www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (2 jaar en 48 dagen geleden)

Jongeren leren nepnieuws herkennen.

Een nieuwe les in het Online Masters-programma

Nepnieuws staat centraal in de nieuwe les van het gratis Online Masters-lesprogramma dat VodafoneZiggo aanbiedt aan scholen. Dit is de 17e les die aan het programma wordt toegevoegd. Sinds januari 2018 hebben 246.300 kinderen een les van Online Masters gevolgd.

Onjuiste en misleidende nieuwsberichten komen steeds vaker voor op internet en sociale media. Maar wat is nou precies het verschil tussen echt nieuws en nepnieuws? Hoe herken je het en hoe ga je er mee om? Met de nieuwe les Nepnieuws leren leerlingen van groep 7, 8 en van klas 1, 2 vaardigheden om nepnieuws en echt nieuws te onderscheiden. Aan de hand van oefenopdrachten, een checklist met tips en een animatie over nepnieuws gaan kinderen met dit thema aan de slag.

In de les over nepnieuws leren jongeren kritisch om te gaan met nieuws, beeldmateriaal en berichten. Het laat hen nadenken over het doel van de informatievoorziening: ‘Wat willen de makers van dit bericht? Delen ze waardevolle informatie of willen ze iets anders van mij?’ Na het volgen van deze les weten de leerlingen waar ze op moeten letten als ze twijfelen over de echtheid van een bericht. Ook weten ze met welk doel nepnieuws verspreid wordt en dat dit via verschillende kanalen kan. De nieuwe lesmodule is ontwikkeld met medewerking van Ruurd Oosterwoud, oprichter van het nepnieuwsplatform DROG.

De digitale wereld verandert snel en VodafoneZiggo wil dat iedereen, jong en oud, hieraan kan deelnemen. Jongeren zijn zeer actief op online platformen en juist daar komt nepnieuws vaak voor. Digitalisering heeft gezorgd voor een enorme toename aan informatie. Feiten en fictie zijn soms moeilijk te onderscheiden. Het aannemen van 'fake news' als waarheid kan negatieve gevolgen hebben. Het telecombedrijf heeft daarom besloten om dit onderwerp op te nemen in het lesmateriaal. De nieuwe leerstof is vanaf 18 juni beschikbaar op

Nepnieuws is onderdeel van de module Social Master uit het gratis lesprogramma Online Masters, bestemd voor de bovenbouw in het primair onderwijs en de onderbouw in het voortgezet onderwijs. Er is een focus op vier thema’s: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online. Bij ieder thema komen professoren, vloggers en andere experts aan het woord. De leerlingen gaan met de aangeboden skills aan de slag om zo hun talent te ontdekken, te ontwikkelen en te versterken. Ook leren ze hoe ze zich veilig en bewust in de digitale wereld kunnen begeven. Het lesprogramma is ontwikkeld door VodafoneZiggo met medewerking van Netwerk Mediawijsheid en ECP/veiliginternetten.nl. Het lesmateriaal wordt regelmatig geactualiseerd en aangevuld.
Laatste van VodafoneZiggo
VodafoneZiggo verwelkomt ASML als 'Welkom Online' partner

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+

VodafoneZiggo spreekt met koning over impact coronapandemie op de digitale infrastructuur
Verstreken tijd: 2 jaar en 48 dagen
VodafoneZiggo contact

Logo VodafoneZiggo

VodafoneZiggo sociaal

VodafoneZiggo tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.

www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl