drie branches waarvan de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn horeca (54%), e-commerce (51%) en retail gemixt (zowel on- als offline, 49%). FMCG heeft grootste toename in aantal mobiele kliks (47%). E-mailcampagnes verstuurd buiten kantooruren worden vaker geopend op een mobiel. Op werkdagen worden de meeste mails op een mobiel geopend in de avonduren tussen 17.00 en 21.00 (48%). In het weekend piekt het aantal opens in de ochtend tussen 06:00 en 08:00 (52%).

Over de DDMA Nationale E-mail Benchmark
De Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en is uitgevoerd door Vision2B. De analyse beslaat 4,2 miljard e-mails verdeeld over 167.000 e-mailcampagnes verstuurd door 2.923 organisaties tussen 1 januari 2018 tot en 31 december 2018. Deze data zijn beschikbaar gesteld door zes e-mail service providers (ESP’s) die daarmee een substantieel deel van het totaal aantal verstuurde e-mailcampagnes in de Nederlandse markt vertegenwoordigen. De volledige DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019 is te downloaden op www.ddma.nl/nationaleemailbenchmark.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
DDMA
Esther van den Bovenkamp, programmamanager onderzoek
esthervandebovenkamp@ddma.nl

Laatste van DDMA
Tempo-Team, Wehkamp en OMG winnaars DDMA E-mail Awards 2019

Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Dutch IT-channel Awards Virtuele show 25 maart 2021

Northwave en q.beyond gaan strategische samenwerking aan in Duitsland

Siemens, IBM en Red Hat lanceren hybrid cloud-initiatief om sneller waarde te halen uit industriële IoT-data

Het belang van OTP en 2FA (ook voor thuiswerkers)

Pega komt met verbeteringen voor low-code ontwikkeling van mobiele apps

BOYS WITH BRAINS BREIDT UIT IN BENELUX

Deze bedrijven maken succesvol gebruik van digitaal machtigen

Shoppen en inloggen zonder wachtwoord? Met iDIN kan het.

KONE versterkt zijn partnerschap met Orange Business Services en migreert zijn contact center infrastructuur naar de cloud

BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting

Veeam brengt V11 uit, met meer dan 200 verbeteringen, dat ransomware en dataverlies elimineert en tegelijkertijd één platform biedt voor moderne databescherming

Post-corona: Studenten willen mix van online en live colleges, docenten moeten werken aan hun digitale skills

Gemeente Amsterdam verlengt elektronische facturatie overeenkomst met TIE Kinetix
Verstreken tijd: 2 jaar en 114 dagen

Logo Lubbers De Jong
DDMA contact

Logo DDMA

info@ddma.nl
  ddma.nl
DDMA sociaal

DDMA tweets

Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo Cloud ÉÉN